noordpolderzijl

noordpolderzijl

vrijdag 21 mei 2021

terug naar lettele - 2

 

vrijdag 21 mei: @ lettele – top of flop?

Zo’n dag: een dubbele rif in de zeilen; nog nooit gehoord dat je ook een fiets kunt reven, zou eigenlijk moeten kunnen. Route zoeken: terug - wind achter in het open veld, heen - door de bossen, maar dan moeten er wel bossen zijn. En graag op het goede moment en de juiste geografische positie. Route uitgestippeld, gaat het regenen. Zelfs in de bus raak ik ingeslingerd: windje uit het zuidwesten, soms kracht 4, meestal 5. Van dat weer waarbij je op het water wat harder aan de lijnen, vallen en schoten (je mag het ook touwtjes noemen) moet trekken, maar aan land om 12:00 uur denkt: trek ik nu een blikje bier open of stel ik het nog een paar uurtjes uit? Van dat weer waarbij de soep uit je bord waait en de blaadjes sla als alternatieve kerstboomversiering spontaan in de bomen gaat hangen. Een mens moet veel kunnen verdragen, maar hoeft niet tot het uiterste te gaan. Het wordt tijd dat we met de camper weer door Europa kunnen reizen, al is het dan met de vinger op de pauzeknop om Hugo maar eens te citeren. Zo: dat ben ik kwijt.




Bulletje is ook weer van de partij en toont weer trots zijn kroonjuwelen. Vandaag heeft hij een vriendje bij zich. Samen herkauwen, ja gezellig!






Met zijn allen nog even een slippende buurman uit het gras geduwd, oeps even geen 1,5 meter afstand. Het was hier de afgelopen week erg nat en de goede man is met zijn viertonner langzaam maar zeker wat verder naar het middelpunt van onze aardbol gezakt. De vier wielen hebben hun sporen duidelijk nagelaten. Morgen kijken of ik met mijn all-seasonbanden gemakkelijker wegkom. In het ergste geval heeft de boer een tractor. Tussen de bedrijven door zag ik dat er ook een regenboogversie van de Achterhoekse vlag is verschenen: mooi. Nu dat boxershort nog even voorzien van die kleurtjes. Tja, je bent vlaggengek of niet.


Even een hoosbuitje afwachten en toen kon ik (inmiddels half een) op de fiets voor een rondje naar het zuiden met van die donkere luchten die de mens nederig maken. Volgens W kun je niet de hele dag in je busje blijven zitten, ik heb daar een iets andere mening over. Maar ook al is ze er niet bij: ik moet luisteren! Mooi tochtje, helaas niet uitgefietst. Toen ik na 14 kilometer voor de derde keer een boom had opgezocht om de nattigheid van boven een beetje te trotseren heb ik haar van Google Maps de opdracht gegeven: zoek de snelste weg naar het busje. Met de de elektrieke ondersteuning op standje levensgevaarlijk, de wind pal van achteren en het laatste stuk gemotiveerd door een ratelend buienalarm op mijn smartphone heb ik werkelijk alle persoonlijke records laten sneuvelen en zie: net voor hoosbui vier binnen. Korte buien, dat wel, maar er kan wat vallen in een paar minuten. En nee: het is geen kwestie van perceptie. Tochtje maar een ander keertje helemaal voltooien. Tussendoor nog wel wat mooie foto’s kunnen maken.




Vorige week in een of andere krant (of was het toch op de laptop?) een interview met Herman Stok gelezen. Je moet al wel een beetje belegen zijn om je die goede man nog te kunnen herinneren: Top of Flop, de eerste uitzending was in 1961. En ja: Herman is inmiddels al 94. Het programma met de toeter en de bel: wanneer de jury een liedje maar niks vond werd het weggetoeterd. Waren de dames en heren positief over de muziek, klonk er een vrolijk belletje. Denk dat ik deze dag waardeer met een toeter en een bel: de toeter voor het weer en de bel (twee keer) voor de gezelligheid met mezelf.



Fietsen: 21 km

ZW 4-5




het weer

wifi-index KPN-4G: 39 %

CP de Brandkoele
Lettele
12,50 all-in