Even terug naar “Holwerd aan Zee”. Twee dagen geleden schreef ik het begin van het verhaal. Al zo’n tien jaar zet de stichting Holwerd aan Zee zich in om bij het Noord-Friese dorp Holwerd een gat in de dijk en een getijdemeer te realiseren. Met als belangrijkste doel de leefbaarheid in het dorp te verbeteren en de natuur een impuls te geven. Belangrijk onderdeel van het plan was dat er boten vanuit de Waddenzee door een sluis naar het dorp zouden kunnen varen. Voor dit gecombineerde idee stelde de Postcodeloterij in 2020 via Vogelbescherming 15 miljoen euro beschikbaar. Ook de provincie Fryslân, het Waddenfonds en de gemeente Noardeast Fryslân trokken de knip en reserveerde miljoenen. Onderzoek in 2021 wees echter uit dat uitvoering van alle ideeën onvoldoende goed uit zou pakken voor de natuur en er te veel slib in het getijdemeer zou komen. Daarop besloot de stuurgroep Holwerd aan Zee alternatieven te laten onderzoeken. Uit het onderzoek kwam een nieuw plan naar voren waarbij geen plaats meer voor boten van het Wad naar Holwerd. Er komt wel een natuurlijke geul door de kwelder die via een speciaal regelwerk voor getij in het meer zorgt. In de kwelder wordt verdere verruiging tegengegaan en er komt een groot eiland voor broedvogels op een oude zomerdijk. De stichting noemt dit de “natuurvariant”. Helaas is al het geld er nog niet en beginnen een aantal stuurgroepleden te morrelen. De Stuurgroep Holwerd aan Zee bestaat uit de Provincie Fryslân, de gemeente Noardeast Fryslân, Vogelbescherming Nederland, Rijkswaterstaat, de Stichting Holwerd aan Zee, LTO-Noord en het Friese Waterschap. Die laatste twee konden zich niet vinden in het advies. Wordt vervolgd.
Vraagje van L te D: is W nooit mee geweest met jullie zeiltochten? Jazeker L te D. We hadden dan wel de afspraak “geen vrouwen aan boord”, maar heel af en toe gingen we met vier mannen en hun vrouwen een lang weekend op stap. Was altijd even wennen, vooral voor de mannen: de dagen op de boot zagen er anders uit dan anders. Bewijsfoto's: hemelvaart 2001, met zijn achten op het wad. Hiernaast W aan het roer op de Nieuwe Zorgen.
woensdag 30 augustus: @ kötteldiek
Het zou in eerste instantie een knooppuntenroute door het open Friese land worden. Hoofd Route had toch graag dat er een leuk plaatsje aan de route werd toegevoegd: “Ik wil wel een beetje reuring”, het enige “plaatsje” van betekenis in deze contreien is Dokkum en laten we daar nou een paar maanden geleden geweest zijn. “Geeft niks, je hebt ongetwijfeld nog wel een paar bladzijden te schrijven over Dokkum”, waren de lieve woorden van W. Ongetwijfeld, kan over de geschiedenis van een paperclip een boekwerk schrijven, dus valt er over Dokkum een bibliotheek te vullen. Maar het liep heel anders vandaag. Toen om 13:00 uur Hoofd Meteorologie na bestudering van tenminste vijf weersites de kans op structurele droogte voor 15:00 uur gelijk achtte aan de waarschijnlijkheid dat ik tussen nu en vijf jaar zou overlijden aan de complicaties van een zwangerschapsvergiftiging was het uit met de pret. W de huurfiets terugbrengen en ik de boel afkoppelen, ontkoppelen, lozen en meer van dat soort dingen. Een paar broodjes bij de plaatselijke grootgrutter scoren en terug naar de Achterhoek. De fietsroute blijft voorlopig wel op de harde schijf van mijn laptop staan. Het werd op weg naar het zuiden gaandeweg steeds droger en warmer. Eigen fiets bij onze vaste fietsenmaker afgeleverd die wel zeer bedenkelijk keek, maar dat doet deze fietsenmaker zelfs al bij een gebroken spaak. Om half vijf waren we weer thuis. Nou ja, wat is inmiddels thuis?
V: 198.881; A: 199.101 (we naderen met rasse schreden de twee ton). Rijtemperatuur: 14 (Friesland) oplopend naar 19 (Achterhoek) graden, begonnen met regen, later op de dag werd het droog en zagen we af en toe een stukje blauw, te weinig om er een broek van te naaien (zelfs geen korte). Zon op/onder: 06:41/20:26 (gegevens Lichtenvoorde). De maaltijd was nog wel in campersfeer: tonijnsalade op pastabasis.