noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 3 augustus 2023

één grote regenbui

Soms heb je de kriebels. W en ik waren aan het fietsen door het Achterhoekse land (inderdaad weer een paar onbekende paden gevonden) toen de kriebels zich afvroegen: “waarvoor hebben we eigenlijk een camper?” W had geen zin: te koud, teveel regen en alleen maar binnen zitten. Ze had niet helemaal gelijk: het was niet koud. Nou niet denken: met een heerlijk wijntje en een kaasplankje zal ik me eens lekker door een paar bladzijden tekst worstelen. Veel tekst is er niet deze keer. Foto's ook niet, dus je zult het met een paar exemplaren van mijn tegeltjeswijsheden moeten doen.

zaterdag 29 juli tot dinsdag 1 augustus: @ haarle

Mijn reisverhaal kan dus kort zijn: het werd de Bosweide in Haarle (eerder deze week geweest mijn zijn tweetjes). Veel gedaan? De fiets is amper buiten geweest. Ik iets vaker maar dat had te maken met toilet en afwas. Niet helemaal waar: zaterdag kon ik nog een tijdje buiten zitten. Daarna was het gedaan met de stilte, ging de koekoek vaak tekeer en kletterde de regen op het dak. Beetje achterstallige administratie, wat concept beleidsstukken schrijven, dat soort werk. Dingen die je thuis ook kunt doen, maar ja: wat is "thuis"?

Volle bak op de camperplaats trouwens die zaterdag. Zondag werd het minder en maandag en dinsdag stonden we met een viertal campers. Verplichte neusrichting, dat betekent dat je de deuren niet naar elkaar open hebt staan maar nog een beetje privacy hebt bij volle bak. De website kampeermeneer.nl heeft een onderzoek gedaan naar de grootste irritaties bij het campervolk en deze kwam er niet eens in voor. Mijn grootste ergernis stond ook niet in het lijstje: we kamperen veel buiten het seizoen en wat mij al redelijk vaak is overkomen, is dat mensen op een compleet lege camping of kampeerplek, waar echt een zee van ruimte is, pal naast je gaan staan. 

Vraag je je natuurlijk af wat volgens dat “onderzoek” dan wel de meest irritante punten waren. Nou, schrik niet: op één met stip staat “poepen in de bosjes”. Komt me vrij onbekend voor, misschien omdat we meestal op campings en camperplekken staan waar wel zo'n skithus aanwezig is. Op nummer twee staat het innemen van meerdere camperplekken, bijvoorbeeld door twee bevriende camperaars die met hun luifels samen zo'n vier plekken innemen met hun grote campers. Nummer drie: overvolle prullenbakken; tref je ook vaak aan op parkeerplaatsen langs de snelweg. Kan ik niet zoveel mee: vuilnis meenemen en dumpen op een plek waar het wel verantwoord is. 

Nummer vier heb ik wel weer wat mee: heel vaak kom je op een plek en zeg je vriendelijk “hoi” of iets soortgelijks in het Zweeds, Spaans, Frans, Lets of desnoods Servo-Kroatisch. Heel vaak krijg je dan geen boeh of bah als antwoord. Nee, ik hoef niet meteen grote vrienden te worden met jan en alleman maar elkaar even begroeten moet toch kunnen? Het tegenovergestelde komt ook voor en dat is vaak nog veel vervelender: mensen die denken dat hun buren altijd in zijn voor een gezellig praatje en graag op de hoogte willen worden gebracht van kwaaltjes, pilletjes en meer van dat soort ongein. Op nummer 6: feesten op campings, vooral in Spanje kan men er wat van. Luifel uit, stoelen en tafel naar buiten en dan samen met veel kabaal gaan eten, tijdens de voorbereidingen keiharde muziek en na het eten tot heel laat opblijvende kinderen met heel veel kabaal. En tenslotte nummer 7, ben ik ook af en toe schuldig aan: knallende schuifdeuren van buscampers. Kan soms niet anders: 's avonds moet je hard gooien want de schuifdeur moet goed sluiten, anders kan de bus niet op slot. Probeer het wel te beperken, maar dan nog. Het leven kan eigenlijk best simpel zijn: of je nu gaat tentkamperen met de fiets, een vette camper hebt, een vouwwagen of een caravan: iedereen is anders en beleeft kamperen ook anders. Gewoon rekening met elkaar houden. 

Dinsdagmorgen had ik het wel gezien, een paar hele of halve huttendagen is niet erg, maar er zijn grenzen. Puzzel had nog graag een paar dagen willen zonnen, maar voor zonnen heb je zonnestralen nodig en beslist niet in vloeibare vorm. Op naar de Kötteldiek dus. Samen de regen uitzitten is ook heel gezellig. Tja, we zouden naar Denemarken gaan....