noordpolderzijl

noordpolderzijl

maandag 19 oktober 2015

najaarstocht 16: andreyes

zondag 18 oktober: de N151

Volgens W heb ik een paar afwijkingen, volgens mijn kinderen heb ik er veel meer. Eén van die afwijkingen geef ik grif toe: ik ben dol op wegnummers. Van nummers als N6, A75, N21, maar vooral N151 kan ik smullen, N151 levert bijna een natte droom op. N151: de mooiste weg van Frankrijk, omdat het van Châteauroux (nabij de A20) tot Auxerre één groot feest is. Het schiet lekker op en er valt ontzettend veel te zien en is erg afwisselend. De weg wordt gekenmerkt door lange rechte stukken, gaat eerst noordoostwaarts door glooiend gebied naar Bourges (vergeet Saint-Florent-sur-Cher niet, vooral als je nog boodschappen moet doen) en gaat vervolgens meer oostwaarts door de velden naar het Loiredal. De Loire wordt in La Charité-sur-Loire twee keer overgestoken (leuke kronkel in de rivier?). Hierna ga je de bossen in en kom je in het heuvelachtige gebied van noordelijk Bourgondië. Clamency is het volgende hoogtepunt en uiteindelijk kom je in Auxerre uit. En al dat moois heeft men aangelegd rond 1824.
 
 

 
Zover (in Auxerre) kwamen we echter vandaag niet: in Courson-les-Carrières ging het linksaf naar Andreyes, waar Rob en Henriëtte de Vries ons voor € 16,00 (en wat heffingen) een nachtje wilden laten slapen op camping “Au Bois Joli” (het vrolijke bos). Het bos hebben we gezien: er moest gewandeld worden! Toen ik vorig jaar alleen op reis was, had ik het biertje bij aankomst al verdiend, tegenwoordig (met zijn tweetjes) moet ik eerst twee uur wandelen voor de koelkast open gaat. Veel paddenstoelen overigens in het bos. En morgenvroeg om half negen wordt het brood aan de camper afgeleverd. Hoe lang is het geleden dat in Nederland de bakker nog aan huis bezorgde?





Discussie van de dag: weegt een volle (fiets)accu meer dan een lege? Volgens W wil vol zeggen dat er wat meer in zit. En dat “wat meer” moet toch wat wegen? Wanneer we thuis zijn gaan we een volle en een lege accu op de weegschaal zetten en als er meer dan 2 gram verschil is, heb ik een dure fles port verloren. Is dat niet het geval dan verdien ik een (goedkoop) flesje Lidl-wijn. Kom maar op met die weegschaal!
V: 62.192; A: 62.516