noordpolderzijl

noordpolderzijl

maandag 19 augustus 2024

een tussendoortje – 6: alleen maar niet eenzaam

Ja, ken mijn klassiekers wel en weet dat de titel eigenlijk “Eenzaam maar niet alleen” moet zijn, tenminste als je daarmee de memoires van prinses Wilhelmina, die vijftig jaar lang koningin van Nederland was, bedoelt. In haar boek (verschenen in 1959) blikt ze terug op haar leven: op haar jeugd in de negentiende eeuw, haar regeringstijd gedurende de moeilijke jaren van neutraliteit tijdens de oorlog van 1914-1918 en de bezetting door nazi-Duitsland, waarin ze uitgroeide tot symbool van de Nederlandse eenheid en onafhankelijkheid. Wilhelmina was de eerste Oranjevorst die memoires schreef. Even voor de volledigheid: begin er niet aan, tenzij je er van houdt om in delen van vrijwel elk hoofdstuk iedere zin minstens twee keer het woord “God” tegen te komen. Wat vind je bijvoorbeeld van de volgende tekst?Ik keerde mij ijzende van hen af, die de wetenschap als het hoogste huldigden en nam mij voor mijn geliefd, mijn heiligst geloof, het gezag over mijn levensscheepje toe te vertrouwen, de voorrang te geven aan ziel en hart en de tweede plaats, die van hun gewillige dienaar, toe te kennen aan mijn verstand. De vrede met God, die alle verstand te boven gaat, maar ook alle verstand verlicht, in mijn hart toe te laten.” Onze Mien schreef memoires letterlijk vol geloofsovertuiging. Wil je het toch proberen? Als je een beetje diagonaal leest en kunt genieten van taalconstructies als Hierna vertrokken wij naar Het Loo om te genieten van het herfsttij, dat daar zo prachtig kan zijn met zijn opwekkende lucht en schitterende kleuren”, dan moet je er gewoon een paar uur voor uittrekken. De tekst is gratis en voor niks te lezen op https://www.dbnl.org/tekst/wilh001eenz01_01/.

Was Willemien eenzaam maar niet alleen, de schrijver van dit stuk was weer een paar dagen alleen, maar beslist niet eenzaam. Gewoon enkele etmalen in mijn eentje nadenken over de zin van het leven en een aantal BHBHH evalueren. Ook even nadenken over de wijze woorden van kleinzoon Q (net 12 geworden): “Je hebt gezegd dat je camper naar een autoschadebedrijf is geweest. Vind dat een domme benaming, want kunnen ze dat niet beter een autorepareerbedrijf of autoschadeherstelbedrijf noemen”. Kijk, hou wel van dat soort wijze woorden. Zou een kleinkind van zijn opa kunnen zijn. Op de tweede foto hieronder staat hij raddraaier te zijn.



zaterdag 17 tot maandag 19 augustus: @ bentelo

Een huwelijk is als een houtvuur: als twee houtblokken te stijf op elkaar liggen gaat het vuur uit, maar als ze losjes op elkaar liggen branden ze als een tierelier omdat er zuurstof bij kan.” Weet niet waar ik deze tekst gelezen heb, maar er zit een grote kern van waarheid in. Met de liefdevolle opmerking “er zijn meer huwelijken kapotgegaan door zweetvoeten dan door overspel” nam W afscheid van me, maar vond dat ik in haar woorden geen vrijbrief mocht zien. Met die kennis gewapend nam ik ook afscheid van haar en wendde de steven naar net-buiten-de-Graafschap, waarvan je het deel van het Gelders volkslied (het derde couplet) nog tegoed hebt:

Waar kasteelen statig prijzen, Rond door park en bosch omringd,
Waar het voog’lenkoor zijn lied’ren, In het dichte loover zingt;
Waar het lief’lijk schoon van ’t landschap, ’t Oog des schilders steeds bekoort,
Daar is onze “olde Graafschap”, Kost’lijk deel van Gelre’s oord.
Daar is onze “olde Graafschap”, Kost’lijk deel van Gelre’s oord.


Bij het wegrijden van huis kon ik nog net zien dat de postbezorger de laatste versie van het Michelinkaartenboek (met ringband) van la douce France door de brievenbus liet glijden. Drie keer raden waar we volgende week naar toe willen. Nu werden het twee rustige dagen en nachten Bentelo, op de Bentelose Esch. Nee, geen opsomming van dingen die ik (niet) gedaan heb deze dagen. Ook geen verhaal over last van z
eemist of zeevlam (plotseling van zee opkomende mist), heb ik namelijk niet gehad. Zelfs de vliegen hielden zich rustig. Volsta met de melding van drie feiten: heb Eenzaam maar niet alleen” uitgelezen, heb twee dagen geleefd op een ontzettend lekkere pastasalade (zelf ontworpen) en ben tot de ontdekking gekomen dat mijn nieuwe (sport)broek verschrikkelijk lange binnenpijpen heeft (zit zo'n binnenbroekje in). Wat je met dat laatste nieuwsfeit moet weet ik niet, maar zoals gewoonlijk ben ik het weer kwijt. Heerlijk om al je problemen van je af te kunnen schrijven. 

Kortom: gewoon twee rustige dagen, acceptabele temperaturen en goede gesprekken met mezelf. Voor herhaling vatbaar.
Of zoals een helaas veel te vroeg overleden zeilmaat eens zei: “Na een paar van dat soort dagen kun je de echtelijke staat weer aan”. En toen ik op maandagmorgen weer redelijk door de spellingproblemen was gekomen en geen fouten had gemaakt bij fantastische woorden als immigratie en consciëntieus, het juiste aantal n'en. s'en en t'en nog kende van comité en commissie en ook de woorden haviken en dromedarissen foutloos kon schrijven, kon ik weer proberen in het gevlij te komen bij mijn wederhelft (ook het woord gevlij stond in de proeve van bekwaamheid van maandagmorgen). Nu eerst iets met een reparatie van een gehoorapparaat, controlebezoekje ogenboer (waarschijnlijk blijven druppelen), iets met 60 kinderen van asielzoekers op het museum een dagje bezighouden, een tienjarige kleinzoon feteren en een stichtingsvergadering en daarna (vanaf donderdag) een kort nazomerreisje.