Vaste lezeres K te W wees mij naar aanleiding van mijn opmerkingen over het woord “stervensdruk” op een app met dezelfde naam. In deze app, ontwikkeld door iemand uit de uitvaartbranche, kun je je wensen met betrekking tot je uitvaart vastleggen. Meestal weten je nabestaanden wel of je begraven of gecremeerd wilt worden, maar er blijven vaak veel vragen openstaan: wat te doen met de as, de kleding waarin je opgebaard wilt worden, het vervoer, bloemen, muziek, gedichten, welke foto er gebruikt moet worden voor de rouwkaart. En als je van gedachten bent veranderd pas je gewoon de wensen in je app aan. Bedankt vaste lezeres K te W, ik ga er binnenkort op een regenachtige ophokdag eens uitgebreid naar kijken.
Kreeg nog een vraag, is me alleen ontschoten wie hem gesteld heeft: “wat is een salonsocialist?”. Vroeger (heel lang geleden) was ik een echte linkse rakker. Lange haren, een onverzorgde baard, een grote hoornen bril, een boerenkiel met spijkerbroek als dagelijkse kleding en vooral een pijp. Op gezette tijden de barricaden op. En inderdaad: heb een tijdlang De Waarheid gelezen en op de communisten gestemd. Als je op Wikipedia gaat zoeken naar “salonsocialist” treft je iets aan dat lijkt op “iemand die pretendeert socialist te zijn, maar zich in werkelijkheid een kapitalistische levensstijl aanmeet. Ze denken, stemmen en handelen vaak links, maar als je naar hun bezittingen kijkt zou je verwachten dat ze op liberale of rechte partijen zouden stemmen”. Volgens W heeft mijn politieke kleur veel weg van mijn schaamhaar: “roodachtig, maar het is in de loop der jaren wel wat verkleurd”. Waarvan akte! Laten we dit onderwerp afsluiten met een zin die ik op de website van de SP (afdeling Alkmaar) gelezen heb: “De goedgevulde portemonnee bevindt zich meestal in de rechterkontzak van hun spijkerbroek. Salonsocialisten hebben toevallig geld, maar dat betekent niet dat ze al dat geld voor zichzelf houden.” Die zin wil ik graag als volgt aanvullen: “Je moet niet overdrijven en ook aan jezelf blijven denken.” Kunnen we nu weer overgaan naar het verslag van onze reis.
donderdag 1 juli: @ nowe miasto nad warta (polen)
Een heel rustige nacht op de camperplaats in Braunschweig. Niet geluisterd naar de jongens van de gemeente die op de website vertellen dat de camperplaats is opgezet om bezoekers van buiten de stad de mogelijkheid te bieden om Braunschweig per camper te bezoeken. Je mag er maximaal twee nachten staan. Stromende regen bij het opstaan, dus niks stadsbezoek (al waren we dat ook niet van plan geweest). Tegen negenen anroet en al snel zaten we op de 2 richting Maagdeburg. Bij Helmstedt nog even oude herinneringen opgehaald. Onze eerste reis door het Oostblok vond plaats in het begin van de jaren 70: een studiereis met het Seminarium voor Orthopedagogiek naar Oost-Berlijn. Een zeer ernstige grenscontrole op de heenreis, maar vooral op de weg terug. We sliepen in een jeugdherberg in West-Berlijn en gingen elke ochtend bij Checkpoint Charly de grens over en elke dag Westmarken inwisselen tegen Ostmark. De tocht over de Autobahn naar Berlijn was nu een stuk meer ontspannen, volgens mij mochten we zo’n kleine vijftig jaar geleden nergens stoppen. Een leuke file in de buurt van Berlijn werd netjes vermeden door Miep van Google Maps en tussen de Poolse, Letse, Litouwse, Estlandse, Wit-Russische, Oekraïense en Russische vrachtwagens (ruim 80 procent van het vrachtverkeer was niet-Duits) hobbelden we naar de grens bij Frankfurt an der Oder. Regen en temperaturen van 14 tot 15 graden.
Na de grensovergang tanken, moet je eigenlijk nooit doen bij het eerste tankstation, maar nood brak wet. De volgende pomp die we tegenkwamen was een dubbeltje per liter goedkoper, maar dan had ik een paar kilometer moeten lopen met een jerrycan of een taxi nemen. Chagrijnig ding achter de kassa, ratelde maar door in het Pools en deed ging enkele moeite om te communiceren. 107,5 liter voor 575 PLN (Poolse zloty). Zag op het bonnetje dat Polen 23 % btw rekent. De flappentap leverde veel zloty voor veel euro’s. Vijf hijgende mannen in je nek, een bankomat die je niet kent en pas na veel pijn en moeite Engels kunt laten spreken. Kortom: vergeten dat er ongeveer 4 zloty’s in een euro gaan en dan denken dat je het aantal zloty’s aangeeft terwijl er met euro’s gerekend wordt; dus vier keer het aantal flappen getapt dat ik eigenlijk wilde hebben. Gewoon de boer in het buitenland of zoiets.
Op de Duitse A12 kwamen we bordjes “Autobahn der Freitheit” tegen. Deze naam is pas in 2014 aan deze weg en het verlengde ervan in Polen (de A2) gegeven. Volgens de deskundigen miste Polen een herdenking voor het einde van de Volksrepubliek en een symbolische gebeurtenis zoals de val van de Berlijnse muur en de daarmee verbonden grensopening. De slechte toestand van de vele Poolse straten gold als symbool voor het socialistische onderhoudsbeleid. Tot 1989 en nog vele jaren daarna waren er praktisch geen expres- en snelwegen in Polen. Ook de snelweg naar Warschau werd pas enkele maanden voor het EK voetbal in 2012 geopend. Zo werd de nieuwe snelweg een symbool voor de markteconomie en de verbinding met West-Europa. Op 4 juli 2014 (de dag van het 25-jarig jubileum van de parlementsverkiezingen in 1989) kreeg de Poolse Autostrada A2 de eretitel "Autosnelweg van de Vrijheid" (Pools: "Autostrada Wolności"). Duitsland bleef niet achter en een paar maanden later kreeg de A12 eveneens de eretitel "Autosnelweg van de Vrijheid" (Duits: "Autobahn der Freiheit"). Het Duitse deel van onze route was erg nat. De voordewindse koers die we hadden nam het buitje waarvan we in Braunschweig al mee waren geconfronteerd mee naar het oosten. Pas in Polen werd het droger en meteen een heel stuk warmer: de rijtemperatuur liep op tot 24 graden.
Uiteindelijk streken we neer op camping “de kleine stad”, in het Pools Małe Maisto (waarbij de ł wordt uitgesproken als een w), een camping in de plaats (ga er even rustig voor zitten) Nowe Miasto nad Warta (nieuwe stad aan de Warta). Code campercontact 11.383. Een Nederlands stel is eigenaar. We houden het hier wel een paar dagen vol: morgen fietsen en zaterdag met de trein naar Poznań. Even terzijde en heel opvallend: gedurende 250 kilometer in Polen geen enkel recreatievoertuig (camper, caravan) gezien op de weg.
V:
158.820 rijtemperatuur 14-15 graden; in Polen oplopend tot 24 graden. |
|
Wifi-signaal:
89 % Małe
Maisto |