noordpolderzijl

noordpolderzijl

zaterdag 24 juli 2021

zomer 2021: oranje, geel en groen – 25: plannen veranderen

Kijk je nou anders naar verkeersborden dan een gemiddelde Nederlander?” vroeg een medebestuurslid van Veilig Verkeer Nederland mij onlangs. Antwoord: weet ik niet. Soms vallen dingen op, zoals afwijkende verkeersborden. Neem nu het bord dat aangeduid wordt met “hidden spot”, gewoon vertaald met “gevaarlijk punt” of “blinde vlek”. Zag het ooit een keer in Portugal, nu onder andere in Litouwen.

Wel opvallend in de Baltische landen is de wijze waarop afstanden aangeduid worden. Neem nu bijgaand bord. Je verwacht dat de camping over 100 meter aan de rechterkant ligt. Nee: je moet hier onmiddellijk rechtsaf slaan (bord staat pal aan de afweg) en na 100 meter vind je de camping aan die weg.

zaterdag 24 juli: @ nowe miasto nad warta (polen)

"The plans of a sailor are written in the sand of low tide." Vrij vertaald: "niets is veranderlijker dan de camperaar". Waren we gisteren nog van plan om vandaag in Giżycko te blijven, vanmorgen (na een disconacht tot drie uur en een trein die voor zeven uur vanmorgen de camping wakkertoeterde) kreeg ik de kriebels. Weg! Geen bootjes kijken met de voeten in het water, niet een beetje badderen in het meer, niet een rondje fietsen buiten de kermis. Jammer voor W, die houdt wel van een beetje drukte. Volgens Miep van Google Maps zou het 6 uur en 2 minuten duren om in Nowe Miasto nad Warta te komen zonder tolwegen en een beetje binnendoor. Het werd een kleine acht uur en een beetje veel binnendoor, maar inderdaad zonder tolwegen. Google Maps houdt geen rekening met stops. Valt weinig te vertellen over ons tochtje door Polen op zaterdag, behalve dat het af en toe stervensdruk was en dat een groot aantal Polen kamikazerijders zijn: een doorgetrokken streep schijnt alleen het midden van de weg aan te duiden en inhalen doe je wanneer je dat zelf goeddunkt: tegenliggers horen gewoon aan de kant te gaan. Wel valt op dat ze erg lief zijn voor voetgangers en fietsers en dat ze niet te beroerd zijn om ruimte te maken wanneer je in een verkeerde rijstrook staat en wilt veranderen. Voor de rest viel het weg mee met het verkeer. De enige tegenliggers die we tegen de voorruit kregen waren vliegen, muggen en dat soort gefladderte.

Op een bepaald ogenblik zei W: lekker, het ruikt hier naar Zuid-Frankrijk en inderdaad: ik kreeg tinten van de Provence en de Middellandse Zee in mijn neusgaten. Bij onze eerstvolgende stop toch maar even een inspectietocht gehouden, bleek een glazen flesje met Kräuter der Provence het niet overleefd te hebben. Zeer waarschijnlijk zullen we tot aan Lichtenvoorde het mediterrane gevoel houden, sorry: ruiken. De afbeelding is van een duur potje, het onze was van de Lidl, 69 eurocent geloof ik.

Onze laatste stop op een parkeerplaats bij een bandenboer deed me denken aan Euromaster. Enkelen van jullie weten misschien dat ik daar een tijdje van mijn werkzame leven heb doorgebracht toen er een internationaal facturerings- en voorraadsysteem gebaseerd op internet gebouwd werd en ik in Nederland daar cursussen voor zou gaan geven. De applicatie bleek echter de nodige fouten te bevatten en mijn werk veranderde al snel in het testen van het programma. Bijnaam: Bugs Berry. De Franse applicatiebouwers waren niet blij met mij. Het systeem is er nooit gekomen (tenminste niet dat ik weet) maar ik heb wel een hele mooie tijd gehad bij Euromaster Bandenservice en het betaalde ook uitstekend. Tripje naar Frankrijk (Clermont Ferand) bijvoorbeeld in de kersttijd, helaas ging een werkbezoek aan Helsinki in Finland op het laatste moment niet door, omdat Michelin – eigenaar van Euromaster – de stekker uit het project had getrokken.



Om half vijf op camping de kleine stad. Voelt als thuiskomen. Een mooie dag. En morgen? Morgen is er weer een dag: we blijven zeker een dagje hier.

V: 162.768
A: 163.206

rijtemperatuur: 20 – 28 gr




Wifi-snelheid: 87 %

4G
PLAY

camping de kleine stad
nowe miasto nad warta (polen)

15 all-in