Eén van de redenen om een (bijna) week naar Delft te verkassen is het jaarlijkse evenement dat Rotterdam in het eerste weekend van september houdt: de wereldhavendagen. Het doel van het evenement is om het publiek te tonen wat er allemaal in de haven gebeurt. Vijf jaar geleden waren we er ook, toen namen we deel aan een evenement van de NKC en stonden met ons campertje midden in Rotterdam. Je kunt onze avonturen van toen vinden op https://berrynales.blogspot.com/2017/09/wereldhavendagen.html. De Wereldhavendagen is dit jaar toe aan de 45 e editie. De organisatie is in handen van Stichting Havenfestival. Eén van de hoofdsponsors, het Havenbedrijf Rotterdam, bestaat dit jaar negentig jaar. En als je dan weet dat de Nieuwe Waterweg 150 jaar oud is, kun je op je klompen aanvoelen dat er genoeg reden is voor een groot feest.
vrijdag
2 september: @ delft
In alle vroegte op pad. Oorzaak: een geboekte excursie waarvoor we ons om tien uur moesten melden op het Willemsplein (vlak onder de Erasmusbrug) in Rotterdam. Goed half negen al op pad, want voor het eerst sinds heel lange tijd weer eens met het openbaar vervoer. Bus 40 stopt bijna voor de poort van onze camping, Wat een luxe: een elektrische bus met zelfs usbpoorten om je telefoon op te laden. Op Rotterdam Centraal even een korte wandeling naar de halte van tram 20 en ruim op tijd waren we op het Willemsplein. Kosten? Nog géén twee Euro enkele reis (wel met 34 procent bejaardenkorting en per persoon). Dus zonder directe luchtvervuiling (je weet niet wat het opwekken van de groene stroom veroorzaakt) in de fluisterbus en de takkenherrietram.
W had een busbootexcursie geregeld: met een touringcar via de diverse havens van Rotterdam naar Futureland op de Tweede Maasvlakte, daar een boottocht door een deel van de haven en vervolgens weer met de bus terug. Een feest dat net geen vijf uur duurde. Zowel de gids van de touringcar als die van de rondvaartboot hadden veel ervaring opgedaan in de scheepvaart en bombardeerden ons met interessante verhalen. Veel feiten gingen wel het ene oor in en het andere oor uit, maar af en toe bleef er wat op het trommelvlies achter. Bijvoorbeeld het verhaal over containerschepen. In de jaren dertig van de vorige eeuw bedacht Malcom McLean het principe van de container als transporteenheid. Pas in 1955 werden ze voor het eerst toegepast en het duurde tot 1966 voor de eerste container werd gelost in de haven van Rotterdam. Tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken bij het vervoer van stukgoederen. Doordat containers zijn gestandaardiseerd kunnen ze heel vlot van het ene transportmiddel op het andere overgeladen worden. De term die gebruikt wordt bij deze standaardcontainers is TEU (Twenty Foot Equivalent Unit), een afmeting van 20 voet lang dus. De meeste containers die worden gebruikt voor het vervoer op containerschapen en vrachtwagens zijn 2 TEU. Er lagen een paar “joekels” in de haven die meer dan 20.000 TEU kunnen vervoeren. Eén ervan was een schip van de firma Evergreen, maar weet de juiste scheepsnaam niet meer. Binnenkort gaat de MSC Tessa het record breken, dit schip gaat eind dit jaar zijn eerste reis maken en heeft een capaciteit van 24.116 containers van 20 voet.
Maakte ik vooral foto’s van containerschepen, laad- en loskranen en ander nautisch spektakel, W concentreerde zich vooral op stranden en zeehonden. Het was een heel interessante excursie. Weer met de tram en de bus terug naar de camping en op de terugreis ging ons het in- en uitchecken al een stuk gemakkelijker af. Een drankje bij de “tent” en daarna op de fiets naar Delfgauw om ervoor te zorgen dat er wat te eten zou zijn. Het routekaartje van Google Maps van vandaag moet je met een korreltje zout nemen: er staan fietsen waar eigenlijk bussen zouden moeten staan. Aan de foto’s kun je zien dat we nog steeds schitterend weer hebben, vandaag opnieuw een max van 26 graden.
Een mooie dag! En morgen? Morgen is er weer een dag: we gaan nog een keer Rotterdam onveilig maken, maar dan met de fiets. W heeft een fietsexcursie geboekt met de spannende naam “Fietsen door het Wilde Westen”. We zijn benieuwd.