Réserve Naturelle Nationale de la Baie de Somme, je mag natuurlijk ook gewoon “Nationaal Natuurreservaat Baai van de Somme” zeggen. Het reservaat beslaat maar een deel van de monding van de Somme, die bestaat uit wadden en kwelders. En dat alles heeft te maken met de werking van eb en vloed. Het is een belangrijk stop-, overwinterings- en broedgebied voor vogels. We bezoeken deze dagen de hele baai zonder ons iets aan te trekken van de grenzen van het officiële natuurgebied. Doet het water van het Kanaal (la Manche/the English Channel) ook niet tenslotte. Gisteren helemaal vergeten te vertellen dat we nat geworden zijn tijdens het laatste gedeelte van de fietstocht. Regen die Buienalarm niet voorspeld had: te weinig om te noteren, te veel om droog bij te blijven. Het was gelukkig nog iets boven de 20 graden dus heel erg waren de spetters niet en de pijpen van de lange broek konden niet nat worden, want we hadden een korte aan.
Nog even terugkomen op de camping. Deze heeft haar naam te danken aan een klein riviertje. Stelt niet zoveel voor: kleine 38 kilometer lang en mondt uit in de Baai van de Somme. Gisteren zagen we een paar keer een bord “Canal de la Maye” tijdens het fietsen. Dat is een watertje dat eind jaren zestig van de vorige eeuw parallel aan het meanderende riviertje gegraven is om de afwatering te verbeteren. Camping de la Maye staat bij Campercontact vermeld onder nummer 57.652. Camping stelt ook niet zoveel voor, wat wil je ook met twee Franse sterren? Wil je hier overnachten bedenk dan dat de receptie maar beperkt open is, 's middags van 14.30 tot 18.00 uur. En dan nog: toen wij er om kwart voor drie waren, was de beheerder in geen velden of wegen te bekennen; hij was nog met zijn lunch bezig (of zoiets). We betaalden met ACSI-kaart € 19,00 per nacht, all-in. En als je het echt wilt weten: plekje 35!
Heb in het vorige blog de kapel in Rue al genoemd. Het stadje lag vroeger aan één van de wegen naar Saint Jacques de Compostela en dan hoort er een kapel te zijn. Er was nog een tweede reden om als pelgrim naar Rue te gaan: omstreeks 1100 spoelde er op miraculeuze wijze een schip met een Byzantijns kruis aan. Er hoort het verhaal bij dat het voorwerp rechtstreeks uit Jeruzalem afkomstig was. Toen dit in een kar naar Abbeville zou worden vervoerd, weigerden de trekdieren dienst. Waar of niet waar, mensen geloofden er in en Rue werd daardoor een bekend bedevaartsoord. De talrijke giften die de bedevaarders meebrachten compenseerden de teloorgang van de handel als gevolg van de verzanding van de haven. Er kwam genoeg pecunia binnen om de kapel van de Heilige Geest op te metselen (1440-1514).
Tot slot nog één opmerking. Lezer G te W ergerde zich aan mijn foto's met scheve horizon. Hoeft in deze tijd niet meer volgens hem, er is een optie “Horizon rechtzetten” in Windows Foto's. Open de app en de foto en kies voor “bewerken”. Onderin het scherm heb je de mogelijkheid om de foto te kantelen. Met de hulplijnen kun je bepalen of de horizon recht is. Even geprobeerd met een scheve foto van een monument in Koksijde, zie het resultaat. Zal mijn leven beteren G te W.
dinsdag 3 september: @ rue
Een andere avond dan normaal. Slechte 4G-verbinding, waardoor streamen niet mogelijk was. Geen twee afleveringen van Flikken Maastricht dus, we zijn net begonnen aan seizoen 13. Misschien maar goed ook: hebben er zondagavond 10 Gb doorgejaagd en we hebben maar 100 per maand tot onze beschikking.
