noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 14 augustus 2024

een tussendoortje – 5e: ringvaart en ringdijk

Of ik het ter plekke uit mijn duim zoog”, wilde D te W van mij weten. Hij heeft wel vaker problemen met de door mij opgediste feiten. Gaat deze keer over mijn verhaal over de wind die door de bomen waaide (zie vorige blog). Hij twijfelt aan het feit dat dat door J.P. Heije gemaakt is. Niet twijfelen en niet weifelen, gewoon even https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Pieter_Heije bezoeken en je bent op de hoogte en daarna zul je zonder bedenkingen “in't groene dal, in't stille dal” meezingen, ook van zijn hand.


dinsdag 13 augustus: eerst @ abbenes en later @ kötteldiek

Het was bloedjeheet vannacht: we begonnen om 23:30 uur met 29 graden in het slaapgedeelte en toen ik vanmorgen om 07:45 tot de conclusie kwam dat ik geen dood lijk was gaf de thermometer 23 digitale graden aan en digitale graden voelen altijd warmer aan dan die van het analoge soort. W lag dan ook een beetje klef naast me, eigenlijk te vies om aan te pakken. En toch werd het heel ander weer dan gisteren, tenminste in Abbenes. Kijk maar eens naar de hoeveelheid zon in de laatste kolom.


In april 2021 is het
Beeldkwaliteitsplan De verbindende ring, Ringvaart en Ringdijk Haarlemmermeer” vastgesteld in de gemeenteraad van de Haarlemmermeer. Een ambitieus plan dat een boost wil geven aan de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder, een watertje dat met zijn ruim 60 kilometer lengte rondom de Haarlemmermeerpolder loopt. Had al eerder verteld dat in 1839 werd begonnen met graven door duizenden arbeidskrachten. De vaart is gegraven door het oude land, langs het toenmalige meer. In 1848 was de ringdijk voltooid en kon begonnen worden met de de droogmaking. Vandaag hebben we twee van de drie 19e-eeuwse gemalen bezocht: de Leeghwater in Buitenkaag en de Cruquius in (hoe raad je het) Cruquius. Het derde gemaal de Lynden in Lijnden lag een beetje buiten onze route. We moesten op tijd thuis zijn in verband met eters. Al deze historische gemalen hebben de status rijksmonument. Daarnaast zijn er ook moderne elektrische gemalen gebouwd, maar deze zijn – in tegenstelling tot de historische – niet opvallend. Tussen de twee door ons bewonderde historische gemalen lag 17 kilometer, één lange min of meer rechte weg met steeds links de Ringvaart die we vanaf onze camperplaats ook al zo'n vier kilometer hadden bewonderd. W vond het op een bepaald ogenblik ronduit saai, ik werd er helemaal zen van en kon genieten van onbekende borden voor de scheepvaart (keermogelijkheid), rustig kabbelend water en een wind die meestal van achteren kwam.





Bij
Cruquius kwam er een eind aan mijn feest en begon het mooie fietsen voor W weer. Binnendoor naar Hoofddorp, waar het Fort bij Hoofddorp aan het nadenken was hoe het kon komen dat je eerst een belangrijke rol in dit leven hebt gehad als onderdeel van de Stelling van Amsterdam en nu op je oude dag je dagen mag slijten als schietbaan van de plaatselijke sportschuttersvereniging. Het kan nog erger: gebruikt worden als oefenruimte van de muziekschool. En oeps: rook ik daar een pannenkoekenlucht?

Toen was de Hoofdvaart aan de beurt, een lang water (20 kilometer) tussen gemaal de Lynden in het noorden en gemaal de Leeghwater in het zuiden van de polder. Nieuw-Vennep kwam voorbij, een van de twee plaatsen die officieel gesticht werden na de drooglegging van de Haarlemmermeer. Het andere dorp was Kruisdorp, dat vanaf 1868 de naam Hoofddorp ging dragen. Ook Nieuw-Vennep had tot dat jaartal een andere naam namelijk Venneperdorp. Wat moet je met die informatie? Helemaal niks, maar ik ben het kwijt. Boodschappen doen in Roelofarendsveen en terug naar de camperplaats maakten de 51 kilometer van deze dag vol.

Om half vijf kwam kleinzoon Q (met zijn ouders), drankje doen, hapje eten en wij konden samen met Q naar de Achterhoek. Vertrokken met 26 graden, buitentemperatuur liep op tot 31 graden en toen eenmaal goed in de Achterhoek op de A18 konden de ruitenwissers het zelfs in de hoogste stand amper aan en liep de snelheid van het verkeer terug naar hooguit 70 kilometer per uur. De temperatuur was solidair, die kelderde in een paar minuten tijd naar zo'n 19 graden. Twee handen aan het stuur: het was net op we op open zee waren. En op de Kötteldiek? Daar had het (nog) niet geregend. Bijgaande foto is (door een ander) gemaakt in Zelhem op 13 augustus 2024, geeft een beetje de kracht van de wind aan.

Een paar fijne dagen gehad, eerst op de Veluwe en later in de Haarlemmermeerpolder. Mooie fietstochten gemaakt. Beide camperplaatsen best te pruimen al was het sanitair op het Groene Hart een beetje aan de magere kant (kwantitatief gezien dan). Even een weekje wat dringende BHBHH en dan de (ingekorte) najaarsreis.