Kreeg vandaag een berichtje binnen van D te E (nee, geen vaste lezeres, maar PR-dame van het Achterhoeks Openluchtmuseum). Een stukje van Omroep Gelderland met als titel: “34 tips voor een leuke invulling van de herfstvakantie”. Niet dat ze mij zo nodig wat wil laten doen tijdens de vakantie, maar omdat ons museum als één van de mogelijke uitjes wordt genoemd onder het kopje “Terug in de tijd”. Ik citeer: “Wie andere tijden wil bekijken zonder een documentaire te streamen, kan natuurlijk naar het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem of het Achterhoeks Openluchtmuseum in Lievelde. Maar het is ook mogelijk om een van de Gelderse kastelen te bewonderen. Bij kasteel Doorwerth kunnen kinderen naar appeltjes speuren. Wie zin heeft in een speurtocht met puzzels, zit goed bij kasteel Ammersoyen”. Voor de mensen die het nog niet weten: a.s. donderdag is er tijdens de Ambachtsdag weer van alles te beleven.
zaterdag 14 oktober: @ le chêne
Ik eindigde gisteren met “Bestemming officieel nog onbekend, maar begint de tijd van de kraanvogels niet een dezer dagen?”. Is 'm niet geworden dat Lac du Der. Twee redenen: allereerst vertelde W dat er een paar dagen geleden nog maar 338 kraanvogels waren geteld. Vroeg haar nog of het er niet eentje meer of minder kon zijn geweest, maar dat schijnt niet te kunnen. Ten tweede: toen we hier een jaar of tien geleden begonnen te camperen was het gratis, je had niks behalve een prullenbak en een loosbak. Een paar jaar geleden kwam er een slagboom voor en kostte een overnachting (als je pecht had) € 4,00. Als je pech had, want het merendeel van de tijd stond de slagboom gewoon open. Sinds kort hebben ze de prijs verhoogd naar ruim € 13,00. Aanvullende diensten? Geen. Dus in 10 jaar een prijsverhoging van € 0 naar € 13 zonder wat aan de dienstverlening te doen.
Maar zover zijn we nog niet. Warme nacht: vanmorgen om acht uur bij het opstaan 20 graden in de bus, gistermorgen zelfde tijd 12. Kwam natuurlijk van de bewolking vannacht. Goed negen uur op pad: eerst de A75 “afmaken”, dan via een stukje tolweg om Clermont-Ferrand heen (A71) en bij Riom de mooie D2009 op. Restant van de oude N9, zal het misschien al wel eens eerder verteld hebben. In 1811 liet Napoleon Bonaparte de Route impériale 10 aanleggen van Parijs naar Perpignan en Spanje. In 1824 werd de huidige N9 gecreëerd uit de oude Route impériale. De N9 liep van Moulins via Clermont-Ferrand, Narbonne en Perpignan naar Spanje en was 612 kilometer lang. De aanleg van de A75 en de A9 maakte (delen van) de N9 voor overbodig (een groot gedeelte van de N9 werd voor de A75 gebruikt) en in 2006 werd de weg overgedragen aan de diverse departementen. Het stuk van Clermont-Ferrand via Riom, Gannat en Moulins heet nu D2009. In Moulins pikten we de N7 op. Het stuk dat wij reden is voor een deel al jaren “under construction”: sinds 2008 is men bezig met het opwaarderen van de N7 tussen Moulins en Nevers (voor een groot deel reeds 2 x 2 rijstroken). In Nevers gaat de N7 over in de A77 die we volgden tot La Charité-sur-Loire. Rechtsaf de schitterende N151 op via Varzy, Clamency naar Auxerre. Rijden we dan niet door de noordelijke Bourgogne? Het is elke keer weer een verrassing welke route Google Maps hanteert om door of om Auxerre te komen. Vandaag gingen we dwars door de grote stad. Fluïde heet dat geloof ik als je geen problemen tegenkomt. En dan de N77 naar Troyes. Kortom: een route die we al vele malen gereden hebben, zowel naar het noorden als naar het zuiden.
De bedoeling was dat we zouden overnachten op de voormalige gemeentecamping in Troyes, inmiddels omgebouwd tot camperplaats. Helaas: complet! Daar ging ons leuke fietstochtje naar het oude stadscentrum. Het werd een camperplaats zo'n 20 kilometer verder: Aire camping-car park de La Halte Saint-Balsème, Le Chêne. Eentje van Pass'étapes. Reviews variëren van “grindbak” via “trieste vlakte” tot “mooie camperplaats”. We betaalden € 11 (inclusief stroom), maar omdat we nog een pas moesten hebben van de club kwam daar eenmalig € 5 bij. W was verrukt van de pizza-automaat net buiten de slagboom. Helaas voor haar ga ik de gehaktballen in de koelkast niet weggooien maar haar die lekkernij vanavond voorschotelen. Dat pizzageval is niet in eerste instantie voor camperaars bedoeld maar voor vrachtwagenchauffeurs. Naast de camperplaats is namelijk ook een truckstop. De kans dat we morgenvroeg van de toiletten gebruik zullen maken is poco poco. Last van stoppende en wegrijdende trucks? We zullen het zien. Het is zoals wijlen mijn vader vroeger wist te vertellen: “Ik slaap ook elke nacht heel gerust in een bed ondanks dat ik weet dat er velen in een bed overlijden”. Laat hij nu niet in bed zijn overleden maar onder de douche in elkaar gestort zijn? Het kan verkeren.
W is nog even naar het centrum van het dorp gelopen. Er was kermis. De geschiedenis vertelt niet of ze nog in de draaimolen en/of de botsauto's gezeten heeft. Ik vertoonde inert gedrag volgens W, maak daar maar eens chocola van.
Een rijdag. V: 202.206; A: 202.634. Rijtemperatuur: begonnen met 19 graden, in een bui teruglopend naar 11 (kachel in de bus aan) en later weer oplopend naar 16. Alle vormen van bewolking gehad en een tijdlang regen. Zon op/onder: 08:01/18:57 (gegevens Le Chêne bij Troyes). Het terrein raakt langzaam maar zeker voller. Denk dat iedereen morgen weer vertrekt, wij ook.