noordpolderzijl

noordpolderzijl

vrijdag 5 juli 2024

een tussendoortje – 1: twee dagen helemaal niks

Was eigenlijk niet van plan om wat te schrijven over twee dagen niksdoen. Vaste fotokijkster en (soms) bloglezeres C te L tikte me echter op de vingers: “als je een toertje gaat maken moet je een stukje schrijven. Niet zeggen dat je niks meegemaakt hebt, je bent in staat drie bladzijden te vullen met verhalen over gebakken eieren." Toen ze me nog een goddelijk kopje bruin vocht voorzette en aankondigde dat mijn weelderige haardos het de komende week moest ontgelden, kon ik niks anders doen dan gehoor geven aan haar smeekbeden.

Margo van https://margogo.reislogger.nl/ sloot haar blog over de reis naar Zweden onlangs heel liefdevol af: “Toen ik van de week een Pickwick theezakje in onze bekers met heet water liet zakken, zag ik op het labeltje de vraag staan: “Met wie zou je graag op vakantie gaan?” Ik heb daar een heel duidelijk antwoord op: zolang we leven met niemand liever dan met Ed die ook deze reis weer tot in de puntjes heeft voorbereid en voor een geweldige vakantie heeft gezorgd!” Denk ik daar ook zo over? Natuurlijk, alleen drinken we geen thee tijdens onze tocht: het kopje thee dat W op bed kreeg is een paar jaar geleden ineens veranderd in een bak zwart vocht met veel cafeïne en één zoetje. Daarnaast zijn onze reizen nooit tot in de puntjes voorbereid: de hoofdlijnen staan vast en zelfs daar wordt regelmatig van afgeweken. Ieder doet het zo op zijn eigen manier en dat is maar goed ook. Je moet zelf de slingers ophangen bij het feestje en de een houdt van strak en de ander van doorhangen. In beide gevallen is het feest. Mijn antwoord op de vraag na deze ontboezemingen blijft hetzelfde: met W op onze eigen manier die ongetwijfeld een stuk chaotischer is dan die van M&E.

woensdag 3 juli: @ bentelo

Maandagmorgen even naar de huisarts geweest: al een paar weken rug- en beenklachten die maar niet over willen gaan. De expert er maar bij, maar die wist het ook niet. Het lijkt op..... en toen kwam er een riedel wat het eventueel zou kunnen zijn maar waarschijnlijk niet is. Kortom: de medische molen in, te beginnen met een EAI en als daar niks uitkomt gaat het de neurologische hoek in. EAI: de enkel-arm-index is een onderzoek om vast te stellen of er vernauwingen in de slagaders van de benen zijn. Om de enkel-arm-index (EAI) te bepalen, wordt de bloeddruk van de enkels en de bovenarmen gemeten. De verhouding tussen de bovendruk in de onderbenen en de armen is de enkel-arm-index. Een jaar of twaalf geleden ook al gehad en dat resulteerde toen in wat gedotter. Klachten zijn nu trouwens heel anders. Ben nog niet van mijn ogen af, of het onderstel komt erbij. Laat ik nu een groot adaptief vermogen hebben en me er goed bij neer kunnen leggen (moet je ook doen bij een EAI-onderzoek). Hebben we het al over dat adaptieve vermogen van W gehad? Moet verduveld groot zijn want ze houdt het al ruim 50 jaar met mij vol. Je kent haar uitgangspunt: “alles went, zelfs een vent”.

Even een paar dagen voor single spelen, W heeft andere dingen, onder andere iets met oud-collega's waarmee ze een paar keer heel gezellig een Waddeneiland heeft bezocht. Waarschijnlijk pik ik haar vrijdag op en gaan we nog een paar dagen samen kersen eten, in de Betuwe of zo. Volgende week weer een drukke week: eindmusicals van kleinkinderen en voor ons beiden veel vrijwilligerswerk. Dus even in mijn eentje genieten van dingen die het leven mooi maken. En waar kan ik dat beter doen dan in Bentelo? Een camperplaats waar je niet bang hoeft te zijn dat je door alle regen in het gras wegzakt, hooguit worden je schoenen en het busje vies. Douche, toilet en afwasvoorziening bij de hand en lozen/water innemen hoort ook tot de mogelijkheid.

Kon niet al te vroeg weg, eerst even een handje schudden op het museum met een potentiële vrijwilliger. Daarna tot de ontdekking komen dat er hamburgers in het diepvriesvak van de koelkast in de bus zijn blijven liggen. Kun je een voorstelling maken van de conditie van ronde vleesschijven die drie dagen in een warm busje hebben gelegen? De zonneschijn was vloeibaar tijdens het ritje naar Bentelo, de rijtemperatuur zakte naar 13 graden. De middag doorgebracht met switchen tussen de Tour de France (etappe 4, 177,4 kilometer van Saint-Jean-de-Maurienne naar Saint-Vulbas) en het kamerdebat over het nieuwe kabinet. Een paar dingen: de blauwe ogen van de VVD moet je niet geloven, Wilders is een begenadigd spreker maar ik vond hem deze keer erg zenuwachtig en de titel Kabinet Wilders I (met Schoof als hoofdmarionet) die door Jette gebezigd werd en Esther Ouwehand als superdebatter (is niet helemaal mijn partij, maar anders wist ik het wel). Net op het moment dat ik de aardappelen gebakken had, de boontjes gekookt en de kippenpoot koud, kwam John buurten. Jammer, hij kreeg maar 30 seconden van me, hou niet van koude aardappelen. Volgende keer beter.



donderdag 4 juli: @ bentelo

Vandaag zo'n beetje het hele circus Schoof bekeken. Eigenlijk te schandalig om er woorden aan te besteden. De kop van het Belgische dagblad de Morgen: ‘U heeft geen gezag over deze coalitie’: debat over nieuwe Nederlandse regering ontaardt in chaotisch moddergevecht binnen meerderheid. Kan natuurlijk dat hele debat wel gaan terugspoelen en behandelen, maar heb daar geen zin in. Had graag gezien dat de club de avond niet had gehaald, in politieke zin dan. Gesprek met John ingehaald, twijfel of zijn ogen VVD-blauw of BBB-groen zijn, in ieder geval niet PVV-bruin. Paar foto's “getrokken” van de camperplaats en 4 afleveringen van de broertjes Van Rossem over de DDR bekeken: Maarten en Vincent zijn op onderzoek uitgegaan om te ontdekken wat de val van de Muur Duitsland, zijn bewoners en Europa heeft gebracht. Gewoon een leuke serie met ontmoetingen met de lokale bevolking, het filosofisch geleuter van de heren gebaseerd op een gedegen kennis van geschiedenis, architectuur en beeldende kunst. Maar vooral: niet al te serieus nemen die mannen.

vrijdag 5 juli: even W ophalen

De huishouding doen, afrekenen en naar Lichtenvoorde om W op te halen voor een nieuw avontuur. 80 kilometer was het heen-en-weertje naar Bentelo. Voldoende C te L?