noordpolderzijl

noordpolderzijl

dinsdag 27 september 2022

nazomeren – 21: de laatste kilometers

Weer een probleem minder om over te zeuren. Al wekenlang hebben we wat moeite met de “afstandsbediening” van de bus: een keer of tien op de sleutel klikken voor deze zijn werk doet. En al wekenlang is dan de opmerking van één van ons tweeën: “eigenlijk zou er een andere batterij in moeten”, de laatste week afgekort tot “eigenlijk…” W had gisteren een paar minuten over en is naar Jan Linders gelopen om een CR2032 (een knoopcel) te scoren. Diepte-investering  - want van Duracel - maar onze uitspraak is veranderd in “eigenlijk hadden we dit al veel eerder moeten doen”, binnenkort afgekort tot “eigenlijk….”

Gisteren dus onze reis internationaal afgesloten bij De Zomertuin, de plaatselijke Chinees. Hadden een buffet uitgestald, dus altijd goed. De familie adverteert met “lopend buffet”, iets anders dan een “stilstaand buffet”? Alles zeer acceptabel, ook het droge witte wijntje voor W en (heel bijzonder) een Kronenbourg voor mij. Waren we een paar dagen geleden niet in de plaats waar dat spul gebrouwen wordt? Obernai of zo? Kronenbourg is sinds een tijdje in handen van de firma Carlsberg, lekker internationaal dus. Een leuke afsluiting van onze nazomerreis.

maandag 26 september: @ home

Je kunt van Ittervoort op veel verschillende manieren thuis komen. In de loop der tijden hebben we geloof ik alle opties wel gehad. Normaal is de route via Eindhoven het snelst, maar meer kilometers. Viel vanmorgen af omdat er overal behoorlijk wat file stond. Eigenlijk viel alles wat maar een beetje met A12 te maken had af en kozen we voor een terugreis via de A73, A77, Kleef en Emmerik, ’s-Heerenberg, Terborg en Varsseveld. Geheel filevrij en ik schat zo’n 50 kilometer minder dan via Eindhoven – Arnhem.

 

Het is wel prettig rijden op de A73, tenminste sinds er geen gedonder meer is met de tunnels: deze hebben een tijdlang de uiteindelijke oplevering van de snelweg vertraagd. Toen we vanmorgen door de Roertunnel (bij Roermond inderdaad) reden, viel het me voor de eerste keer op dat dat ding zo lang is. Rivier de Roer is eigenlijk maar een klein stroompje. Moest dus onderzocht worden. De tunnel die in 2008 geopend werd was met 2.450 meter toen de langste landtunnel voor autoverkeer van Nederland, in 2020 ingehaald door de Gaasperdamtunnel van 3 kilometer. Is nog geen antwoord op de vraag waarom zo lang. Oorzaak is eenvoudig: 1.200 meter ligt onder woonwijken, 900 meter onder de rivier en de rest is “aan- en afvoer”. De foto is van Rijkswaterstaat en is duidelijk gemaakt in betere weersomstandigheden.


V: 187.214; A: 187.810; rijtemperatuur 11 – 12 graden, miezerregen: een perfecte dag dus om naar huis te gaan. Met dit weer met zijn tweetjes opgehokt in een busje zitten is ook niet alles: zit je voortdurend op elkaars trillingsgetal. Zon op/onder: 07:25/19:23. Een perfecte terugreis. Thuis wachtte ons nog even (een reeds door de buurvrouw aangekondigde) verrassing: een stroomgroep was tijdens onze afwezigheid uitgevallen en laat dat nu net die groep zijn waarop de koelkast en de diepvries zijn aangesloten. Je weet niet wat je tegenkomt. Elk nadeel heeft zijn voordeel: volgens W zaten er in de diepvries eigenlijk alleen maar spullen die we niet zo lekker vinden. Kom je daar ook van af zonder je zorgen te maken over echte voedselverspilling. Dit was een noodgeval, dus volkomen acceptabel. Broer/zwager R te K tekende voor de dagoplossing: hij had net twee nieuwe kookboeken gekocht en moest experimenteren. Of we even voor proefkonijn wilden spelen. “Goed binnen te houden” is een understatement. Toch fijn dat je dan nog een flesje Chianti hebt overgehouden om mee te nemen. 

Een mooie reis met 3.359 kilometer op de busteller en een kleine 1.000 op de fiets afgelegd. Toscane is mooi, maar druk (zelfs in het naseizoen) en de toeristensteden (Pisa, Florence, Siena bijvoorbeeld) puilden uit. Als je de betaalde weg verlaat is het vaak rijden over asfalt dat die naam eigenlijk niet meer mag hebben: gaten, bobbels en meer van dat leuks. Absoluut hoogtepunt de Chiantigiana (voluit: Strada del Vino e dell’Olio Chianti Classico of gewoon de SR 222), de weg die Siena met Florence verbindt, met de nodige zijpaden. Onmiddellijk gevolgd door onze fietstocht langs de meren in het Lago Maggioregebied (weet het: geen Toscane). We zijn weer een ervaring rijker. Of we er dit jaar nog samen op uit gaan met ons busje? Moet het wel heel mooi weer worden, volgens W of “daar praten we over wanneer de Anonieme Alcoholisten gaan rijden met een blauw nummerbord”. Waar haal je nu weer zo’n uitspraak vandaan? Niet vergeten de afbeelding in de rechterkolom te vervangen: we zitten niet meer in Italië.