noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 6 maart 2019

palomares 


Nog een paar mooie dagen luidt de voorspelling van El Tiempo (en Weerplaza en Weeronline en ….), dus even genieten van zon, zee en zuiderwind. Waar kun je dat beter dan op camping Cuevas Mar in Palomares. Kijken of het witte lijf een beetje de kleur krijgt van mijn reeds bruine snuitje. 

dinsdag 5 maart: @ palomares 

Net geen 15 € mocht ik bij de kassa aftikken. Als je hier langer blijft is het een stuk goedkoper. Naast Narejos is een nieuw camperveld verschenen, van een andere eigenaar. Lokt niet zo: een stoffige zandvlakte, maar misschien wordt het nog wel wat. Tot aan Lorca de A7 en daarna de RM 11 naar Aguilas, voor een groot deel overige ook vierbaans. Ik wist nog dat aan de RM11 een aantal goedkope tankstations zaten, dus van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de tank vol te gooien voor € 1,12 per liter; een paar kilometer verder deed men nog eens drie cent van de literprijs af, maar ja: vol is vol. De weg van Lorca naar Aguilas is verschrikkelijk mooi, nog mooier is de kustweg die daarna kwam. Zo gauw het bord Andalusia gepasseerd was stond er ook weer witte schimmel op de stranden en in de baaien. Schijnt allemaal nog steeds gedoogd te worden in Andalusië: wildstaan van campers aan de kust. De kaarten van dit gebied in de atlas van Spanje zijn gescheurd, gehavend en geplakt, hetgeen aangeeft dat het niet de eerste keer is dat Puzzel deze omgeving verkent. Een wit weggetje met een groen biesje, dat zegt genoeg. Als je al een huisje wilt kopen in Spanje dan moet je dat hier doen, bijvoorbeeld in het lieflijke dorpje San Juan de los Terreros. En: er is genoeg te koop, zelfs nog een groot aantal appartementen waarvan alleen de ruwe bolster staat, de rest is de crisis niet doorgekomen. De foto’s zijn geleend, ik hoop dat je dat niet erg vindt. 



Nog even Puzzel op het strand van Palomares gezet en een plaatje geschoten. Daarna onmiddellijk naar de camping: het vlees moest geroosterd worden in een luie stoel in het zonnetje. Neem van mij aan dat er veel vlees aan de ultraviolette straling werd blootgesteld. Toen ik om een wifi-kaartje voor twee dagen vroeg, kreeg ik er eentje voor een week voor € 3,00, maar dat weekje zal ik wel niet volmaken. Vandaag over twee weken moet ik in Faro zijn. Alhoewel: de kortste route naar het vliegveld neemt tolwegvrij zo’n 7 uur in beslag, dus een paar daagjes zee moet kunnen. Redelijk stabiel internet, dus heb ik me eens kunnen verdiepen in de relatie Spanje – Nederland door de eeuwen heen. Een andere keer meer daarover. 

Ook even opgezocht of het inderdaad zo is dat de dagen hier langer zijn. Inderdaad: zon op om 07:34 (in de Achterhoek om 07:13) en onder om 19:03 (tegen 18:19 in mijn woonplaats).

V: 128.074; A:128.238 
Rijtemperaturen: +12/+24° (gereden tot 12:00 uur) 

woensdag 6 maart: @ palomares 

Een tochtje op de fiets, langs de zee, richting Garrucha. Helaas: een loeiharde wind zorgde ervoor dat het zand van het strand een eigen leven ging leiden. Geen zin in gezandstraald worden, dus terug naar het busje waar de wind wel een stuk minder was, maar alles toch werd bedekt door een laagje geel zand. Morgen de binnenkant van mijn luxe verblijf maar eens grondig schoonmaken, want te warm om de deur dicht te laten. Had nog een lading vrijwilligerspapierwerk te doen (roosters maken voor de verkeersproeven van Veilig Verkeer) en dat, afgewisseld met regelmatig een beetje zonnekleppen (het vel is al rose), zorgde ervoor dat de middag op een prettige en nuttige manier voorbij kabbelde. 



Ik had nog beloofd wat over de relatie Nederland – Spanje te vertellen. Eigenlijk kun je er een boek over schrijven en dat wil ik je niet aandoen. Tot aan het begin van de 14e eeuw waren de Lage Landen een lappendeken van kleine feodale gebiedjes. Door vererving en verovering kregen de hertogen van Bourgondiė steeds meer land in bezit en tekende zich een select aantal grotere territoria zich af. Deze Bourgondische periode duurde tot 1482. Toen was het gebeurd met het Bourgondische huis: de laatste hertogin van Bourgondië overleed. Ze had gelukkig wel een zoon, Filips de Schone, maar die werd dank zij zijn vader tot het Habsburgse huis gerekend. De opvolger van Filips was Karel (de latere Keizer Karel V). Die zorgde voor nog meer landwinning en uiteindelijk waren er in 1555 (toen Karel werd opgevolgd door Filips II) 17 provinciėn die samen de Lage Landen vormden. Filips was een echte Spanjaard in hart en nieren en vond het maar niks dat daar ver in het noorden het katholicisme werd afgezworen. Als je goed hebt opgelet op de basisschool weet je dat hij “leuke” dingen deed met de Inquisitie en toen zijn halfzus Margaretha van Parma het niet meer aan kon, Alva op ons afstuurde die die verrekte ketters wel eens een lesje zou leren. 

Uiteindelijk zet in juli 1581 een aantal provincies van de Habsburgse Nederlanden Filips de II af als hun heerser. Dit gebeurde middels het Plakkaat van Verlatinghe. Het wordt wel beschouwd als de eerste onafhankelijkheidsverklaring ter wereld. Het argument voor deze “afzwering” van de koning was dat hij de wetten en de traditionele vrijheden van de burgers niet respecteerde. De opstand die in 1568 was begonnen veranderde in een echte oorlog, die tot 1648 zou duren. 

Wat vonden wij toen van de Spanjaarden? Ik vond op internet een leuk pamflet uit 1580 met de volgende tekst: 
Houdt op in mijn tuin te wroeten, Spaanse beren 
Wilt uw varkensrug toch achterwaarts trekken 
Of mijn knots zal het u leren 
Die u het hoofd zal breken en de hals zal rekken 
De edele prins waarmee u meent te gekken 
Zal te water en te land u bespringen al 
Vertrekt met uw vuile zeugen en jonge spekken 
Rent, guiten, rent voordat de geus u daartoe dwingen zal. 

Weinig meer overgebleven van dat ene zinnetje in het Wilhelmus “de koning van Hispanje heb ik altijd geëerd". 

Temperatuur vandaag: iets boven de 20; morgen bewolkt en een stuk kouder, dus zeer waarschijnlijk een dag die uitermate geschikt is voor een verplaatsing.