noordpolderzijl

noordpolderzijl

zondag 11 september 2022

nazomeren – 5: chaotisch milaan

Had nog niet verteld dat we weer eens in de aanvliegroute naar een vliegveld zitten. Deze keer is het Malpensa Milaan. Vanmorgen tussen 09.00 en 10.00 uur waren er 11 vertrekkers en 19 aankomsten. We hebben er niet echt last van want Malpensa ligt op zo’n 20 kilometer afstand van onze camping. Milaan kent trouwens drie vliegvelden: behalve Malpensa (International Airport), na Rome het drukste vliegveld van Italië, zijn er nog Airport Milaan Linate (dicht bij het centrum) en Milaan Bergamo Orio al Serio (favoriet bij budgetmaatschappijen). Ooit hebben we een (onverwachte) tussenlanding gemaakt in Milaan, maar zowel W als ik weten niet welk vliegveld het was. Het was onze eerste vliegreis, dus dat moet zo’n kleine 50 jaar geleden geweest zijn. Eerste keer de lucht in, dus de zenuwen gierden dusdanig door onze kelen dat we wel wat anders aan ons hoofd hadden dan de naam van een luchthaven. We deden een stedentrip Rome en vlogen met Alitalia, failliet verklaard in oktober 2021. Alitalia kon het zo lang volhouden door forse financiële injecties van de Italiaanse overheid. Er wordt gezegd dat Alitalia de Italiaanse belastingbetalers sinds 2008 zo’n € 6,5 miljard heeft gekost (sinds 2008). Een paar doorstarts en aandelenverkoop aan buitenlandse luchtvaartmaatschappijen mocht niet helpen. In 2021 was de koek op, werd de maatschappij gestript en een aantal vluchten werden en worden voortgezet door een nieuwe luchtvaarmaatschappij met de naam ITA Airways.

zondag 11 september: @ ronchetto della rane

En dan blijk je naar Milaan te willen op het moment dat de Formule 1 van Monza gereden wordt. Voor wie het niet weet: Monza ligt een paar kilometer ten noordoosten van Milaan, van centrum naar centrum (pak ‘m beet) zo’n 20 kilometer. Nu is Milaan zonder dat F1-gedoe al één van de drukstbezochte steden in Italië, vandaag is het op de wegen rond de stad kermis. De grote vraag was of er nog plaats voor ons zou zijn in de herberg. Van latere zorg. Nog even een afscheidsfoto gemaakt van het Lago Maggiore en toen via onze huissuper (ook in Italië kennen de meeste supermarkten geen zondag meer) naar Ronchetto della Rane, een biologische boer die zijn erf als camperplaats exploiteert. 

Toen we eenmaal op vlakke grond zaten was het saai rijden. Je moet niet in dit gebied zijn als je nog niet depressief bent, want dat word je dat vanzelf. Onze relatie hing nog even aan een zijden draadje toen ik als antwoord op de vraag van W “Hoeveel inwoners heeft Milaan eigenlijk?” antwoordde “Twee keer de helft”. Ja, alsof ik een vleesgeworden encyclopedie ben. Opgezocht: het is de vraag of je het hebt over het aantal koppen van de stad Milaan zelf of doelt op de Città Metropolitana di Milano (Milaan en 134 omliggende gemeenten). In het eerste geval zijn het er 1,4 miljoen, de regio telt 3,2 miljoen zielen. Huwelijkscrisis bezworen.

Net na de middag draaiden we het biologische erf van Podere Ronchetto op. Biologisch in de zin van “rommelig”, “niet opgeruimd”, maar ook "biologische producten te koop". Het leuke was wel dat je struikelt over de loslopende kippen. W vindt dat gefladder maar niks en heeft na verloop van tijd een kipvrij plekje voor haar stoel gevonden. Ik heb met drie fladderaars een ernstig gesprek gehad, in de zin van “hoe zouden krielkippen in het zuur smaken?” en ze bleven vervolgens uit mijn buurt. 25 € kost een nachtje staan hier en daarbovenop komt dan nog 2 x 2 € boevenbelasting, sorry tourist tax.

