Hoe ik het in mijn hoofd haalde om een paar dagen geleden te spreken over “Noach”, was de vraag van één van mijn familieleden. Op de katholieke school werd vroeger gesproken over de Ark van Noë en niet over de Ark van Noach. Peanuts: kwestie van Hebreeuws of Grieks zullen we maar zeggen. In het Arabisch heb je het over Nuh of Noeh. Het verhaal blijft hetzelfde. De goede man was volgens de overlevering al 480 jaar oud toen hij naar Gods instructies een ark bouwde om daarmee 120 jaar later de zondvloed te overleven en daarmee stamvader van alle huidige mensen te worden, omdat hij, zijn vrouw en zijn zonen (Sem, Cham en Jafet) met hun vrouwen als enigen de wateroverlast overleefden. Het verhaal staat niet alleen in de bijbel. Mythische verhalen over een zondvloed komen veelvuldig voor in oude teksten in hetzelfde gebied. Dergelijke grootschalige overstromingen zijn mogelijk gebaseerd op geologische catastrofen, zoals een tsunami na een meteorietinslag of extreme overstromingen van de Zwarte Zee aan het einde van een van de ijstijden. Weer wat geleerd.
maandag 18 april 2022: @ l’ampollo
Nee geen Palomares – 2 als titel vandaag: het kan verkeren. In l'Ampollo wordt beter weer verwacht.
We gaan (versneld?) terug naar ons eigen kikkerlandje, je weet wel die van: “God schiep de aarde, de Nederlanders Nederland”. Niet omdat we er genoeg van hebben of slaande ruzie hebben, maar zware depressies kleuren over een paar dagen de weerkaarten en als W ergens een hekel aan heeft is het zitten in een busje, kilometers maken en zeeziek worden omdat ze heen en weer geschud wordt door de windstoten. Yep, er komt ander weer aan: de term “rotweer” is een understatement. “Als we NU vertrekken blijven we het slechte weer voor”, was haar korte samenvatting van onze positie. Het dominante mannetje kan zich de situatie wel voorstellen en was plotsklaps een stuk minder dominant. Vooruit: géén extra dagje Palomares en Cuevas Mar, een best prettige camping. De meeste campinggasten die we de afgelopen dagen op de blootgewone campings gezien hebben, hebben de pensioengerechtigde leeftijd al jaren geleden bereikt. Wanneer het weer het toelaat ziet het er uit alsof iemand een potje zongedroogde tomaten omgeschud heeft. Nee, wij zijn niet de uitzonderingen die de regel bevestigen. Een uitstervend ras die blootlopers. Een dag dus waarover we weinig kunnen vertellen, behalve dat we voor het eerst deze reis relatief veel files en vaak stroperig verkeer gehad hebben, maar daardoor des te meer konden genieten van de omgeving. Wat is Spanje toch mooi! En het verkeer? Het is nu eenmaal niet anders. Nog wat bijzonders meegemaakt? Eén verhaaltje dan. Op zo’n omhoogkruipende snelweg in het zuiden van Spanje moest ik terugschakelen en schakelde mis. Het was alsof de tandwielen ons om de oren knalden en W dacht even dat ik de motor opgeblazen had. Viel allemaal mee, maar om 3,5 ton op een helling van 6 procent (omhoog) weer in beweging te krijgen, kostte enige moeite. Eerst in de één, toen in de twee en weer gaan met die banaan. Beetje voorzichtiger schakelen voortaan.
V: 174.723; A: 175.307; rijtemperatuur 16 – 24 graden. Camping Ampolla Playa aan de rand van de Ebrodelta, we waren er deze reis al eerder. Zo’n beetje alle weertypes meegemaakt vandaag. Morgen nog zo’n ruk, einddoel ergens halverwege de A75 in Frankrijk. We liggen weer vroeg te kooi. Ouwe mensen hè?
dinsdag 19 april 2022: @ saint-chély-d'apcher
Om half negen ging de receptie open, konden we afrekenen en in de campingwinkel een stokbrood scoren voor het ontbijtje ergens onderweg. Vandaag geen files of vertragingen op de AP7 die we net voor de grens even ingeruild hebben voor de NII om de tank nog even vol diesel te gooien. € 1,857 op de pomp, bij het afrekenen 20 cent korting (alle prijzen per liter). Toch elke keer weer een beetje schrikken wanneer je het eindbedrag ziet. Via de AP-7 de Pyreneeën over en die weg gaat naadloos over in de A9 in Frankrijk, enige verschil: in Frankrijk betaal je tol. Opschieten kost nu eenmaal een paar cent. Bij Béziers de A75 gepakt. Ik heb al vaker geschreven dat dit de mooiste snelweg van Europa is. De bijnaam van deze snelweg is la Méridienne en loopt van Béziers in Occitanie en de stad Clermont-Ferrand in de regio Puy-de-Dôme. De totale lengte van het traject bedraagt 340 kilometer. De hele weg is mooi, maar er zijn twee uitschieters: de beklimming bij Lozère (zie foto van de omgeving) en het viaduct van Millau.