We komen steeds langzamer op gang. Vanmorgen eerst een instructie afgemaakt voor gidsen van ons museum, de bedoeling is dat elke gids tijdens een rondleiding ongeveer hetzelfde vertelt. De onderwerpen staan vast, maar een ieder mag er zijn eigen draai aan geven. Het komt nogal eens voor dat wanneer groepen in tweeën worden gesplitst de ene groep na anderhalf uur met totaal andere informatie terugkomt dan de andere. Staat een beetje slordig. Daarna ontbijten, afwassen; dat soort dingen. Voor je het weet is het een uur of elf voor de dag echt begint.
Een monsterroute vandaag. Een beetje van Komoot en een beetje van mezelf. Voor het eerst sinds tijden weer een lange broek aan, maar de trui kon een tijdlang uit. Opnieuw naar Le Crotoy, maar nu via een andere route. W wees me nog even liefdevol op het feit dat ik een bepaald terrein niet op zou komen tenzij ik eerst gewogen zou worden. Waarschijnlijk werd het dan een kwestie van gewogen worden en te zwaar bevonden of zoiets.
Le Crotoy, gelegen in de baai van de Somme, was gevuld met marktkraampjes. Voor zover we Jeanne en Jules nog zouden wilden vereeuwigen was dat fysiek onmogelijk. W heeft toen maar een monument als slachtoffer genomen: mooi door zijn lelijkheid (dat monument dan).
Aan
het eind van Le Crotoy ligt niet alleen een parkeerplaats voor
campers (9 € voor 24 uur) maar ook de “Promenade Alfred
Manessier”. Dan denk je natuurlijk in eerste instantie aan een of
andere architect die zo'n dijk heeft laten aanleggen, maar Alfred is
een schilder (“de
schilder van licht en kleur die een groot deel van zijn werk wijdde
aan het zand en de kiezels van de Baie de Somme”, volgens de
toeristische dienst van de Baai van de Somme). Was in ieder geval de
stop waard. W spotte nog een lepelaar, ik was meer geïnteresseerd in
de waterhuishouding: het water stroomde van de zee via de sluizen het
Bassin du chasse de Crotoy in.
Het rondje rond de baai was niet veel bijzonders: we zaten aan de verkeerde kant van de weg, dus niks te zien alleen het zoef-zoeflawaai van voorbijrazende auto's. Het werd pas weer interessant toen we de D940 verlieten en het Kanaal van de Somme mochten volgen naar een waypoint dat Komoot de naam “Uitzicht op de Baai van de Somme en de zeehonden” heeft gegeven. Toen we bij het einde van de wereld waren aangekomen stond er een bordje “Ben even vissen, zo terug. Zacharias Emanuel Estoban Hond”. Je zult het dus met een ander schepsel moeten doen op de foto.
Toen mochten we een kilometer of acht vanaf Saint-Valery-sur-Somme het Sommekanaal volgen. Weer zo'n lateraalkanaal bedoeld om het de scheepvaart gemakkelijker te maken. Tenminste vroeger. Watertje was klaar in 1827 en tot in de jaren zestig van de vorige eeuw was het nog behoorlijk druk. Tegenwoordig wordt het kanaal enkel voor de pleziervaart gebruikt. Zegt men, want we hebben op dat lange rechte stuk van acht kilometer geen varende boot gezien. Wel in de haven van Saint-Valery-sur-Somme, daar vertrok een volgeladen rondvaartboot even later gevolgd door twee grote Zodiacs, vermoedelijk allemaal op zoek naar die vissende zeehond.
Tegen drie uur weer terug in Rue, waar W op jacht ging voor ansichtkaarten voor de kleinkinderen en toe die eenmaal geschreven waren op de fiets naar het postkantoor voor de broodnodige postzegels. En zoals gewoonlijk waren die plakplaatjes duurder dan de kaarten. Een mooie dag. Prima weer om te fietsen: 21 graden, wisselend bewolkt, windje 2 tot 3 uit het westen. Totaal 55,7 kilometer trappen. Soms schitterende fietswegen, af en toe levensgevaarlijke stukken over de doorgaande weg zonder vrijliggend fietspad. Je zult toch maar zo'n hobby hebben. En morgen? Morgen is er weer een dag. Er moet nog ergens een natuurgebied liggen, waar we nog niet geweest zijn. Op de fiets wel te verstaan. Waarschijnlijk blijven we dus nog een dag.