noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 28 juli 2021

zomer 2021: oranje, geel en groen – 29: back home

We zijn weer thuis. Een mooie tocht, 5.679 autokilometers. Veel? Valt best mee. Tijd voor wat antwoorden op gestelde vragen.

Duur of goedkoop? Voor het beantwoorden van die vraag kunnen we het best te rade bij Eurostat. Eurostat is het bureau voor de statistiek van de Europese Unie, een soort Centraal Bureau voor de Statistiek, maar dan Europabreed. Meestal doen die jongens nuttige dingen, soms vervelen ze zich: zo hebben ze onlangs uitgezocht dat het aantal mensen dat dagelijks met suiker gezoete frisdranken drinkt het hoogste is in België (20 procent van de bevolking) en het laagst in Polen (iets minder dan 12 procent). Interessant maar nuttig? Ben op zoek gegaan naar cijfers die weergeven wat het prijspeil in de verschillende landen is en warempel gevonden in de brei met getallen, grafieken en overzichten. Als je het gemiddelde van de Europese Unie op 100 stelt zit Nederland daar een eindje boven en wel op 116,5, gevolgd door Duitsland (108,2). Polen was van de door ons bezochte landen het goedkoopst (57,8), gevolgd door Litouwen (69,0), Letland (76,5) en Estland (83,6). Het gaat dan om de prijs van consumentengoederen en -diensten. Heel simpel gezegd: wanneer je in Polen € 57,80 uitgeeft ben je in Nederland voor hetzelfde “boodschappenmandje” ruim het dubbele kwijt. Met name levensmiddelen zijn in de Baltische landen en Polen relatief goedkoper, diesel een beetje goedkoper. Voor alcohol betaal je in de winkel overal ongeveer dezelfde prijs, maar op een terrasje ben je in Nederland stukken meer kwijt.

Wanneer je meer verdient, kun je meer uitgeven. Moet dus ook de lonen in dit overzicht betrekken. Heb gekozen voor de minimumlonen omdat ik dat een goede graadmeter vind. Minimumlonen per maand: NL – 1680; DLD – 1584; LT – 607; EE – 584; PL – 583; LV – 430.
Trouwe lezer
L te W vroeg zich af of we nog veel vrachtwagens van de Raben Groep zijn tegengekomen onderweg. Raben is ooit (in 1931 om precies te zijn) in Meddo nabij Winterswijk begonnen, maar kon daar niet voldoende groeien en is verhuisd naar Oss. In 1991 vestigde zich het bedrijf in Polen (we kwamen langs het immens grote terrein van Raben in de buurt van Poznań), inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in vrijwel alle Oost-Europese landen.

F te D vroeg zich af of we onze mening over Berlijn na ons laatste bezoek hebben bijgesteld. Weet je F te D: Berlijn is een hele interessante stad, een heel bijzondere stad, maar het is NOSS (niet ons soort stad). Geef ons maar een oud stadje met een knus pleintje in het midden en middeleeuwse huizen aan smalle straten. Berlijn hoort tot dezelfde categorie als Rotterdam: platgebombardeerd, ze hebben er van alles aan gedaan om het weer wat te laten lijken, maar het is nooit echt gelukt. Amsterdam is toch ook duizend keer sfeervoller dan Rotterdam?

R te L wil graag weten wat voor kaartmateriaal we gebruikt hebben in Polen en de Baltische landen. Antwoord: weinig! We hadden een overzichtskaart van de ANWB met alle relatief grote wegen, daarnaast kregen we bij onze eerste camping een folder met de betere campings en camperplaatsen van Litouwen, Letland en Estland. Op zich niet zo interessant, want die kenden we wel van de app Campercontact. Wat de folder wel toevoegde was een kaart die een stuk gedetailleerder was dan die van de ANWB. Natuurlijk was Miep van Google Maps onze grote vriendin en zij heeft ons eigenlijk niet in de steek gelaten, alleen de fietsoptie was uitgeschakeld. Voor dat doel hebben we MapsMe gebruikt (en af en toe een plaatselijk foldertje). Informatie haalden we uit het reisboek van de NKC – de Baltische Staten en veel kwamen we via internet te weten. Af en toe was het wel van het niveau van Elke hond, kat en fret moet een geldige rabiës vaccinatie hebben. Deze mag pas vanaf een leeftijd van 12 weken gegeven worden, daarna moet het dier nog 21 dagen wachten voordat hij Letland binnen mag. Pups of kittens jonger dan 15 weken kunnen daardoor niet worden meegenomen naar Letland.” Kortom: we hebben ons uitstekend gered met beperkte middelen.

woensdag 28 juli: @ home


Wakker worden in de regen, gezellig. Sloten we gisteren ons verhaal af met de vraag of we nog een stop
over zouden maken in Hannover of niet, vandaag was het duidelijk: het wordt een grote reisdag. Weinig over de reis te vertellen: Berlijn – Hannover – Osnabrück – Enschede – Lichtenvoorde. Ging van een leien dakje: één keer een flinke file omdat een vrachtwagenchauffeur meende al slapend te kunnen rijden en gekanteld in de berm terecht kwam. Af en toe wat stroperig rijden omdat er weer eens een Baustelle was en er van drie naar twee rijstroken geritst moest worden. Helemaal niks gebeurd? Jawel: op een bepaald moment hoorden we een behoorlijke klap en dachten we dat er voor de zoveelste keer weer eens wat was omgevallen. Komt er een VW-busje naast ons rijden en gebaren maken richting ons dak. P opgezocht en wat bleek: ons fijne zonnepaneel was in zijn totaliteit van het dak verdwenen. Hopelijk en waarschijnlijk geen schade aangericht aan het achter ons rijdende verkeer; we gaan er van uit van niet, anders had het VW-busje wel anders gereageerd. Morgen maar eens kijken bij de camperboer wat de schade is en daarna informeren of de verzekering nog wat voor ons kan betekenen. Wordt vervolgd.

Een mooie dag? Nee, niet echt. Een mooie reis: jazeker. Veel gezien, veel beleefd en nee ma: geen ruzie gemaakt.

V: 163.556
A: 164.121

rijtemperatuur: 20 – 24 gr, twee keer een dipje tijdens een bui: 16 graden