noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 7 juli 2022

zomerreis 2022 – 11: stockholm – 1

Het waren mooie dagen op Tättö Havsbad & Camping, code Campercontact 41.465. Dat kwam natuurlijk door het mooie weer (af en toe een spettertje) en onze fantastische plek. Kijk maar op bijgaande plattegrond, zoek plaats 110 en je weet wel waarom dat het zo mooi was. WC’s schoon en douches prettig, wel veel seizoensplaatsen met allerlei toeters en bellen, dus ook kerstboomverlichting. Iemand noemde het in een review “overgedecoreerd”. We stonden aan het water, dus we hadden weinig last van de drukte. Wij horen dus tot de categorie tevreden gasten. Had nog wel een dagje willen blijven, maar de kapitein kwam gisteren tot de ontdekking dat het miserabel weer zou worden. En ze had gelijk: vanmorgen was het buiten grauw, grijs en vooral nat. Tijd om te verkassen dus.


donderdag 7 juli: @ bredäng – stockholm

We waren er al eerder, zo’n jaar of achttien geleden met het groene monster, onze VW Transporter, zelf verbouwd tot (on)handige husbil. Dezelfde camping inderdaad, er is er maar één in Stockholm: in het stadsdeel Bredäng en zo heet de camping dan ook. Stockholm is een stad van zo’n 1 miljoen inwoners en neem je de buitengebieden erbij (Groot-Stockholm) dan kom je aan meer dan het dubbele. Best groot dus dit Venetië van het noorden, zo genoemd omdat de stad ligt op veertien met bruggen verbonden eilanden. Ik weet nog dat het Skansen Openluchtmuseum toen een diepe indruk op ons heeft gemaakt. De kapitein wilde graag nog een keer naar deze stad en dan draait de stuurman gewoon aan het wieltje. Zeg het verkeerd: ik wilde ook heel graag!

De weg naar Stockholm was slaapverwekkend saai: E22 en E4 en dat zo’n drie uur lang. Meestal links een bos en rechts bomen, soms net andersom. Halverwege een toeristisch uitstapje: shoppen bij de Lidl. Weer eens wat anders dan de standaard grutter van Zweden, de ICA (vroeger nog een tijdje voor een deel van Ahold geweest). De Lidl heeft een groter assortiment en is goedkoper. En dat wil de gemiddelde consument: meer keus voor minder geld. Ander voordeel van de Lidl is dat je er meestal goed kunt parkeren met een camper. Ja ik weet het: zo dragen wij er ook een steentje aan bij dat al die kleine winkeltjes verdwijnen: doordat iedereen naar de grote supers gaat kan de kruidenier geen droog brood meer verdienen.

Het is over het algemeen wel relaxt rijden in Zweden. Honderd kilometer per uur betekent in Nederland meestal 105, de gemiddelde Zweed denkt anders: als je 100km/uur mag rijden, waarom niet gewoon genoegen nemen met 95km/uur? Daarbij komt dat vrijwel elke flitspaal die je tegenkomt vooraf aangekondigd wordt. Als je geflitst wordt ben je wel heel dom geweest. Misschien is die relaxte inslag van de Zweed wel de reden dat ze de langste levensverwachting van alle Europeanen hebben.

Tegen half een al waren we op Bredäng Camping Stockholm, een echte stadscamping. Geen stroomplekken meer beschikbaar, deze plekken zijn afgepaald en genummerd. Voor niet-stroomplekken geldt: zoek maar een plekje. Op zo’n manier kun je aardig wat kampeerders kwijt: je kunt je overal nog ergens tussenwurmen. 355 SEK per nacht. Maar eens kijken hoe lang we zelfvoorzienend zijn in de regen: koelkast op gas, alleen stroom nodig voor de telefoons en mijn laptop, alles via de omvormer die 12 Volt omzet in 220 Volt terwijl vervolgens diverse omvormers die 220 Volt weer omzetten in 12 Volt of zo; moet toch een andere oplossing voor te bedenken zijn? Licht hebben we niet nodig, want donker wordt het hier niet in deze tijd van het jaar (tenminste niet in de periode die we wakker doorbrengen).

Regen, dus een verplichte hutten(mid)dag, ook wel weer eens lekker. Zo’n dag waarop je je kunt verdiepen in bepaalde achtergronden van Zweden. De geschiedenis bijvoorbeeld. De “geleerden” zijn het niet eens over de exacte datum waarop Zweden Zweden is geworden. Het land was lang verdeeld in allerlei koninkrijkjes die langzaam versmolten. Wapengekletter en trouwpartijen waren de twee voornaamste redenen. Birger Jarl (overleden in 1266) regeerde als eerste over nagenoeg het hele land. Terloops stampte hij Stockholm uit de grond en ontwierp ook nog eventjes de nationale wetgeving. In 1319 stierf het Noorse koninklijk huis uit en werd de Zweedse koning ook koning van Noorwegen. Om het feest compleet te maken werden ook grote stukken van Finland ingepikt (we schrijven dan 1240), dat bleef tot 1809 Zweeds grondgebied.

Scandinavië is eeuwen bezig geweest met landjepik en stuivertje wisselen. Een paar dagen geleden waren we bij het slot van Kalmar. Daar is in 1397 de Kalmarunie getekend, waarbij de drie Scandinavische koninkrijken onder één monarch werden verenigd; de staten bleven hun zelfstandigheid behouden. Dan krijgen we het verhaal van “alle landen zijn gelijk, maar sommige landen zijn meer gelijk dan andere”, ofwel: Zweden vond dat Denemarken een te grote vinger in de pap had en verklaarde zich in 1523 zelfstandig.

In de zeventiende en achttiende eeuw kende Zweden zijn Gouden Eeuw en werd het grondgebied met veel wapengekletter uitgebreid. In die tijd was Zweden twee keer zo groot als nu en omvatte naast Finland ook grote delen van de Baltische Staten en delen van wat we nu Duitsland noemen. Een belangrijke mijlpaal is de Vrede van Roskilde (1658) die een einde maakte aan de Deens-Zweedse oorlog. Denemarken werd gedwongen bijna de helft van zijn grondgebied af te staan. Binnen een eeuw gingen veel van al dat veroverde en ingepikte land weer verloren. Zo ging Finland in 1809 over naar de Russische tsaar. In 1815 tenslotte kreeg Zweden nog een cadeautje van het Congres van Wenen (einde van de Napoleontische oorlogen): omdat het land zo zijn best had gedaan en Denemarken voor Nappie was geweest werd Noorwegen (dat in Deense handen was) cadeau gedaan aan Zweden. Negentig jaar later (1905) riep Noorwegen de zelfstandigheid uit.

V: 180.492; A:180.756; Rijtemperatuur 13 tot 15 graden; regenbuien. Getankt voor 25,9 SEK/liter. Volgens mij is de dieselprijs in een paar dagen tijd een kroon of zo gedaald. Was een zelftank, bij 1.500 SEK stopte de pomp. Geen probleem: kan weer een paar kilometer vooruit. Een mooie dag? Nee, niet echt: van regen word je niet meteen vrolijk. Morgen beter, dan gaan we Stockholm “doen”, met de fiets of met de metro – alles is nog open.