noordpolderzijl

noordpolderzijl

vrijdag 11 maart 2022

€(r)amper

En opnieuw luidt de vraag “wel of niet met de camper naar het zuiden?” Deze keer niet omdat er een virusje in de lucht zit: tegenwoordig vragen we ons niet meer af òf we Omikron krijgen maar wanneer! Nee, een paar weken geleden zijn we opnieuw wakker geworden in een andere wereld, een wereld waarin ene meneer Poetin de meest elementaire regels van de internationale orde heeft gebroken (woorden van de Duitse minister van Buitenlandse Zaken Baerbock). Door alle onzekerheid is onze status is nog steeds “vertrekker” en geen “vertrokker”. Mocht van W even een paar dagen proefcamperen, je weet wel: kijken of alle systemen nog werken. Veel tijd om na te denken en (vaak domme dingen) te lezen.

Malaga is ruwweg 2500 kilometer enkel, 5000 retour. Met een verbruik van 1 op 10 zit je op 500 liter diesel. De Nederlandse prijs was ongeveer € 2,00 op dinsdag 8 maart 2022 en elke dag oplopend, goedkoopste die ik vandaag (vrijdag 11 maart) tegenkwam was € 2,13. Kosten brandstof dus rond de 1000 flappen. Kwam onlangs op Camperforum een variant van het woord camper tegen die ik je niet wil onthouden: €ramper. Geeft ongeveer de denkrichting van veel camperbezitters aan.

Ja er was een sterfgeval. Beetje verdrietig, maar het zat er aan te komen. De rest van de winter zijn we redelijk doorgekomen: veel vrijwilligerswerk, W druk bezig met een cursus Spaans, ze heeft net geleerd dat je beter geen cucarachas in je camper kunt hebben. Tussen de bedrijven door heb ik een aantal wereldreizen zeilend volbracht; op papier dan: het waren reisverslagen. En dan ga je je in je slaap vanzelf bezighouden met interessante berekeningen, bijvoorbeeld: je maakt met een zeilboot de oversteek van de Kaapverden naar Suriname met een gemiddelde snelheid van 5 knopen per uur, hoe lang doe je dan over de overtocht en hoeveel liter water heb ik op die reis nodig? Ik kom hier ongetwijfeld op terug als ik een keer geen stof heb om over te lullen. Als er in dit blog af en toe wat zeiltermen vallen weet je waar het van komt.

woensdag 9 en donderdag 10 maart: @ bentelo

Systemen moeten nog worden getest en dat is meestal een taak die ik aan het begin van het seizoen samen met mezelf voor mijn rekening neem. Fijn om er even uit te zijn: de hele winter op elkaars lip is erg gezellig maar beiden een paar dagen los van elkaar een beetje pruttelen is ook heel prettig. Zeggen zij die eind dit jaar 50 jaar bij elkaar zijn. Voorkomt ook dat je op elkaars trillingsgetal gaat zitten, iets van interfererende golven en zo. Wikipedia zegt hierover: “Interferentie (letterlijk storing) is de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats. Er kunnen zich verschillende verschijnselen voordoen, afhankelijk van de frequentie, amplitude en fase van de golven en de eigenschappen van het medium.”



Het werd twee dagen Bentelosche Esch, bij John. Tien procent in prijs verhoogd, de boef! Weer eens een prettige discussie met hem gehad over het feit dat je in je eentje voor twee personen toeristenbelasting moet betalen. Gaat maar om € 1,05, maar ik heb a) de schurft aan toeristenbelasting, b) als je alleen bent ga je niet voor twee betalen, kwestie van principes en c) John gaat altijd serieus op dit soort zaken in. De beste man gaat er over denken. Terzijde: later kreeg ik een mailtje van hem dat er een kern van waarheid in mijn verhaal zit. We wachten af.

Komoot en ik hebben weer een leuke fietsroute gefabriekt. Deze keer met als eindbestemming het voormalige Bad Boekelo, een natuur-zoutbad om de “gezonde mens” in het oosten van Nederland ook van zout water, zonlicht en lucht te laten genieten. Het draaide op rolletjes tot het in 1985 op de fles ging. Tegenwoordig is het in gebruik als hotel. Moest op het kleine Chinese wonder, dat niet geheel op mijn fragiele lijfje (geen babyvet meer, allemaal spieren!) is afgesteld. Afstand maar beperkt tot ruim 30 kilometer, want ik heb er een hekel aan om van fietsen an extra pair of buttocks over te houden.