De A75 is tolvrij behalve het gebruik van het viaduct en elke keer als we het viaduct nemen is de prijs weer verhoogd. Met ons busje vallen we in tariefgroep 2 en betaalden nu (laagseizoen) € 14,20, in de zomer geldt het hoogseizoentarief van € 17,50. Het viaduct werd in 2004 geopend voor het verkeer. Tot die tijd gebruikte het doorgaande verkeer de N9 die dwars door Millau ging. Aangezien Millau in een diep dal ligt moest het verkeer flink stijgen en dalen. De N9 is van oudsher een wat meer secundaire route naar het zuiden van Frankrijk, het meeste verkeer ging door de Rhônevallei via Lyon (de Route du Soleil). Alhoewel de eerste delen van de A75 al in de jaren '70 werden opengesteld, begon de route pas vanaf midden jaren '90 vorm te krijgen. Vanaf dat moment begon Millau ook een groter knelpunt te worden. Een verbinding langs Millau zou kostbaar zijn. De A75 werd weliswaar als tolvrije snelweg aangelegd, maar er was geen geld beschikbaar voor een grote brugverbinding bij Millau. Eind jaren '80 werden voor het eerst plannen gemaakt om de A75 rond Millau aan te leggen en in 1991 werd een grote brug over het dal van de Tarn als doel gesteld. Gedurende de jaren '80 werden een aantal routes voor de A75 rond Millau onderzocht, waarbij in 1989 werd gekozen voor de huidige route. Toen waren er nog twee opties, een hoge route op gelijk niveau, of een lagere met een lager viaduct. In 1991 werd voor de hoge route gekozen. Daarna werd het ontwerp van de brug vastgelegd. De aanleg van de brug begon uiteindelijk op 14 december 2001. Nadat de pylonen werden gebouwd werd het brugdek ingeschoven. De formele openstelling was op 14 december 2004. Op 16 december 2004 volgde openstelling voor het verkeer. De brug vestigde enkele records, zoals de hoogste brug in Frankrijk de hoogste brugpyloon plus mast met 343 meter en het hoogste brugdek in Europa. De aanleg van de brug kostte € 394 miljoen.
Halverwege de A75 vonden we het genoeg en stopten bij Cozy Camping in Saint-Chély-d'Apcher. Iets wat vroeger een mooie camping moet zijn geweest, maar nu een verlaten indruk maakt. Niemand op de receptie, dus even het nummer gebeld dat aangeplakt stond. Geen woord over de grens, dus met mijn allerbeste Frans (een understatement!) ons aangemeld. Prima voor een nacht, faciliteiten zijn matig (volgens W hebben ze in weken geen sopje gezien, och: camping is pas sinds 1 april open).
Van
horen zeggen: de camping is overgenomen door de eigenaar van de
naastgelegen manege. Installeren, stroom aansluiten, betalen komt later wel. Waar we ons een
beetje op verkeken hebben is de hoogte in combinatie met de
temperatuur. De camping ligt op meer dan 1.000 meter hoogte en
volgens berichten van de KNMI daalt de temperatuur naarmate de hoogte
toeneemt. Bij droge lucht is de afname ongeveer 1 graad per 100
meter, bij vochtige lucht is dat ongeveer 0,6 graden. Was het in
Pézenas nog 25 graden, bij aankomst op de camping wees de
thermometer 16 aan. Wordt lekker slapen vannacht. Websites van
campings moet je nooit geloven. Men belooft hier een “gemakswinkel”
te hebben, elke dag open van 8 tot 20 uur. Het enige wat er is
overgebleven van de winkel is het bord “epicerie”. Gelukkig
hebben we nog van alles in de kastjes zitten.
Een lange zit. V: 175.307, A: 175.956; rijtemperatuur 14 - 25, teruglopend naar 16 graden. Kosten camping € 16,50 all-in. En morgen? Morgen gaan we voor de verandering weer eens naar het noorden.