Eerst naar Ieper en een stukje fietsen, vervolgens naar
Frankrijk. Komen we ooit in Portugal aan?
IeperIeper ontstond in de 10e eeuw op het kruispunt van een oude landweg en een waterweg (de Iepervleet). Dankzij het succes van haar lakenproductie groeide Ieper uit tot een middeleeuwse grootstad. De Lakenhalle met Belfort en de vier kerken toonden haar rijkdom en macht. Vanaf het einde van de 14e eeuw leed Ieper onder diverse conflicten en pestepidemieën. De lakenproductie kwijnde weg en Ieper werd een militaire vestingstad op de grens tussen de Europese grootmachten. Toen ook die rol rond 1853 verviel kreeg de stad het economisch lastig.
De Groote Oorlog
Vanaf eind oktober 1914 werd Ieper door de Duitse troepen beschoten. Op 22 november van dat jaar stond de beroemde Lakenhalle in brand. Op 9 mei 1915 moesten de laatste Ieperlingen hun stad verlaten en werden langzaam maar zeker stad en omgeving compleet vernietigd. Tijdens deze “Groote Oorlog” was de Ieperboog of Salient de langst gelijkblijvende frontlijn van Vlaanderen. Het was dan ook één van de meest gevreesde strijdtonelen van het gehele westelijke front. Honderd jaar na de grote wereldbrand is het oorlogslandschap van de Ieperboog de laatste getuige van het conflict. Het “In Flandres Fields Museum” heeft ons een paar jaar geleden gedetailleerde informatie gegeven, vanmorgen stond de fietstocht langs de markante punten van de Ieperboog op het programma, start- en eindpunt de Grote Markt in Ieper. In het kader van “honderd jaar na de oorlog” heeft men 140 olmen geplant; deze markeren de toenmalige frontlijnen van beide kampen. De bomen zijn te herkennen aan metalen boomkorven: de blauw gemarkeerde korven staan voor de Britse lijn, de rood gemarkeerde voor de Duitse. De fietstocht volgt allereerst het kanaal IJzer-Ieper (gegraven rond 1640 en in WO I een standvastige frontlijn met de Duitse troepen) en komt daarna langs veel begraafplaatsjes en –plaatsen. De lengte van de tocht is 36 km (maar we hebben het laatste stukje gesmokkeld).
Door uitputting en de komst van de Amerikaanse troepen
moesten de Duitsers eind september 1918 bij een gecombineerd Belgisch-Brits
offensief de Ieperboog opgeven. Vier jaar oorlog vernietigde op nooit geziene
wijze het hele landschap, veegde dorpen en steden weg en kostte het leven aan
vele burgers en militairen. Vanaf eind oktober 1914 werd Ieper door de Duitse troepen beschoten. Op 22 november van dat jaar stond de beroemde Lakenhalle in brand. Op 9 mei 1915 moesten de laatste Ieperlingen hun stad verlaten en werden langzaam maar zeker stad en omgeving compleet vernietigd. Tijdens deze “Groote Oorlog” was de Ieperboog of Salient de langst gelijkblijvende frontlijn van Vlaanderen. Het was dan ook één van de meest gevreesde strijdtonelen van het gehele westelijke front. Honderd jaar na de grote wereldbrand is het oorlogslandschap van de Ieperboog de laatste getuige van het conflict. Het “In Flandres Fields Museum” heeft ons een paar jaar geleden gedetailleerde informatie gegeven, vanmorgen stond de fietstocht langs de markante punten van de Ieperboog op het programma, start- en eindpunt de Grote Markt in Ieper. In het kader van “honderd jaar na de oorlog” heeft men 140 olmen geplant; deze markeren de toenmalige frontlijnen van beide kampen. De bomen zijn te herkennen aan metalen boomkorven: de blauw gemarkeerde korven staan voor de Britse lijn, de rood gemarkeerde voor de Duitse. De fietstocht volgt allereerst het kanaal IJzer-Ieper (gegraven rond 1640 en in WO I een standvastige frontlijn met de Duitse troepen) en komt daarna langs veel begraafplaatsjes en –plaatsen. De lengte van de tocht is 36 km (maar we hebben het laatste stukje gesmokkeld).
Tussen 1922 en 1930 herrees Ieper uit haar puin en werden de middeleeuwse monumenten naar hun oorspronkelijke beeld herbouwd. Ook het kanaal was vanaf 1933 weer bevaarbaar en bracht Ieper economisch herstel. Rond 1960 verviel haar betekenis als transportweg.
Naar het Franse
Na ons fietstochtje hebben we toch nog een poging ondernomen om in Portugal te komen, in ieder geval hebben we een beginnetje gemaakt. Via Abbeville en Neufchateau-en-Bray kwamen we op camping Le Marqueval in Pourville-sur-Mer aan, een plaatsje in de buurt van Dieppe. Weer een enerverende dag!
V: 75.754; A: 75.992Na ons fietstochtje hebben we toch nog een poging ondernomen om in Portugal te komen, in ieder geval hebben we een beginnetje gemaakt. Via Abbeville en Neufchateau-en-Bray kwamen we op camping Le Marqueval in Pourville-sur-Mer aan, een plaatsje in de buurt van Dieppe. Weer een enerverende dag!