noordpolderzijl

noordpolderzijl

maandag 10 mei 2021

de heks van lettele – 3

maandag 10 mei: @ lettele

Salland dus, maar dat had je al door. Nou is Salland moeilijk te begrenzen, ruwweg kun je zeggen dat het in het westen van Overijssel ligt. In een simpele voorstelling is Overijssel verdeeld in drieën: Twente, de Kop van Overijssel (of het Land van Vollenhove) en wat er dan over blijft is Salland. 

Vandaag een ritje naar wat bij mij echt Salland is: de bergen. Het gebied van Hellendoorn en Holten dus. Er niet echt doorheen, maar een beetje schampen. Geïnspireerd door de fietsroute “via de hel naar de hemel” die ik vond in het tijdschrift “Verslingerd aan Salland” dat ik bij de inschrijving op de camperplaats kreeg. Ondertitel: “een duivels mooie tocht”. Eerst nog even de wind wat laten afzwakken. Windje vier is niet al te prettig om in de fietsen, ook al komt hij uit de zuidwesthoek. Af en toe schudt het bussie op zijn vier wielen. Op de boot zouden we een snubber plaatsen tegen het snokken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Overigens was de route vandaag zuiver indicatief. Al in Lettele raakte ik van het gebaande pad. In het SpeelSpilbos bij de sportvelden zou een kunstwerk van Saskia Obdeijn moeten staan. Veel heksen gezien, maar het kunstwerk never nooit gevonden. Wel de weg kwijtgeraakt in het bos van Hans en Grietje. Later in de camper maar even gegoogeld en een afbeelding gevonden. Niks gemist dus. Weinig gelopen, maar de stappenteller gaf ruim 9600 passen aan na het bostochtje, kun je nagaan hoe hobbelig de weg was.



Na Lettele was het eerste plaatsje van enige betekenis Okkenbroek. Nou ja: enige betekenis? Het dorp kent 300 inwoners. In 1904 kreeg Okkenbroek een kerk. Hier gaan ook de protestanten uit Lettele ter kerke. De katholieken van Okkenbroek maken op zondag een uitstapje naar de Lettelse kerk (voor zover katholieken nog kerks zijn). 



Veel informatie over het geloof onderweg. Kijk maar naar het bord op bijgaande foto. Dit bord maakt onderdeel uit van de themawandeling “in gesprek met Luther” van het Wereldtijdpad, een wandelroute tussen Holten en Rijssen. Er zijn inmiddels ook enkele fietsroutes. Informatie www.wereldtijdpad.nl. Ik was inmiddels al in Dijkerhoek, want in Nieuw-Heeten de weg kwijt-geraakt waardoor ik Holten gemist heb. Is ook allemaal niet zo belangrijk, zolang je maar lol hebt. Wel een stuk frisser dan gisteren, miste op een bepaald moment zelfs even mijn hand-schoenen.

En wederom vroeg de energievoorziening van mens en voertuig de aandacht. Betrapte ik me er even later op dat ik lezen kan met de ogen dicht. De laatste kilometers had ik wind voor en de hoeveelheid ondersteuning van mijn fietsje is omgekeerd evenredig aan de afgelegde kilometers. Volgens mij is het "evenredig met" en "omgekeerd evenredig aan", maar de taalgeleerden zeggen dat je in beide gevallen zowel met als aan mag gebruiken. Fijn zo'n grote databundel!

Een paar uur later werd het tijd om de voedselvoorraad weer op peil te brengen. Bathmen zou een erg mooie Jumbo hebben, dus via een kronkel heen en een nog grotere kronkel terug. En inderdaad: de Jumbo kon alles leveren wat ik nodig had. Bij de kerk zie ik drie paarden liggen, niet echt maar “kunst”. Later lees ik dat het eigenlijk maar één paard is "[..] op drie verschillende momenten in een beweging: een 'sequentie'”. Zoiets verzin je toch niet zelf, maar dat doet Esther de Jong (de kunstenares) voor je. Vooruit, nog een stukje verklaring: “Het beeld verwijst naar de plattelandsgemeenschap van Bathmen en het agrarische verleden van het dorp [….]. Maar de constante beweging van het paard verwijst ook naar de ontwikkelingen en veranderingen die Bathmen heeft doorgemaakt.” Geen wonder dat ik vroeger op de kweekschool moeite had om een voldoende te halen voor kunstgeschiedenis: zoiets zie te toch meteen, heb je geen extra uitleg voor nodig?

Bathmen was tot 2005 een zelfstandige gemeente en is in dat jaar gedwongen opgegaan in de gemeente Deventer. Een peiling uit 2015 liet zien dat verreweg de meeste inwoners van Bathmen nog steeds negatief waren over de samenvoeging.