noordpolderzijl

woensdag 5 april 2017

luther natuurlijk 10: epiloog

woensdag 05 april: @ Twist

Ons Lutherreisje is afgelopen, of om met W te spreken: we hebben genoeg gelutherd. Voorafgaande aan ons tochtje hadden we op de ANWB-routekaart “mogelijkheden” omcirkeld. Plekken die op één of andere wijze met Maarten Luther verbonden zijn. Ruwweg de helft van die “mogelijkheden” hebben we bezocht. Dat betekent dus dat we de helft hebben overgeslagen: Bad Hersfeld en Erfurt wegens te drukke stad, Weimar wegens al eens eerder gezien, Leipzig, Halle en Magdeburg wegens geen tijd, Torgau wegens uit de richting en Lutherstadt Eisleben wegens geen zin meer. Wat we wel gezien hebben was mooi en interessant, maar wel veel van hetzelfde. Qua stad was Alsfeld het mooist, Eisenach met de Wartburg het interessants en Lutherstadt Wittenberg het meest volledig. We gaan ons nu weer met een ander projectje bezig houden, weten alleen nog niet wat. Eerst maar even naar de maandelijkse jaarvergadering van de bootvriendjes in Drenthe (maar daarover morgen meer).
Afscheid genomen van het hotelletje waar we een aantal jaren geleden overnacht hebben en waar het bier over een spoorbaantje door een treintje naar je tafel wordt gebracht. Ook afscheid genomen van best een prettig camperplekje. Je vraagt je wel af waarom mensen dit soort plekken zo verschillend beoordelen: de cijfers op campercontact variëren van een 1 tot een 9. Waar de een rustige nacht heeft doorgebracht heeft een ander zich alleen maar gestoord aan het verkeer en de langsdenderende treinen (volgens mij rijden die stoomlocjes ’s avonds laat en ’s nachts niet, maar dat even geheel terzijde). Aan W (een zeer onrustige slaper) gevraagd hoe zij Wernigerode ervaren heeft; antwoord: geslapen als een roosje. We sliepen dus goed aan de Katzenteich (code 9.712).

Een (half) dagje fahr’n auf der Autobahn, richting Drenthe. Decadent ontbeten bij de Mac (het aantal calorieën staat tegenwoordig vermeld op de verpakking van de McMuffin egg/bacon, inclusief de hoeveelheid vetten, zout en suiker, dus je kunt niet zeggen dat je het niet hebt geweten!) Onderweg op een pauzeplekje een paar Schwertransporte gefotografeerd. De chauffeurs zullen overdag wel pitten en ’s avonds en ’s nachts rijden onder zware begeleiding.

Einddoel voor vandaag is Twist. In het voorjaar ben ik door Twist gereden en genoteerd “onthouden voor later”, en inderdaad: later is vandaag gekomen. Twist ligt in het “Internationaler Naturpark Bourtanger Moor-Bargerveen. Het is een grensoverschrijdend natuurpark van zo’n 160 km2 groot (waarvan maar 26 km2 in Nederland ligt, namelijk het Bargerveen). Het gebied was oorspronkelijk onderdeel van het 3.000 km2 grote Bourtangemoeras, dat grotendeels verveend is. Vervenen is een ander woord voor turf afgraven. In de omgeving van Twist wordt overigens nog steeds turf gestoken. W sprak de gedenkwaardige woorden “in welke tijd leven die Duitsers eigenlijk? Een paar dagen geleden bruinkoolwinning gezien en nu wordt er turf afgegraven”. Turf wordt ook wel het “bruine goud” genoemd, in tegenstelling tot aardolie dat de naam “het zwarte goud” heeft meegekregen. Jaknikkers aan beide kanten van de grens. De NAM heeft aan de Nederlandse kant de ontginning sinds kort weer ter hand genomen, schijnt het, al gaat het niet meer met jaknikkers. Een mooi fietstochtje door het Duitse en Nederlandse veen maakte de dag compleet. Op een bord zagen we overigens dat de vogel die we deze week al een paar keer hebben zien vliegen een rode wouw moet zijn geweest en geen slechtvalk (foto’s gejat, waarbij de bovenste foto de rode wouw is en de onderste een slechtvalk moet voorstellen).
Opvallend is overigens dat we vandaag voor het eerst een camper met een geel nummerbord op een camperplaats ontdekken. Normaal staan de Nederlanders op de hoogste berg en in het diepste dal, maar in Hessen, Thüringen en Saksen-Anhalt zijn we ze deze week niet tegengekomen. Wel één keer een verdwaalde Belg gespot, maar géén NL-kenteken te ontwaren. Hier in Twist op de Wohnmobilstellplatz am Hallenbad (campercontactcode 12.810) staan we weer eens gratis. De prik kost 1 € per 1,5 kwh. Er is plek voor 6 campers. De site krijgt een hoge beoordeling en dat verdient het ook. Maar om nu de aanwezigheid van een Lidl op loopafstand in je cijfer te betrekken gaat me een beetje te ver.

V: 89.947; A: 90.303

een concessiesteen van de NAM; geeft het eind van het gebied aan waar geboord mag worden

het koolzaad begint kleur te krijgen