noordpolderzijl

noordpolderzijl

zondag 22 september 2024

rust roest nog steeds (niet)

Had het al wel verwacht: commentaar op de titel van mijn vorige blog “rust roest”. Kreeg verwijzingen naar een christelijke Korfbalvereniging in Eindhoven, een caravanstalling in Koudekerk aan den Rijn, een christelijke voetbalvereniging in Eindhoven (let op: wij voetballen niet op zondag maar op zaterdag), een zevendelige komedieserie van de NCRV uit 1989 (een serie die gaat over de belevenissen van een groep senioren in het bejaardenhuis Avondrust die uit baldadigheid een bankoverval plegen), een pensioenbedrijf in Arnhem, een manege in Maren-Kessel en wat clubjes uit België, allemaal met de naam “Rust Roest”. Die uitdrukking moet dan iets betekenen als “als je niet regelmatig werkt, ben je niet meer tot goed werk in staat”. Een variant op die uitleg hoor je vaak in de kroeg na een aantal biertjes en heeft dan meer te maken met een (vrij belangrijk) mannelijk lichaamsdeel, maar ik dwaal weer eens ernstig af. Google maar eens op “rust roest” en je komt leuke dingen tegen.


Nieuwsgierig is mijn publiek ook. Of ik niet een foto kon maken van dat koffiebewaargebeuren van de Tupperware. Tuurlijk kan ik dat. Koffiebewaardoos met afsluitbaar deksel, aangeschaft in een van onze eerste huwelijksjaren, dus zo'n vijftig jaar oud inmiddels. Lelijk, heeft een totaal andere kleur gekregen, is ook alleen nog maar geschikt voor het bewaren van koffie, maar nog steeds erg functioneel.


Of ik wat met Bökkers had, was de vraag van C te DH. Nee, helemaal niks. Net zo min als ik wat heb met Jovink en de Voederbietels. Oeps laat Hendrik Jan Bökkers daar nou ook wat betekend hebben (verleden tijd want die band is ook min of meer verleden tijd). De formatie Bökkers begon in 2010 toen ze nummers van Normaal coverden. Inmiddels heeft het een eigen (dialect)repertoire. Waarom dan aandacht besteed aan Bökkers? Kwam ze tegen als hoofdact op dat maïsfeestje dat ik in mijn vorige blog noemde. Bökkers: hij is gewoon op de PABO in Zwolle begonnen. Ik ook, maar dat heette toen nog kweekschool en die stond in Doetinchem. Misschien komt het daardoor dat ik aanzienlijk minder op mijn bankrekening(en) heb staan? “Als je maar gelukkig bent”, zei mijn schoonvader altijd. De vraag is alleen of hij gelukkig was.

zondag 22 september: @ bentelo

Het fijne van zo'n reis alleen is dat je 's avonds snel klaar bent met de dagsluiting en de bespreking voor het programma voor de volgende dag. Scheelt ook in de kosten van de begeleidende borrel, nodig want de avonden worden al een stuk frisser. Vanmorgen zelfs even de Truma aangehad om de temperatuur op te krikken van een kleine 13 naar een draaglijke 18 graden. De zon nam het al snel over. En programma? W is van de programma's en ik mag graag in een stoel busjes kijken. Globecars bijvoorbeeld, de iets goedkopere variant van Pössl. Wordt gezegd, maar weet niet of het waar is. Weet wel dat het zustermerken zijn en sommige modelen exact dezelfde indeling hebben, maar betimmering (houtsoort) en bekleding verschillen. 

Helemaal niks gedaan? Nou bijna niks, een tocht van zo'n 20 kilometer op een Chinese elektrische vouwfiets, waarbij je eigenlijk niets anders hoeft te doen dan af en toe een zucht slaken, noem ik geen activiteit. Gewoon fietsen naar de sluis over bekende wegen en paden en na twee kilometer tot de ontdekking komen dat je je fietshelm in de bus hebt laten liggen. Uurtje uit en thuis. Wel constateren dat de accu de vorige keer niet helemaal opgeladen is, maar toch voldoende power om de laatste 5 kilometer de ondersteuning in de hoogste stand te zetten. Een zucht slaken is niet meer nodig, kwestie van een goede scheet laten en je komt vanzelf thuis. 

Je moet een doel hebben als je gaat fietsen. Het werd het sluizencomplex van Delden, één van de drie sluizen in het Twentekanaal. De andere liggen in Eelde (bij Zutphen) en bij Hengelo. Die sluis is vrij uniek in Nederland omdat hij aan de westzijde roldeuren en aan de oostzijde hefdeur heeft. De sluizen van Eefde (dubbelsluis) en Delden hebben een hefdeur. Even een weetje: we hebben het dan wel over het Twentekanaal, maar Rijkswaterstaat heeft het vanwege de zijtak naar Almelo over de Twentekanalen terwijl de officiële benaming luidt Kanaal Zutphen - Enschede en zijtak Almelo van de Twentekanalen). Je moet het maar even weten. Hengelo werd het niet vandaag, Delden was al ver genoeg. Misschien moet je de sluis Sluis Wiene noemen, omdat het (inmiddels) rijkstmonument in de buurtschap Wiene ligt, een buurtschap in de gemeente Hof van Twente waar Bentelo ook bij hoort. Val ik niet in herhaling?

Een mooie dag. Veel zon en het kwik steeg hier in Twente tot 25 hele graden. Om vijf uur wees de thermometer nog steeds die temperatuur aan. Wind oost 1, dus heel goed te doen en als je dan langs het Twentekanaal de wind van achteren hebt is het feest compleet, vooral wanneer de zon goed meewerkt. Zon op/onder: 07:20/19:30 (gegevens Bentelo), dus de dagen worden al heel snel behoorlijk korter. Een mooie dag. En morgen? Morgen is er weer een dag. We gaan in de loop van de dag naar de Kötteldiek. Het grote voordeel van deze camperplek is dat je pas om 17:00 weg moet zijn. En ik hoef pas om half acht in Groenlo te zijn voor een vergadering van VVN. Oeps: W belde dat ze verwacht dat er voor haar gekookt wordt (morgen pas!).