noordpolderzijl

noordpolderzijl

zondag 12 september 2021

nazomerreis 2021 – 14: avignon, zelfs de fietsenmaker is op zondag open

zondag 12 september: @ avignon

K….fietsenmaker in Saintes-Maries-de-la-Mer. Min of meer beloven wel tijd te hebben voor een reparatie van de “velo electrique avec un pneu crevé” en bij aankomst (in het holst van de nacht vertrekken want tegen negenen melden) doodleuk vertellen dat hij het eigenlijk te druk heeft. Avignon wordt het dus, kunnen we eventueel ook zonder fiets doen. W had op de camping al een baguette gescoord, dus een ontbijtje aan de kant van de weg op een picknickplek. Daar zijn ze goed in voorzien hier in de regio, alleen even goed uitkijken dat je je brood niet tussen gebruikt toiletpapier verorbert. Vieze Fransen! Eigenlijk NOSC (niet ons soort campings) die La Brise, maar ik mag er niks van zeggen: we hebben het er vier nachten volgehouden. Mooie ligging, zwembad erbij, alleen supergroot! En uiteindelijk viel het met die muggen ook nog wel mee, wel ‘s avonds binnen zitten en de horren goed dicht. Nog even een blik op de moerassen en de manades (populair vertaald met “ranches”) met de witte paarden. Foto: www.paardenpro.nl.

Doordat we vroeg zijn vertrokken en de fietsenmaker ons nul op ons rekest gaf, tijd over voor een niet gepland uitstapje naar Glanum. Glanum was een stad in de Romeinse tijd die in 260 nC werd verwoest door barbaren, de Alemannen. De overlevenden bouwden één kilometer noordelijker een nieuwe stad, het huidige Saint-Rémy-de-Provence, een stadje waar W heel graag een paar uur doorheen wil slenteren en ik met een bloedgang doorheen wil jagen. Saint-Rémy is voor een deel opgebouwd met restanten van Glanum, dus erg veel oude stenen zijn er op de archeologische plek niet overgebleven (opgravingen vanaf 1921).


W volgde haar bijbel “actief genieten in de Provence” en prikte Camping du Pont d’Avignon, dat op een soort eilandje ligt,
zie bijgaand kaartje. Prima camping op loopafstand van de historische stad. Ruime plekken, we mochten er zelf eentje uitkiezen; wel aan de “linkerkant”, maar dat is betrekkelijk. Denk dat we weer een niet-ACSI-plek hebben uitgezocht. Ze jagen ons hier maar weg. Lekker zwembad erbij om even af te koelen. Ben gisteren in de Middellandse Zee geweest, dus het zwembad is voor W.

Op loopafstand gelegen” was wel erg fijn, want we vonden op internet een fietsverhuur, annex fietsenmaker die zelfs op zondag werk maakte van “electric bikes with flat tires”, ja hij sprak goed Engels. Scheelt behoorlijk in de communicatie, al zijn we door alle ervaringen de afgelopen jaren behoorlijk op de hoogte van het Franse fietsenjargon (en het Duitse, en het Spaanse en…..). Schuivend met de Trek naar de navette, een veerbootje dat je gratis naar de andere kant van het water brengt. De Rhône stroomt aan twee kanten van de camping. Prima fietsenmaker, wist wel raad met het probleem. Nieuwe binnenband en een half uur werkloon, samen voor € 16,00; kom daar in Nederland eens voor. Onooglijk pandje, weggestopt op een bijna onvindbaar pleintje, maar wel een vakman. Dus problemen met je fiets in de buurt van Avignon: https://www.southspiritbike.com/.

Tijdens de reparatie konden wij Avignon verkennen: warm! En in de stad lijkt het altijd warmer. “Sur le pont d’Avignon” zijn we niet geweest, mochten er acht flappen per persoon voor neertellen en het schijnt dat het ding zo smal is dat je er niet op kunt dansen. Er werd en wordt wel gedanst, maar dan onder de brug (sous le pont). Bruggetje is nog maar half: stopt ergens midden in de Rhône en heet officieel Pont Saint-Bénézet, genoemd naar de bouwer ervan. Weer zo’n sterk verhaal: Bénézet, een herdersjongen, kreeg de opdracht hiertoe van een engel in een droom. Vervolgens wist de knul de plaatselijk bevolking te overtuigen door een aantal wonderen te verrichten, zeer waarschijnlijk met hulp van dezelfde engel. Vrijwilligers stonden daarna te trappelen om te helpen. We schrijven twaalfde eeuw. In 1226 werd de brug vernield (beetje oorlog), opgebouwd en daarna regelmatig beschadigd door overstromingen van de Rhône en nog meer oorlogen. Uiteindelijk vond men dat herstellen te duur werd en sinds de zeventiende eeuw is het een ruïne.

Avignon heeft een bijzondere geschiedenis: van 1348 tot de Franse annexatie onder leiding van Napoleon in 1791 is het een pauselijke staat geweest en maakte het dus geen onderdeel uit van het Franse koninkrijk. Avignon is ook een tijdlang de pausenstad geweest. In 1309 wist de Franse koning Filips IV paus Clemens V ervan te overtuigen om zich in Avignon te vestigen vanwege gerommel in Rome. Door deze stap werden de pausen tot 1377 eigenlijk slippendragers van de Franse koning. Deze periode heeft de mooie naam “het Babylonisch ballingschap der pausen” gekregen. Ze hadden het wel goed voor elkaar die pausen, met een mooi optrekje: het Pausenpaleis. Eigenlijk is het een paleizencomplex dat bestaat uit afzonderlijke bouwwerken. Mooi kerkje erbij: de kathedraal Notre-Dame-des-Doms, opgetrokken in de 12e eeuw en verbouwd in de 15e en 17e eeuw. Goed naar boven kijken, want dan zie je het immense goudkleurige beeld van de Maagd Maria. Nee, niet naar binnen geweest. Veel te druk. Ook het toeristische treintje hebben we vanwege de mensenmassa aan ons voorbij laten gaan. Natuurlijk staat de stad met al haar bouwwerken op de Unescolijst. Mooie stad, maar misschien niet optimaal van genoten door de hitte. Fiets ophalen en W een duik in het zwembad. En voor je het weet sta je weer achter het fornuis.












Een mooie dag en niet alleen dankzij een gerepareerde fiets. En morgen? Morgen moeten we bijkomen van alle emoties en gaan we fietsen! In de omgeving van Avignon uiteraard.

V: 166.914
A: 167.012

rijtemperatuur 21 – 26 graden


luchtfoto of foto van de lucht, je mag weer kiezen. de buitenthermometer gaf 31 aan; in de stad voelde het warmer

Wifi-index: 50 %;
netwerk 4G F SFR

Camping Pont d’Avignon; code campercontact 50.210 met ACSI-kaart 18€ plus een paar cent toeristenbelasting