noordpolderzijl

noordpolderzijl

dinsdag 2 mei 2023

voorjaarsreis 2023 – 17: en weer thuis thuis

“Of ik me schaamde voor de Achterhoek?” was een vraag die ik in drie varianten kreeg naar aanleiding van mijn verhaal over “doorslag” in mijn vorige blog. De voornaamste betekenis in de vorm van “deurslag” heb ik niet genoemd. In het Achterhoeks en Betuws is deurslag een vergiet. Mag mijn verhalen niet te lang maken van W. Dat is ook de reden dat ik al een tijd geen tegeltje heb geplaatst. Vandaag dus maar een paar, te beginnen met eentje van die bekende Amsterdamse filosoof die ook nog een beetje kon voetballen.

maandag 1 mei: @ home


Vandaag is het de dag van de arbeid, vroeger schreef je dat met twee keer een hoofdletter: de Dag van de Arbeid.
Och: rijden van Ittervoort naar Lichtenvoorde kun je geen echte arbeid noemen, tenzij je een vrachtwagenchauffeur bent of zo. Bestaat eigenlijk de dag van het pensioen? Gisteren nog even een hapje genuttigd in De Zomertuin in Ittervoort. Was goed binnen te houden, maar hield niet echt over. Voordeel is dat je niet zelf hoeft te kokkerellen en af te wassen. Laatste avond nog even knusjes voor de laptop, twee afleveringen van Endless on Wheels: twee mensen die de boel verkocht hebben en sinds anderhalf jaar in een camper door Europa (en iets daarbuiten) trekken. Wij hielden het vandaag bij een ritje van een kleine 200 kilometer. Had wat korter gekund door anders te rijden, maar had mijn zinnen nu eenmaal op de A73, de A50, de A12 en de A18/N18 gezet. Gespreksonderwerp was niet de evaluatie van onze voorjaarsreis maar “mieren en kevers”. Korte samenvatting: er bestaan ongeveer 12.000 soorten mieren. Ze zijn daarmee beduidend minder vormenrijk dan de kevers met ongeveer 400.000 verschillende soorten, maar qua aantallen exemplaren overtreffen mieren de kevers ruimschoots. Als je je dan bedenkt dat we maar één soort mens hebben, dan komt de homo sapiens er maar bekaaid van af.

(bovenstaande cartoon is van Lectrr)

In Lichtenvoorde nog fijn even van de afwerkplek bij het zwembad gebruik gemaakt. Alles ruikt weer als een roosje (behalve de was dan, maar dat duurt ook niet lang meer). Thuis eerst maar eens de verwarming aan (was maar 15 graden binnen) en door de weinige post gebladerd. De krant had ook niets nieuws te brengen, was meer van het niveau “de Grolse wanten zijn uitverkocht” (sorry, maakte even een sprongetje in de tijd: 3 januari 2023, de Gelderlander). En toen eenmaal het eerste wasje draaide, de lijven waren ontsmet onder de douche, de overgebleven etenswaren van koelkast waren verhuisd was het tijd om aan het werk te gaan: fietsen! De route van de wandelmarathon was binnen en moest met spoed gecontroleerd worden. Ook mooi fietsen in Nederland. Conclusie van W: “Erg mooie route, maar ik ben blij dat ik die afstand tegenwoordig niet meer wandelend hoef af te leggen”. Was het helemaal met haar eens.




V: 194.530; A: 194.720. Rijtemperatuur: 13 – 15 graden. Later op de middag werd het (thuis) op de fiets een paar graad warmer met een wisselend zonnetje. Een mooie dag, nu even in een halve ruststand.
De oppasburen kwamen nog even op de koffie en op de vraag hoeveel kilometer we nu hadden afgelegd moest ik het antwoord schuldig blijven. Later op de avond even opgezocht. V: 189.472; A: 194.720, dus gereden 5.250 kilometer. Een mooie afstand en een mooie reis.