G te W merkte op dat we al eerder dit jaar in de gemeente Leudal waren geweest, namelijk tijdens onze fietsvierdaagse in Roerdalen. Eén van de tochten had de naam “door het Leudal“ meegekregen. De gemeente Leudal behoort tot een van de grootste plattelandsgemeenten van Nederland. Ze ontstond in 2007 door de fusie van een groot aantal gemeentes in Midden-Limburg. Totaal 17 kernen, waarvan de grootste Heythuysen is. Hier staat het gemeentehuis en kun je terecht bij een paar grote supermarkten. De geschiedenis van de omgeving is nauw verbonden met de machtige Abdij van Thorn en de Heerlijkheid Horn. Leudal ligt aan de westzijde van de Maas in het dal van het beekje de Leu. Er hebben nog wel meer watertjes een rol gespeeld bij de totstandkoming van dit dal maar ben je echt geïnteresseerd in de loop en de rol van bijvoorbeeld de Tungelroyse Beek?
Best een “knus“ dorp dat Ell. Net geen 1.500 inwoners. De dorpsraad van Ell heeft een eigen website met verrekt interessante informatie, bijvoorbeeld over de geschiedenis. De site weet te vertellen dat de eerste schriftelijke vermelding van Ell dateert van 1244, onder de naam Elle. Je loopt de camping uit en 250 meter verder zie je het kombord al opduiken. Het belangrijkste nieuws van Ell deze week? Om mij onbekende redenen heeft de familie Derksen de samenwerking met de Spar opgezegd en gaat sinds 17 september als Buurt.Ell door het leven. We waren dus net een paar dagen te laat om dit geweldige feest mee te maken. Wel fijn dat zo’n kleine kern nog een eigen gemakswinkel heeft. En dan vind ik de volgende opmerking van voorheen SparDerksen erg goed: “Met Buurt.Ell zetten we in op de kracht van de gemeenschap: vertrouwd, dichtbij en lokaal betrokken“. Overigens had Derksen nog voldoende Spartasjes over om de boodschappen in te verpakken en de vleeswaren en sausijzenbroodjes hadden ook nog een dennenboomembleempje.
zaterdag 20 september: @ ell
De ochtend begon “geweldig“: om 08:00 uur knalde er een krachtterm door de bus toen de koffiefilter van de koffiepot omviel. Niet goed neergezet? En jawel inclusief het ik-lijk-alleen-maar-op-Melitta-filterzakje en inclusief vier lepels koffieprut waar de kracht uit is, omdat het zwarte vocht al in de koffiepot zit. Heb je een idee hoeveel ravage vier lepels koffie (en een beetje vocht) kunnen veroorzaken in een kleine camperkeuken? Zou zeggen: probeer het maar niet. Heb de ergste rommel opgeruimd, maar volgens W leek dat nergens naar en is later nog een “stief kwarteerken“ bezig geweest.
Al heel vaak gedaan met verschillende variaties: fietsen langs de Maas aan de Belgische kant tot aan Maaseik en dan via de Nederlandse oever terug. Vandaag staken we halverwege de terugweg de Maas over met het fietspontje, terug naar Belgische bodem. Keertje wat anders. Het nadeel van Ell ten opzichte van Ittervoort is dat je eerst een paar extra kilometers moet wegtrappen om bij de Maas te komen. Zijn ook geen leuke extra kilometers: over een fietspad langs een redelijk drukke weg. Dus pas na 8 kilometer een smoes om even te stoppen, namelijk bij de Armenmolen in Neeritter: een watermolen uit 1686. Het werd gebruikt als graanmolen. Er hebben al eerder molens gestaan op die plek. De molen dankt haar naam aan de schenking van de molen door de eigenaar kasteelheer aan de armen (moest ik opzoeken van W). Het Burgerlijk Armbestuur beheerde en verpachtte de molen. Halverwege de twintigste eeuw was het gedaan met de molen, het maalwerk werd uitgebroken en twintig jaar later werd het pand als woning ingericht.
Kwamen we zo maar een leuk kapelletje tegen, deze keer was het de Mariakapel, da’s een andere dan de grote Sint-Harlindis en Relindiskapel iets verderop in Aldeneik. Ons keerpunt was de Pater Sangersbrug over de Maas tussen het Belgische Maaseik en het Nederlandse Roosteren. Drukke weg die N761 (België)/N296 (Nederland) De brug is vernoemd naar Pater Willem Sangers (1915-1987) een bekende Limburger die na de oorlog een grote bijdrage leverde aan het dichter bij elkaar brengen van Nederlands- en Belgisch-Limburg. Brug is aan vervanging toe en ik had eigenlijk verwacht dat er al wel geknutseld zou worden. Omdat de brug een belangrijke verbinding vormt en een alternatief voor de oversteek niet in de nabije omgeving te vinden is, heeft men ervoor gekozen om de nieuwe brug iets verder stroomopwaarts naast de bestaande brug te bouwen zodat er een verbinding blijft tussen beide oevers.
Toen we weer de Maas overstaken deden we dat met “De President Willy Claes“. een elektische veerpont die vaart tussen Ohé en Laak en het Belgische Ophoven. Dacht dat het veel drukker zou zijn maar naast het duo W&B was er nog één fietser die de oversteek maakte. De maximum capaciteit van de veerpont bedraagt 12 personen en kom je met een brom- of snorfietsen aanzetten dan mag je zwemmen (of een omweg maken).
Nog even de plaatselijke middenstand steunen door wat boodschappen te doen bij de ex-Spar. Toch maar niet naar de chinees vanavond: afstand 2 x 7,5 kilometer (dom fietsen) en er wordt regen verwacht. In de bus is het ook knus. Daarbij komt dat we al 46 kilometer gefietst hebben. Een mooie dag. Het zwerk trok langzaam dicht, maar het werd toch nog zo’n 27 graden. Wind kracht 3, uit de zuidhoek. Zon op/onder: 07:18/19:40. En morgen? Morgen is er weer een dag. We gaan naar de Kötteldiek en komt er een einde aan onze najaarsreis die dan ruim vier weken geduurd heeft. Mijn eerste afspraak is pas vrijdag, kan zijn dat ik er nog een paar daagjes aan vastknoop, maar dan in mijn eentje. Minder gezellig, maar ook leuk.