Moerkerke noemen en dan de wielerwedstrijd vergeten? Werd door verschillende mensen op de vingers getikt, zelfs door W die wist te vertellen dat Sluis verkeersproblemen heeft tijdens de Guido Reybrouck Classic. Nou heb ik een probleem: deze wielerwedstrijd beperkt zich tot Belgisch grondgebied en volgens mij hoort Sluis daar niet bij. Waarschijnlijk bedoelt W de triatlon Ironman, die vorig jaar voor een paar dagen verkeerschaos gezorgd heeft. Volgens de officiële website van de gemeente Sluis wordt dit internationale sportevenement (de triatlon dan) komend jaar (opnieuw) gedeeltelijk in de gemeente Sluis georganiseerd: zwemmen in de Damsche Vaart en het fietsparcours start in het centrum. De wielerwedstrijd die ik eerder noemde is volgens mij een evenement dat georganiseerd wordt vanuit Damme. Tweedaags en iets met jonge renners. Ooit waren Eddy Merckx en Johan Museeuw jong en deden mee aan de wedstrijd. Op de winnaarslijst staat ook Remco Evenepoel die in 2018 het snelst de pedalen rond kon krijgen. Moerkerke? Ongetwijfeld zal het parcours door dat stadje lopen.
donderdag 28 augustus: @ bentelo
W had gisteren de camping al afgerekend: € 22,00 per nacht (kwam alleen nog wat toeristenbelasting bij), naseizoensprijs. Kun je niks van zeggen. Best wel leuke camping als je van “achteraf“ houdt: je hebt als je een boodschap wilt doen wel een fiets of auto nodig, winkels zijn te ver om te wandelen. De naam Polderzicht doet echt recht aan zijn naam omdat je een prachtig uitzicht hebt aan de rand van de camping over het polderlandschap van Zeeuws-Vlaanderen. W heeft altijd wat moeite met campings waar ze haar eigen toiletpapier moet meebrengen, ik niet: doe dat altijd al - heb een hekel aan schuurpapier. Zorg wel voor een bak met muntjes van € 0,50, heb je nodig voor het douchen en als je wilt afwassen mag er € 0,20 in de automaat voor warm water. Weet niet of dit nog wel helemaal van deze tijd is. Kwamen tot de ontdekking dat deze camping een uitstekend uitgangspunt is om een dagje Brugge op de fiets te doen, genoteerd op ons todolijstje en: gadverdamme ook dit jaar kwamen we niet in Damme. Opmerkelijk: in één van de recensies op Campercontact stond dat de kampeerder geen last heeft gehad van de trein. Vraag: welke trein? In heel Zeeuws-Vlaanderen zijn we geen trein tegengekomen. Na het ochtendritueel met een goede poetsbeurt (op je ouwe dag word je wat morsig) mocht W de huurfiets terugbrengen naar Oostburg en ik boodschappen doen bij de Lidl. Fietsenmaker en supermarkt liggen vrijwel naast elkaar, dus dat was gemakkelijk afspreken. Koelkast en andere opbergruimtes vertoonden echo-effecten, de drankkast bevatte alleen nog maar een doorgeefwijntje; je weet wel: zo’n fles die in de loop der jaren regelmatig een ander cadeaupapiertje krijgt, van ganser harte met de nodige felicitaties aan een volgend feestvarken wordt overhandigd en uiteindelijk (soms na een paar jaar) vanzelf een keertje terugkomt.
Een dag van afstand overbruggen, we hebben ervoor gekozen. Voldoende tijd om te herdenken dat het inmiddels 53 jaar geleden is dat we elkaar tegenkwamen en dat we in december al 52 jaar ons trouwboekje bezitten. Mijn kleindochter (de tweede) zou zeggen: “en zo tobben zij voort“. Het grote kleine ding heeft humor en weet hoe de wereld in elkaar zit.