Tijdens mijn toggie kwam ik ook nog langs het Proggiehoes in Beckum. Het is de oude school van Beckum. Toen deze na WO II niet meer voldeed aan de eisen en er een nieuwe school was gebouwd, besloot het kerkbestuur, dat eigenaar was van de oude school, het gebouw een nieuwe bestemming te geven: een sociaal en cultuurcentrum voor de parochie. In 2017 is er een stichting in het leven geroepen om ‘t Proggiehoes te kunnen laten voortbestaan.
Ik hou wel van dat soort initiatieven.

21:00 uur, dat noemen ze “sailors midnight”, tijd voor de gemiddelde bootbezitter om te gaan pitten. Ik hanteer “campermidnight”, dat ligt anderhalf uur later en als je dan doorslaapt tot ruim zeven uur de volgende ochtend, heb je voldoende nachtrust gehad.




vrij
dag 11 maart: @ de heurne

Busje moest nog even voor een laatste cosmetische ingreep naar de dokter: een ontbrekend onderdeel (besteld en geleverd) moest nog gemonteerd worden. Teun deed dat zoals gewoonlijk weer met een glimlach, fijn dat iemand lol heeft in zijn werk. Op een extra ouderdomsrimpeltje na zie je niets meer van het kusje van het busje. Voor die tijd nog even fijn de afwas gedaan (twee dagen opgespaard) en de nachtspiegel geledigd. Het waren weer twee prettige dagen op de Bentelosche Esch met mooi zonnig weer (kon regelmatig buiten zitten) en het Trumakacheltje zorgde ervoor dat ‘s avonds en ‘s morgens de binnentemperatuur prettig was; het gas dateert nog uit de tijd dat het goedkoop was. Onze nieuwe zonnepanelen produceerden door de koperen ploert zoveel ampères of kilowatturen (elektriek is nooit mijn sterke kant geweest) dat ik met gemak 5 kilo frikadellen had kunnen frituren. Er zijn echter twee problemen: we hebben geen elektrische frituurpan en ik hou niet van frikandellen! Toch eens over nadenken of we een camperairfryer moeten aanschaffen en de frikandellen gaan vervangen door bitterballen. Vooruit: ook 5 kilo kan wel wat minder! Elk jaar weer vraagt W wat ik voor mijn verjaardag wil hebben. Moeilijk! Heb eigenlijk alles al, behalve dan een geanodiseerd titanium thee-ei, maar daar hebben we echt geen plek meer voor in de bus, dus laat staan dat ik zo’n joekel van een airfryer kwijt kan.

Alleen de watervoorziening is nog niet getest, Puzzel wordt namelijk incontinent bij temperaturen onder de vijf graden. Toestemming gekregen van het bevoegd gezag om er nog een dagje aan vast te plakken, dus het plan opgevat om bootjes te gaan kijken aan de Europakade in Tolkamer, in jaren niet meer geweest. Was een slecht idee: de stront waaide van de dijken, dus snel de steven gewend en de altijd rustige camperplaats De Haar in De Heurne (gemeente Aalten) opgezocht om een boek uit te lezen en de laatste Netflixafleveringen van Vikings Valhalla te bekijken (gratis wifi incluis). Het leven van een camperaar is zo gek nog niet, al denken sommigen daar anders over. Mijn broer bijvoorbeeld vindt het maar dom om heel veel geld uit te geven aan een camper om daarna als een zwerver te gaan leven in zo'n ding.

Half zes: de buitendeur gaat dicht, de temperatuur binnen is in een uur tijd gedaald van 23,4 naar 19,2 graden. Nog even en de kachel mag weer aan. Kwestie van even aan het knopje draaien. Precies: 


un pedazo dela torta en dat mag je als je wilt vertalen met “een kind kan de was doen”. Vanavond weer een recept uit het kookboek De Volmaakte Hollandsche Keukenmeid (eerste druk ergens in de 18e eeuw) of wordt het bami van de Aldi met twee gebakken vrije-uitloopeieren?