noordpolderzijl

noordpolderzijl

zondag 24 maart 2024

met drie werkende ogen naar het zuiden – 12: en weer terug (2)

Op reis lees ik wat af, onder meer een aantal reisblogs. Daarnaast zijn er een paar andere campergerelateerde sites die op mijn lijstje staan. Wat ik graag mag lezen op campergebied zijn de zeurverhalen van Abram: 
http://www.camperverhalen.info/Prikboard.htm. Een oude, grijze man (denk ik) die al jaren in zijn oude camper (vermoed ik) door de Europese landen crost (weet ik) en net als ik alle wereldproblemen van zich afschrijft. Het grote verschil: ik probeer er een reisverslag van te maken, hij geeft alleen zijn (meestal) ongezouten mening. Bram heeft het vaak over het (vaak) normoverschrijdend gedrag van camperaars. Een paar citaten uit zijn laatste twee stukjes:

  • In het pantoffelregiment die in de winter in een camper overwinteren zijn er veel mensen die ik huisduiven noem. Dat zijn mensen die het liefst de hele dag bij en in hun camper verblijven. Nooit eens ergens naar toe gaan. Soms denk ik wel eens dat het geldgieren zijn, om het bij vogelsoorten te houden.

  • Je ziet steeds meer mensen, vooral degenen die kwaliteit vakanties zoeken, afhaken van de basis, hoe op vakantie gaan in een camper, ooit eens begon. Die gaan uitsluitend nog naar wellnesscampings etc. Willen absoluut niets met het vroegere camperen te maken hebben. Willen wel reizen van A naar B, in een mooie camper maar dan ook luxe ergens verblijven, ongeacht de kosten. Prima als hun geluksgevoel daardoor stijgt, wie ben ik dan om dit te bediscussiëren. Jammer vind ik dat door dit gedrag wel de camperplaatsen duurder worden, door de aanwezigheid van allerlei luxe, Die een basic camperaar niet nodig heeft.

zondag 24 maart: @ am kötteldiek

De hele nacht heeft het gekletterd, al hebben we daar geen last van: W heeft altijd al oordopjes in, niet vanwege de herrie van de regen, maar omdat er een andere stoorzender het bed deelt. En je weet het: met mijn gehoor is helemaal niks mis, de wereld is alleen zo geruisloos.


Eigenlijk was onze opzet voor vandaag Ittervoort, het bekende laatste station als we uit het zuiden komen. Chineesje pakken, beetje poetsen, dat soort werk. Het lokte niet: in de kou in een nat weiland gaan staan en je zegeningen tellen (één voor één, dat dan wel) en met natte kleren de blauwe hap naar binnen werken omdat de weersverwachting niet veel goeds belooft en de Chinees 750 meter van de camperplaats zijn nering drijft? We keken elkaar even kort in de ogen en het besluit was genomen: wij brengen de nacht door in ons vaste huis. Google Maps vond het wel goed, kwam met een paar prachtige voorstellen waarvan we er eentje zonder tolgeld hebben gekozen. Gisteren de autosnelwegenmaffia al met ruim 60 € gesponsord.

Weinig te vertellen over de rit: W met de dopjes in een luisterboek “lezen”. Even bij Wasserbillig (Luxemburg) de tank billig aanvullen: € 1,574/ltr is inderdaad relatief goedkoop. En toen we de twee torens van de Dom in Köln zagen begonnen we spontaan te zingen: “Mer losse d'r Dom en Kölle, denn do jehööt hä hin”, vrij vertaald: we laten de Dom in Keulen staan, want daar hoort hij thuis. Karnavalskraker van Bläck Fööss. Kraken deed het wel in de bus want beiden waren we het er over eens dat de ander definitief het stempeltje “uitermate gebrek aan zangkunst” krijgt.


De tekst is eenvoudig maar uit het hart gegrepen, vertalen is niet nodig denk ik:

Mer losse d'r Dom en Kölle, denn do jehööt hä hin
Wat sull di dann woanders, dat hätt doch keine Senn
Mer losse d'r Dom in Kölle, denn do es hä zo huss
Un op singem ahle Platz, bliev hä och joot en Schuss
Un op singem ahle Platz, bliev hä och joot en Schuss .

Wil je het versje beluisten: klik hier maar.


V: 205.824, A: 206.357. We vertrokken met een buitentemperatuur van 4 graden. In de loop van de dag hebben we alle getallen tussen de 2 en de 11 gezien. Soepkippenweer met af en toe natte sneeuw en om het feest compleet te maken een hagelbui. Een rijdag, maar we zijn weer thuis. De was hangt inmiddels aan het rek. En morgen? Morgen is er weer een dag, maar we zijn en gaan niet op reis. Misschien met Pasen?