noordpolderzijl

noordpolderzijl

zaterdag 21 oktober 2023

nazomeren 2023 – 20: de cirkel is rond

Oeps: alweer een paar dagen thuis en het laatste verhaal nog steeds niet geschreven. Heb ik altijd: terug op de Kötteldiek en meteen meegenomen in de vaart der volkeren. Woensdag uitruimen en daarna twee dagen vrijwilligerswerk. Nu moet het laatste verslag maar even uit de pen vloeien. 


We deden dinsdag nog even boodschappen bij de Jumbo in Horst. Was tot voor kort een filiaal van Jan Linders. Jan Linders is er mee gestopt, winkels zijn vooral ondergebracht bij Albert Heijn, een aantal bij de Jumbo (in Horst bijvoorbeeld was er al een AH-filiaal). Kwam vroeger vaak bij de Jumbo, tegenwoordig bijna nooit meer. Heeft een aantal redenen. Belangrijkste is de prijs. Geelblauw is toch een stuk goedkoper. Een andere reden is onze Frits. Frits wie? Frits van Eerd. Een vreemde man. Voor wie het niet meegekregen heeft: ruim een jaar geleden (13-09-22) viel de FIOD in opdracht van het OM het huis van Van Eerd binnen. Het Openbaar Ministerie vermoedde (en vermoedt nog steeds) witwaspraktijken (via onroerendgoedtransacties, autohandel, contante stortingen en sponsorcontracten in de motorcrosssport). Ook was er mogelijk sprake van btw-fraude in de autohandel. Behalve Van Eerd werden nog acht mensen in deze zaak opgepakt. Bij het doorzoeken van de woning van Frits van Eerd en het terrein van het hoofdkantoor van de supermarktketen in Veghel zijn volgens het Financieele Dagblad honderden biljetten van 500 en 200 euro aangetroffen (104 biljetten van 500 euro en 253 biljetten van 200 euro). Het bezit van biljetten van 500 en 200 euro wordt door de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) als belangrijke indicator van witwassen gezien. In het normale betalingsverkeer worden deze biljetten amper meer gebruikt. Van Eerd werd na vijf dagen vrijgelaten, maar blijft wel verdachte in het onderzoek. Ton van Veen, die na het (eerst tijdelijke, later definitieve) vertrek van Van Eerd de nieuwe Jumbo-baas werd, haalde in korte tijd de stekker uit alle sponsorcontracten: allereerst werd de motorsport in de ban gedaan. Tot dat moment was Jumbo, en vooral topman Frits van Eerd, onlosmakelijk met die motorsport verbonden. Later werd ook bekend dat de geldkraan voor de wieler- en schaatsploeg wordt dichtgedraaid door Jumbo. Ook Max Verstappen wordt naar de kant gehaald. De persoonlijke sponsorrelatie van Frits met de wereldkampioen in de Formule 1 wordt beëindigd. Een heel andere aanpak dan eerder, maar je kunt je niet aan de gedachte onttrekken dat de voorbije jaren in een aantal opzichten verdacht veel weg had van doorgeschoten hobbyisme en amateurisme. De vraag is of ik wel boodschappen moet en vooral wil doen bij zo'n club? Heb wat moeite met Godefridus Franciscus Theodorus van Eerd.

Werd een week geleden gewezen op een foto die op het blog stond: “octobre rose”. Of ik de diepere achtergrond wel kende? Om eerlijk te zijn: nee! Gaat erom dat de maand oktober in het teken staat van aandacht voor borstkanker en het inzamelen van geld. Google maar eens op BCAM (Breast Cancer Awareness Month). Niet iedereen loopt weg met “octobre rose”, er zijn critici die wijzen op belangenconflicten van bedrijven die het bewustzijn over borstkanker sponseren en tegelijkertijd profiteren van diagnose en behandeling. Ga ik me nu niet meer druk om maken, misschien een volgende keer weer.

woensdag 18 oktober: @ kötteldiek

Ken je die van de reis naar Marokko? Nou, ze gingen niet. Sommige mensen om ons heen vonden het un petit sneu. Wij niet. We hebben een ander reisje gemaakt, niet zo lang (voor Marokko zouden we twee maanden onderweg zijn, nu nog geen drie weken), maar wel mooi. We begonnen na de aanlooproute bij Jan Linders in Ittervoort (die omgebouwd werd tot AH) en eindigden, voordat we de laatste kilometers naar de Kötteldiek aflegden, bij een andere Jan Linders in Horst (die Jumbo werd). Mooie reis, geen lange nabeschouwingen deze keer, daarvoor was de tocht niet lang genoeg. Laat ik deze keer volstaan met een aantal “mooiste”, “beste” en/of “lelijkste” zaken.

