Jan Wolkers ging in 1965 terug naar Oestgeest, ik ga voor de gezelligheid terug naar Lettele. Heeft het wat met elkaar te maken? Helemaal niks, maar vond het wel een leuke opening. "Terug naar Oestgeest" is inmiddels toe aan de 30e druk of zo, mijn verhaaltje haalt de boekvorm niet eens, laat staan dat het verfilmd wordt. Zowel Jan als de verfilmer Theo van Gogh zijn dood, ik leef nog, dus nog een kenmerkend verschil.
donderdag 20 mei: @ lettele – een tweede verkenningstochtje per fiets
Viel de vorige verkenningstocht rond de camperplaats (zo’n twee weken geleden) letterlijk in het water, deze keer was het prima fietsweer. Een iets andere route uitgestippeld via wat bekende, maar vooral onbekende punten. Kwam al snel Het Reterink in beeld, een mij totaal onbekende camping op het voormalige maisveld van een eeuwenoude boerderij. Later in de bus even opgezocht. Mooie plek, maar een beetje prijzig. Als we ooit een keer de jackpot van de Staatsloterij winnen……
Twee keer een lang stuk langs het Overijssels Kanaal gefietst. Eigenlijk zijn er drie “Overijsselse Kanalen”, maar het gaat te ver om in details te treden. Ik heb het nu over het kanaal dat loopt van Deventer via Raalte naar Lemelerveld en ja: het is eigenlijk een zijkanaal van het Overijssels Kanaal dat van Zwolle naar Vroomshoop loopt. Ga ik toch de diepte in! Korte samenvatting: de kanalen zijn er dan wel gekomen (aanleg zo tussen 1850 en 1860), maar toen ze eenmaal in gebruik werden genomen waren ze al overbodig. De komst van de stoomtrein in de jaren 60 van de 19e eeuw ondergroef het succes van het Overijssels Kanaal. De kanalen bleken bovendien niet voldoende ruimte te bieden aan de steeds grotere - al dan niet gemotoriseerde - vrachtschepen. Daar kwam verandering in met de aanleg van het Twentekanaal in de jaren dertig van de 20ste eeuw in het kader van de werkverschaffing. Maar dat is weer een heel ander verhaal. De kanalen Zwolle-Vroomshoop en Lemelerveld-Raalte werden in 1964 gesloten en overgedragen aan het Waterschap Salland. De pramen, tjalken, klippers, snikken en uitgeholde boomstammen zijn onvindbaar, de jaagpaarden hoor je niet meer briesen, alleen het snorrende geluid van het motortje van mijn vouwfiets streelt mijn trommelvliezen.
Wat overgebleven is zijn leuke bruggetjes, zoals de Zonnenbergerbrug, een voormalige trambrug. De Zonnenbergerbrug is zoals de meeste overspanningen over het kanaal een afdankertje. Voor een appel en een ei (misschien een paar appels en nog meer eieren) heeft de NV Maatschappij Overijsselse Kanalen de stellages overal in het land aangekocht. De afgebeelde brug heeft tot 1904 zijn diensten bewezen in Helmond (vertelt een bord, anders had ik het ook niet geweten). De brug geeft toegang tot het landgoed Zonnenbergen. Leuke fietspaden!
V:
158.126 rijtemperatuur: 12 – 15 graad fietsen:
24 km |
Wifi-index 4G KPN: 43
CP
De Brandkoele, Lettele |