noordpolderzijl

noordpolderzijl

zaterdag 22 mei 2021

terug van lettele


Vaste lezeres N te N wees mij op een column van Theodoor Holman in het Parool van 18 mei 2021 die je kunt samenvatten met de slogan “Monarchie is anarchie in de democratie”. Even een klein stukje uit de betreffende column: Ik kan er niks aan doen, het zijn vast aardige lui, en haar vind ik ook heus wel leuk (knap) en die kinderen zijn… weet ik eigenlijk niet. En de koning, ook best, geen last van, maar de monarchie lust ik niet!” Vaste lezeres N te N schrijft erbij: “Zo zie je maar weer dat je niet de enige bent die een dergelijke mening heeft over het koningshuis”. Voorlopig voldoende (anti-)Oranjegedachten gespuid hier.

Over vaste lezeressen gesproken: aan het aantal clicks dat geregistreerd wordt kan ik merken dat mijn allertrouwste lezeres (mijn schoonmoeder) niet meer onder ons verkeert. Ze had een snelkoppeling naar deze website op haar bureaublad staan en wanneer we onderweg waren was het eerste wat ze ‘s morgens deed kijken of er een nieuw verslag stond. Daarna volgde een klik op het Telegraafsymbooltje. Iets minder, maar ben altijd blij geweest met de volgorde.

Dat je met 21 kilometer fietsen een paar bladzijden kunt vullen is verbazingwekkend.” zei W gisteravond, “Je hebt niks gedaan”. Weinig gedaan met mijn lijf, inderdaad; mijn hoofd heeft wel 24 uur (min 8 uur slaap en af en toe nog eens een extra middagdutje van een uur of zo) op volle toeren gedraaid, dus is er altijd wel wat om over te schrijven, bijvoorbeeld over zwaluwen.

Gisteravond om een uur of acht keerde de rust in de lucht terug en kon ik weer genieten van de zwaluwen. Zullen vrijwel zeker boerenzwaluwen zijn, ben niet zo’n vogelkenner. Mijn andere helft zou ongetwijfeld opgelepeld kunnen hebben wat ik uit arren moede heb moeten opzoeken op internet. Boerenzwaluwen, niet alleen omdat we “op de boer” zijn, maar ook omdat het de meest voorkomende en ook meest wijdverspreide soort van de zwaluwfamilie is. In het voorjaar komen ze vanuit hun overwinteringsgebieden en bouwen hun nest van modder vermengd met speeksel. Je treft de nesten aan in allerlei menselijke bouwwerken zoals schuren en bruggen. Twee of drie broedsels groeien er per zomer op en wanneer de laatste jongen goed kunnen vliegen gaan ze terug naar Afrika, waar ze de winter doorbrengen. Een paar jaar geleden is er door zwaluwen te ringen een onderzoek uitgevoerd naar de overwinteringsplekken. Het blijkt dat zwaluwen uit hetzelfde broedgebied meer dan duizend kilometer van elkaar overwinterden. Het merendeel van de gevolgde vogels bracht de winter door in Centraal-Afrika, in landen als Kameroen, Gabon, Democratische Republiek Congo en de Centraal-Afrikaanse Republiek. Een aantal zwaluwen reisde beduidend verder. Het verst werd een vogel in Botswana aangetroffen. Tot zover de biologieles voor vandaag. Bron van bijgaande foto: Vogelbescherming.

zaterdag 22 mei: @ home

Terwijl Puzzel in de grote wasstraat stond (het regende voor de verandering weer eens) en ik de slokdarm aan het tectyleren was, moest ik weer essentiële beslissingen nemen, zoals: zal ik de afwas hier nog doen of toch maar meenemen naar huis? Je ziet: het leven van een camperaar is niet altijd rozengeur en maneschijn. Wel even de inhoud van de nachtspiegel en de (keurig gescheiden) vuilnis uit dankbaarheid achterlaten. En zoals verwacht trokken de vier all-seasonbanden Puzzel gewoon uit het drassige gras en zoefden vervolgens 47 kilometer naar huis. Verrassende route had Flitsmeister weer voor me in petto: opnieuw wegen gezien waar ik nog nooit van gehoord heb. Ondanks de vele regen: een paar prettige dagen. Ongetwijfeld zien ze me nog eens terug op de Brandkoele.


V: 158.184

A: 158.231

rijtemperatuur: 9-10 graden