Beginnen we met het mooiste tegeltje volgens W: “Jij bent de zon, jij bent de zee, ik doe de afwas, jij kijkt tv”. Kan me hierbij van alles maar ook niks bij voorstellen. Er is er maar één die de afwas doet, dat is W (ik kook namelijk en taken moet je eerlijk verdelen). Dat betekent dat W over mij zou zeggen “Jij bent de zon, jij bent de zee”, kan ik nog inkomen, want ik ben het zonnetje thuis. Alleen dat laatste kan dan weer niet kloppen: ik kijk bijna geen tv, alleen naar een ander scherm.


Tijdens onze fietstochten in Frankrijk en Spanje kwamen we regelmatig “opknappertjes” tegen, vaak ook ruïnes waar helemaal geen eer meer aan te behalen viel. De mooiste bouwval was een oud stationsgebouw aan de voie verte van Langres naar Poinson-Beneuvre. Spoorlijn in dienst van 1883 tot 1963.


Bij de keuze van de mooiste fietsroute van de afgelopen reis heb ik het moeilijk. We hebben veel prachtige tochten gemaakt, waaronder een aantal heen-en-weertjes: langs een water heen en langs hetzelfde water terug omdat het niet anders kon: delen van de ViaRhôna en de Dolce Via. We maken ons dan altijd maar wijs dat je op de terugweg de zon van de andere kant hebt en een ander uitzicht, maar het blijft een heen-en-weertje. Leuker wordt het wanneer Tante Komoot samen met mij aan het werk gaat en er een “rondje” uitgestippeld wordt. Twee voorbeelden: in het zuiden van Frankrijk hebben we op 8 oktober een tochtje gemaakt langs het Canal du Midi, vervolgens via het Étang de Vendres naar de Middellandse Zee en via Valras-Plage door de binnenlanden weer terug. Een paar dagen later hebben we een schitterende tocht gemaakt door de redelijk vlakke binnenlanden van l'Estartit (dat is dan al Spanje).


De lekkerste koffie scoorden we in Frankrijk in Nissan-les-Enserune nadat we een paar prachtige muurschilderingen en een mooie kerk hadden gezien. W genoot van haar cappecino, mijn koffie is dan altijd een stuk kleiner. Was op dat moment wel erg blij dat ik even van het zadel was verlost. Had zoals de Belgen dat zo plastisch weten uit te drukken “pijn aan de poep”.
Kreeg daar later nog een vraag over: nee, heeft niks met ontlasting te maken.


De foto met het meest interessante verhaal stuurde W naar de (klein)kinderen met als onderschrift “(O)pa wist nog wel een mooi fietsweggetje...”, waarbij ze vergat te vertellen dat het allemaal de oorzaak van Tante Komoot was die die dag de rol hoofd route had.


De mooiste overnachtingsplaats was op het eind: camperplaats de Zandberg in Meterik, gemeente Horst aan de Maas. Alles pico bello voor elkaar en all-in net iets meer dan 20 € per nacht. 

Mocht me niet meer zo kwaad maken over de verkrachting van de geschiedenis die toegepast is bij de kasteelruïne van Horst. Welke idioot haalt het in zijn hoofd om naast de oude stenen een uitkijktoren te bouwen? Volgens W ben ik niet meer zo flexibel als vroeger. Ongetwijfeld! Kan ook zijn dat ik me oud en niet meer van deze tijd voel.


Konden op de Zandberg nog even “de koffer met pis” inleveren voor we de laatste kilometers (voor een deel door het Duitse land) gingen afleggen. Thuis aangekomen stond de dagteller op 110 kilometer.. Rijtemperatuur tussen de 7 en 9 graden. Zon op/onder: 08:02/18:33 (gegevens Lievelde). Even een weekje wat anders dan reizen. Of ik maar de ouwelullenstokken (nordic walkingpoles) uit de bus wilde halen, er moeten een paar kilo's van dit prachtige lichaam verdwijnen. Meld me binnenkort weer, misschien wel mager, maar nog steeds gezond?