Eerst even de post. Vraagje: “wat doen jullie ‘s avonds, tv kijken?” Antwoord: “Ja en nee”. Als ik om me heen kijk zie ik heel veel satellietschotels naar de Astrasatelliet wijzen. Het grote voordeel van zo’n schotel is dat je meestal een goede ontvangst hebt, wel moet je altijd bij het parkeren van de camper rekening houden met het "uitzicht" van de schotel zodat er geen bomen of iets dergelijks de ontvangst kunnen belemmeren. Daarnaast is een storm of een flinke regenbui ook niet bevorderlijk voor een sneeuwvrije ontvangst. Met een beetje schotel (tenminste 80 cm doorsnee) kun je in vrijwel geheel Europa (met uitzondering van een heel groot deel van Scandinavië) de Nederlandse zenders ontvangen.
Grote nadeel van deze manier van kijken is dat je er niet alleen bent met een schotel en een tv. Je moet een abonnement hebben op Canal Digitaal en die firma zou uit Italië kunnen komen: boeven dus. Elke paar jaar verzinnen ze wel iets nieuws, zodat je voor de zoveelste keer nieuwe hardware moet aanschaffen. En dan een abonnement, kosten vanaf zo’n 17 € (afhankelijk van het aantal maanden per jaar dat je Canal Digitaal wilt gebruiken). Wij doen het anders, ook niet altijd helemaal tof, maar in 90 % van de gevallen werkt het: tv via internet en wel op de telefoon, een tablet of (als we samen kijken) een laptop. Eigenlijk heel betaalbaar geworden en super makkelijk. Je moet er alleen voor zorgen dat je voldoende Gigabytes te verstoken hebt, we stoken zo'n 3 GB op een dag op. Dat kan door een “ruim” abonnement te nemen (ik heb een 100 GB abo voor ruim 30 Euro per maand). In het buitenland zou je ook een data simkaart kunnen kopen van het betreffende land. In Spanje heb je een onbeperkte datakaart al voor zo’n € 25,00 per maand. Wil je beeld op een tv-toestel dan heb je nog een sticky nodig, heb me daar nog niet in verdiept maar heb van horen zeggen dat je zo’n ding voor een kleine € 50,00 in huis hebt. Andere prijzen dan een automatische satellietantenne op het dak van je camper laten zetten (ergens beginnend bij € 1.500,00?). TV via internet, het werkt, helaas niet voor de volle 100 procent, want in de binnenlanden van Spanje is de 4G-dekking niet overal optimaal en Duitsland mag je qua internet tot de ontwikkelingslanden rekenen.
vrijdag 18 maart: @ huijbergen
Er wordt wel eens gezegd “the plans of a sailor are written in the sand of low tide”, neem van mij aan dat een camperaar daar niet voor onder doet. Niks Leuven vandaag. Het werd Huijbergen, een dorp in de gemeente Woensdrecht, ja nog steeds Noord-Brabant. Waar zoek je het? Zeg maar in de driehoek Bergen op Zoom – Roosendaal – Antwerpen. Waarom? Heel eenvoudig: het weer. Eén ding zal echter een vraag blijven: W had even genoeg van heide en vennetjes, wat hebben ze hier? Precies!
Had geen problemen met het wijzigen van de plannen. Heb voor de duidelijkheid maar een trui aangetrokken met de tekst: “Home is where you park it.” Opmerking van W: “Zolang het maar geen onderbroek is met die tekst heb ik er geen moeite mee.” Heb wel eisen gesteld aan de route: geen snelwegen vandaag. Dat je dan negen kwartier bezig bent met grensoverschrijdend gedrag (steeds wisselen tussen België en Nederland) maakt zo’n tocht alleen maar mooi. Voor de route zie bijgaand kaartje. Die dikke blauwe klodder aan de linkerkant van de kaart is een weergave van de fietstocht later op de dag.
De keuze met betrekking tot campings en camperplaatsen was reuze. Het is uiteindelijk boerderijcamping de Meet geworden, code Campercontact 92.682, niet vanwege het feit dat men zich aanprijst met “camping speciaal geschikt voor senioren”, maar omdat we hier optimaal kunnen genieten van de zon. Bijkomend voordeel: ze hebben hier een afwasplek, scheelt mij weer werk.
Een rondje Kalmthoutse Heide werd het vandaag. Het is een grensoverschrijdend natuurpark van zo’n 60 vierkante kilometer op de grens de Nederlandse provincie Noord-Brabant en de Belgische provincie Antwerpen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het fietsen door het Nederlandse deel “geen reet aan was”, je fietst weliswaar voor een deel door de bossen, maar langs de doorgaande wegen. Echt interessant werd het pas bij de grensovergang Putte – Putte-Kapellen. Daarna werd de natuur echt natuur. Misschien komt het ook doordat in het Vlaamse deel van het park meer heide en stuifzand bewaard is gebleven. Het Nederlandse deel is vanaf het eind van de negentiende eeuw voor een groot deel met naaldbomen beplant. Men is aan het werk om een deel van het bos te kappen om de open terreinen aan beide zijden van de grens beter met elkaar te verbinden. Ik denk overigens wel dat het hier op een mooie zomerse vakantiedag een beetje Kalverstraat is, het was nu al behoorlijk druk. In het Nederlandse deel zijn nog een aantal landbouwenclaves te vinden. Er zijn plannen om deze stukken om te vormen tot natte graslanden waardoor kieviten, wulpen, grutto’s en meer van die langpootvogels weer op visite komen.
Ergens tussen knooppunt 80 en 89 op het Belgische deel van de route heeft de Vlaamse variant van Staatsbosbeheer, Natuurpunt geheten, in 2020 een nieuwe trekpleister gebouwd: een uitkijktoren van ruim tien meter hoog. Omdat het gebouwd is nabij het Stappersven en daarop ook uitkijkt heeft de constructie de naam De Stapper gekregen. Ik kon W de toren opjagen en had een goed excuus om beneden te blijven: onze dure fietsen moesten bewaakt worden. Volgens W had ze een adembenemend uitzicht, ik weet niet of ze daarmee het zicht op het omliggende natuurlandschap bedoelde of de blik op de-man-aan-wie-ze-de-beste-jaren-van-haar-leven-heeft-vergooid. Ik vermoed het laatste want ze maakte een foto van me.
Nog even boodschappen doen bij de plaatselijke Coop en de fietsen na bijna 35 kilometer weer aan het infuus zetten. Het namiddag- en avondprogramma kan beginnen. Een mooie dag! En morgen, morgen is er weer een dag. De bus blijft staan, dat is zeker.
V:
171.851 rijtemperatuur: max 15 graden |
|
Wifi-index: 96 %; KPN 4G boerderijcamping de Meet, code Campercontact 92.682; 20€ all-in |