In ieder geval een uitstekende plek om op de fiets Milaan te verkennen, al was ik wel helemaal munt toen ik na 3 uur en 25,5 kilometer weer terug was: wat een chaosstad (vooral voor fietsers dan). Grote delen van de stad hebben een speciaal wegdek, zeg maar grote stenen met het effect van kinderkopjes: had na een kwartier de neiging om mijn ballen uit te spugen. Af en toe een fietspad, maar wanneer het echt nodig was hield dat op en mocht je uitkijken dat je banden niet in de gleuven van de tramrails terecht kwamen. W had drie highlights op haar verlanglijstje en ik één en verder was het “wat verder voor de fiets komt”.

De Duomo kathedraal deden we als eerste aan. Dacht dat alle Italianen in Monza zaten, maar dat was geenszins het geval: een drukte van jewelste. En opvallend veel politie op de been. Kortom: het krioelde op de Piazza del Duomo, eigenlijk het centrum van Milaan. En om nou die kathedraal mooi te noemen? Extravagant is een betere omschrijving, of bombastisch. Een kerk in het wit versierd met 135 spitsen en 3.400 beelden. We mochten er niet in: je wordt met blote knieën en/of schouders niet toegelaten en blote voeten in sandalen is helemaal uit den boze. Niet dat we daar trouwens behoefte aan hadden: wanneer je de kathedraal wilt bezoeken moet je van tevoren (vrij prijzige) kaartjes kopen, want de rij voor de ticketoffice was behoorlijk.


Tegenover de kathedraal ligt het oudste winkelcentrum van Italië, de Galleria Vittorio Emanuele II, inderdaad: vernoemd naar de eerste koning van het Koninkrijk Italië. De winkels interesseerden ons niet zo, wel de passages met glazen daken die elkaar kruisen. Er liepen mensen met dure tasjes.

Vanaf het winkelcentrum was het niet ver meer naar de Plazza del Scala met als belangrijkste gebouw het Teatro alla Scala, liefkozend ook wel La Scala genoemd. La Scala is nog niet zo heel erg oud, ergens in de achttiende eeuw gebouwd ter vervanging van een theater dat door brand was verwoest. In de Tweede Wereldoorlog heeft het zwaar geleden onder bombardementen. Een paar buitenmuren hadden het overleefd en men heeft het in oude luister kunnen herstellen. Aan het begin van de eenentwintigste eeuw heeft het nog een grondige renovatie ondergaan, dus nu moet het er weer een paar jaar tegen kunnen.


Heel toevallig kwamen we langs het Palazzo di Brera met het Pinacoteca di Brera: W zag een blote man en we moesten dus wel even stoppen. Schijnt dat je hier een van de grootste Renaissance kunstcollecties van Italië vindt. Stelde nog even voor om (bloot) naast het beeld te gaan staan zodat er vergelijkend warenonderzoek kon plaatsvinden, maar bij nadere inspectie bleken de edele delen (van het standbeeld) afgedekt met een vijgenblad of zoiets.

Op naar het verticale bos in de wijk Porta Nuova. In deze wijk schieten de hypermoderne wolkenkrabbers uit de grond, vooral banken kunnen er wat van. Het meest bijzondere in deze wijk zijn de twee woontorens van Il Bosco Verticale. Een bezoek hieraan stond op mijn verlanglijstje. Bewoners van deze flats wonen in een bos, midden in Milaan. De twee flats zijn beplant met bomen en struiken (480 hoge en middelhoge bomen, 300 kleine bomen, 5.000 struiken en 11.000 vaste planten en bodembedekkers) met de bedoeling de leefomgeving van de mens prettiger te maken. Inmiddels heeft de natuur in de flat een eigen biosfeer gekregen: vogels en insecten hebben zich ook in de bomen en planten gevestigd.


En toen hadden we het wel gehad met Milaan, Google Maps ingesteld op de camperplaats en alles wat we intussen nog tegenkwamen (een kasteel, een park, een arena) was interessant, maar we hoefden er niet het fijne van te weten. Gewoon beentjes omhoog en wachten tot het tijd is om “op restaurant” te gaan, zoals de Belgen dat zeggen. V: 185.417; A: 185.500. Rijtemperatuur 21 – 25 graden, later in Milaan 28 graden en volop zon. Zon op/onder: 06:56/19:42. Een mooie dag. En morgen? Morgen is er weer een dag. Er zijn geruchten dat we naar Padua gaan (verzoekje van mij).