Puzzel sleepte ons vandaag van het ene boerenerf (Anjum)
naar een volgend (Nagele). Nagele ligt in het zuiden van de Noordoostpolder en
kent een “bekroonde” camperplaats (derde prijs NKC verkiezing camperlocatie van
het jaar 2014): afslag Nagele (campercontact 6.555). Nagele zelf staat bekend
om de eigenzinnige architectuur: je treft er alleen maar huizen aan met platte
daken en maximaal twee verdiepingen hoog. Zelfs de kerken zijn in blokvorm
gebouwd. Onze Achterhoekse architect Gerard Schouten heeft hier ook een aantal
huisjes ontworpen. Ook Mien Ruys (die van die bielsen in de tuin) heeft een
steentje bijgedragen aan het ontwerp van Nagele: lekker recht is het devies.
Van haar hand schijnt ook het kerkhof te zijn. We vonden het dorp er nogal
gedateerd uitzien, maar dat kan ook niet anders als de eerste huizen medio
50-er jaren zijn neergezet. Beetje achterstallig onderhoud en hier en daar wat
leegstand (of wordt het gerenoveerd?). Wel lekker rustig in het dorp: geen
doorgaand verkeer. De jongens en meisjes van “De Acht en Opbouw” dachten in
1954 al goed na.
De Noordoostpolder, Flevoland, Zuiderzee, IJsselmeer: je
kunt er pagina’s over vullen. Ik probeer het in een enkele alinea samen te
vatten. Rond 500 v C lagen er op de plek waar we nu zitten enkele
zoetwatermeren, onder de Romeinen bekend als “Lacus Flevo” en later het
Aelmere. In de vroege middeleeuwen steeg de zeespiegel (ook toen al) en een reeks
stormen en overstromingen zorgden er voor dat in 1248 het zoute zeewater het
Aelmere binnendrong, waardoor het binnenmeer een binnenzee werd. Het kreeg al
snel de naam Zuiderzee. Na de stormvloed van 1916, waarbij meer dan 50 doden
vielen en grote delen van Nederland onder water kwamen te staan, werd
definitief besloten om de Zuiderzee af te sluiten. Dit was uiteraard omwille
van de veiligheid, maar ook omdat er een voedseltekort was ontstaan. Er was dus
dringend behoefte aan extra landbouwgrond. De Zuiderzeewet van 1918 regelde
onder meer het droogleggen van de Wieringermeer, het aanleggen van de
Afsluitdijk en de realisatie van de IJsselmeerpolders, waaronder de
Noordoostpolder. Eerst wilde men op een ander plekje beginnen te polderen, zelfs
werd overwogen om maar gewoon te stoppen met het hele feest. Uiteindelijk
besloot men toch maar het stuk grenzend aan Overijssel aan te pakken. In 1936
begon men met de voorbereidende werkzaamheden zoals het aanleggen van de dijken,
waarna in 1940 met het droogmalen werd begonnen. De polder viel officieel droog
op 9 september 1942, midden in WO II.
Een fietstochtje door de omgeving met als hoogtepunt “Schokland”
stond op de activiteitenlijst. Schokland is samen met Urk eiland-af en
opgenomen in de Noordoostpolder. De route naar Schokland zou bestaan uit een
deel van de Tulpenfietsroute. We hadden het kunnen weten: ook in 2015 waren we
rond deze tijd in dit gebied op zoek naar kleur. Kijk eventueel nog even op http://berrynales.blogspot.nl/2015/04/naar-de-bollen.html
voor de (groene) details. Vandaag zagen de bollenvelden er iets anders uit: zie
bijgaande foto. Misschien hebben we de verkeerde kant op gekeken?
Het museum in Schokland geeft een goed beeld van de
geschiedenis van het eiland: groot begonnen en erg klein geƫindigd. Door zware
stormen en landafslag nam de zee steeds een stukje eiland mee. Berucht is de
stormvloed van 1825. Toen de paalwormen (meegelift uit de verre landen waar we
zaken deden) er voor zorgden dat de houten beschoeiingen als lucifershoutjes
afknapten besloot de overheid (koning Willem III mocht een handtekening zetten)
het eiland in 1859 te ontruimen. Mederedenen
voor die ontruiming zullen ongetwijfeld de armoede en de inteelt op het eiland
zijn geweest. De Unesco vond het allemaal prachtig en heeft Schokland in 1995
als eerste object van Nederland op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Staat ons
historische kerkje en zo naast de Chinese Muur op het lijstje.
Tegen de wind in terug naar ons “huisje”, waar de fietsen
nieuwe energie op konden doen en wij ook. Het leven was weer goed vandaag.
V: 90.612; A: 90.731