Sluis, Oudburg, Westerscheldetunnel, A58 naar Roosendaal, A17 naar Moerdijk, A16/N3 naar Papendrecht, A15 tot knooppunt Valburg en het laatste stuk (A50/A12/A18/N18) naar huis. Naar huis? Ja heel eventjes maar: zwarte Trek in de schuur en rode Trek achterop (niemand hoeft ons te zien) en vervolgens door naar Bentelo voor een paar dagen Twentse rust voordat de familiereünie in Warnsveld plaatsvindt. Maar voor we daar waren leek het net carneval toen we Stampersgat passeerden. Het is geen tijdelijke carnevalsnaam voor een dorp met een andere naam, de plaats bestaat gewoon en is vooral bekend als de plaats waar suikerfabriek 'Dinteloord' gevestigd is. De suikerfabriek vormde samen met de suikerfabrieken van Roosendaal en Zevenbergen de Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken (VCS). Later is deze coöperatie opgegaan in een groter concern waarvan ik de naam ben vergeten (en geen zin om op te zoeken). Ook Standdaarbuiten (20 minuten fietsen vanaf Stampergat) is een normale plaatsnaam met als carnavalsnaam “Zwammegat“, bekend van de lichtjesoptocht. In beide gevallen hebben we het over de omgeving van Moerdijk. We waren toen al lang Zeeuw-Vlaanderen (vlag in deze alinea) en Zeeland (vlag hieronder) uit.
Elke keer wanneer ik over de A15 rijdt en naast me een vrijwel lege Betuwelijn zie (vandaag welgeteld één trein - twee locs met bijna een kilometer wagons) denk ik: dat kan nooit uit. En dat klopt. De goederenspoorlijn van Rotterdam naar Duitsland) is in 2007 geopend en er ging ruim 4,7 miljard euro over de verschillende toonbanken. Het is daarmee één van de duurste infrastructuurprojecten van Nederland geweest. De exploitatie (het gebruik door vervoerders) levert via spoorheffingen geld op, maar dit dekt absoluut niet de aanlegkosten en zelfs niet volledig de onderhoudskosten. Even wat bikkelharde cijfers: in 2004 werd geschat dat het exploitatietekort op de lange termijn minstens €27 miljoen per jaar zou bedragen. Inclusief afschrijving en rente wordt dat gemiddeld €227 miljoen per jaar. Volgens W kun je niet alles in cijfers uitdrukken en heb je ook te maken met andersoortige baten. Vooruit, daar gaan we: allereerst zorgt de lijn ervoor dat meer goederen per trein in plaats van per vrachtwagen naar Duitsland en verder gaan. Dit vermindert files, CO₂-uitstoot en fijnstof, en versterkt de positie van de Rotterdamse haven als internationale draaischijf. Ook wordt er minder afhankelijkheid gecreëerd van transport via de Rijn (dat steeds vaker last heeft van lage waterstanden). Deze “maatschappelijke baten” zijn moeilijk in geld uit te drukken, maar waren wel de hoofdreden waarom de lijn is aangelegd. Conclusie: niet zeuren, af en toe een dubbeltje extra geven en iedereen is gelukkig en tevree. Bijgaande foto stond in een artikel van De Speld met als onderwerp "10 jaar Betuwelijn"; inderdaad: alweer een tijdje geleden.
Moest nog even tanken en zie plotseling dat er twee soorten diesel verkrijgbaar zijn: B0 en B7. W zei gekscherend “het verschil is dat de één met en de ander zonder frituurvet in je tank komt“. Laat ze nou helemaal gelijk hebben! B7 bevat een hoeveelheid biocomponent, in de volksmond biodiesel. De 7 staat voor 7% biomassa die is bijgemengd in fossiele diesel (die wordt aangeduid met B0). Die 7% komt niet maar zo uit de lucht vallen: de Europese richtlijn schrijft voor dat gewone diesel in de EU maximaal 7% biodiesel mag bevatten, omdat veel motoren daar goed op kunnen draaien zonder aanpassingen. En zo leer je elke dag weer bij.
Een mooie dag? Och, ken ze beter. Soms moet je wat kilometers maken, in ons geval om een fietsprobleem op te lossen en om toch dit weekend bij de familiereünie in Warnsveld te zijn. Even een paar dagen rust in Bentelo. Laat nu Bentelo ook een eigen vlag hebben (letters schijnen te staan voor "dorpsbelangen Bentelo")!. V: 218.013; A: 218.359. Rijtemperatuur tussen 17 graden (tegen tienen) en 26 (bij aankomst om 15:00 uur). Opvallend: de zon komt hier in Bentelo later op en gaat ook later onder dan in Sluis (06:37/20:30 tegen 06:52/20:42). En morgen? Morgen is er weer een dag. Kijken of de rode Trek beter fietst dan de zwarte.