noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 21 maart 2018

de toerist uithangen in gibraltar


dinsdag 20 maart: naar La Línea de la Conception

Zeven nachten op één plek, het moet niet gekker worden. Even afrekenen op Area Málaga Beach: 7 x 10 €, want na een week is de stroom (normaal 3€ per dag) gratis. Niks mis met deze plek, alleen even goed uitmikken wanneer het sanitair niet zo druk bezet is en tevens is schoongemaakt. Arme bakker die volgens ons 7 dagen per week werkt. Tijd om te verkassen, eerst even de “verkeerde kant” op, in verband met de plundra van de Lidl.
Einddoel voor vandaag: La Línea de la Conception om de eenvoudige reden dat dat het dichtst bij Gibraltar ligt. Een paar jaar geleden – in onze jeugdige periode tijdens een fly-drive Andalusië – vonden we het te toeristisch. Misschien denken we tegenwoordig anders over dit soort zaken? Gekozen voor de kustroute (combinatie van N340 en A7), waardoor we eerst dwars door Málaga mochten en vervolgens de complete folder van Sunweb hebben afgeturfd: Torremolinos, Benalmadéna Costa, Fuengirola, een lunchstop in La Cala de Mijas (bijgaande foto is van de camperplaats aldaar), Marbella. Na Estepona werd de bebouwing een flink stuk minder intens en ook prettiger om te zien. Costa del Sol: het is een vorm van vakantievieren.

Onze overnachtingsplek voor twee nachten is Camping Sureuropa, niet de allergoedkoopste (18,10€ per nacht) maar onderhouden door mensen met een verstandelijke beperking, dus: brandschoon. Alleen de toegangsweg kan wel een opknapbeurtje gebruiken. We mochten Puzzel parkeren onder een mimosaboom die aan het eind van zijn bloeitijd was gekomen. Nog even een verkennend fietstochtje richting de bult en voor je het weet zit je al weer in het avondprogramma.

V: 109.480; A: 109.624
 

woensdag 21 maart: Gibraltar
Wakker gemaakt door een schorre koekoek (volgens W was het een koerende duif) tot de conclusie gekomen dat dit de ultieme dag is om Gibraltar te bezoeken: strakblauw en niet te warm. Na het ontbijt (geen broodjesservice dus maar een bewaarde pannenkoek met bosbessenjam) de accu’s in de fiets en naar een stukje van het Verenigd Koninkrijk dat Spanje heel graag terug wil hebben maar zeer waarschijnlijk nooit zal krijgen, want “zolang er apen op de rots zitten, blijft Gibraltar Brits” zei Winston Churchill ooit. Toen dan ook de populatie apen gedaald was tot 7 werden er snel een paar “verse” ingevlogen. Volgens ons reisgidsje zitten er nu zo’n 250 berberapen.

 
Eigenlijk zou Gibraltar van Nederland moeten zijn, immers: we wonnen in 1607 de Zeeslag van Gibraltar. Tijdens de Tachtigjarige Oorlog verraste een groepje Nederlandse schepen onder leiding van Jacob van Heemskerk een Spaanse vloot die voor anker lag in de baai van Gibraltar. Na vier uur knokken werden de Spaanse schepen als lucifershoutjes achter gelaten. Ook het leven van admiraal Van Heemskerk werd achtergelaten, maar dat was in die tijd bijzaak.
 
Zo’n 100 jaar later (1704) werd Gibraltar tijdens de Spaanse Successieoorlog door een Engels-Nederlandse troepenmacht op Spanje veroverd. Bij de Vrede van Utrecht in 1713 werd het gebied van zo’n kleine 7 km2 “voor altijd” aan het koninkrijk Groot-Brittannië overgedragen. Spanje wil het stukje land graag terug, maar de inwoners van Gibraltar willen daar niks van weten. In het verleden is de grens al een paar keer hermetisch afgesloten (de laatste keer zelfs van 1969 tot 1982) maar Gibraltar geeft geen krimp. Het is ook een ideaal plekje om de Straat van Gibraltar (de toegangspoort van de Atlantische Oceaan tot de Middellandse Zee met als smalste doorgang tussen Europa en Marokko 14 km) in de gaten te houden. Dat bleek onder meer tijdens de Tweede Wereldoorlog toen Duitse onderzeeboten probeerden door dit nauwe gaatje te kruipen. Onderstaande foto van de Nasa laat de Straat van Gibraltar zien met links Europa en rechts Marokko.


Een stevige grenscontrole van Spanje naar Gibraltar (de UK hoort niet tot de Schengenlanden). Dan de Winston Churchilllaan over (dwars over het vliegveld) en na een kort maar inspannend fietstochtje naar het dalstation van de kabelbaan. Seniorenkaartjes alleen in de uitvoering heen en terug; wij wilden alleen naar boven, dus werden we plotseling voor jong aangezien. Flikkerij trouwens: wat een ongunstige wisselkoers hanteren ze hier. Bijna 500 meter omhoog in 6 minuten. Mooie uitzichten! W moest natuurlijk bijgaande foto naar haar vriendinnen appen met als onderschrift “herken de echte aap”. Na een beetje aapjes-gapen en de blaren op de vingers krijgen van het indrukken van het knopje van het fototoestel naar beneden. Dit duurde aanmerkelijk langer (qua afstand en tijd) dan the-way-up. Mooi tochtje, al mocht eerst de jas en vervolgens de trui uit.
 
 
 
 
Op de terugweg mochten we wachten: de slagbomen van de weg over het vliegveld zaten dicht omdat er een “vogeltje” naar beneden kwam. Nu gebeurt dat niet zo vaak: vandaag zouden er 3 lijnvluchten landen en daarna weer vertrekken, op zondag zijn het er 2 x 7. Waar wij voor moesten wachten was overigens geen lijnvlucht maar een leuk privéjetje. Het laatste nieuws, vers van de pers (20 maart): Gibraltar is bereid haar vliegveld met Spanje te delen als de Brexit een feit is. De Britse enclave zal wel bang zijn dat ze door de Brexit nog meer van Spanje zullen worden afgesneden (moet de melk weer via de lucht of het water komen en zo).


Schitterend dagje uit, zwaar toeristisch, financieel genaaid door de Britten met hun idiote wisselkoers, maar we hadden het dagje niet willen missen. En: wederom een juichende stappenteller.