noordpolderzijl

noordpolderzijl

vrijdag 10 juli 2020

inundatie en zo – 3: zeesluis muiden en muiderslot 

Weert en Weesp, het scheelt maar een paar letters maar we moesten 157 kilometer afleggen om van de ene camperplaats bij de andere te komen. Jazeker: ik schreef gisteren ook al zoiets. Vandaag gingen we weer de andere kant op, want nu werd er regen in Weert verwacht en we konden op de camperplaats maar één nachtje blijven. 

Dat we 9 kilometer meer dan gisteren hebben afgelegd ligt aan het feit dat we boodschappen gedaan hebben in een megawinkelcentrum, de Maxis, in de buurt van Muiden. Moet je eigenlijk niet willen. Achteraf wisten we het: we zijn er zo’n drie jaar geleden al eens geweest. Neem van mij aan: als je ergens een virusje op wilt lopen moet je bij de Lidl in de Maxis zijn. Natuurlijk kon ik het niet nalaten nog even voor schoolmeester te spelen: zoek de fout op het bord van AH. 


vrijdag 10 juli: @ weesp 

Het stond al vast: vertrekken. De vraag was alleen waarheen? Als dan het Muiderslot blijft trekken, we volgende week in Friesland/Groningen moeten zijn en we daar graag willen komen via de Afsluitdijk, weten we nog wel een leuke camperplek die nagenoeg op de route ligt. Inderdaad: Vecht en Weide in Weesp. Nu gekozen voor de nieuwe locatie want de oude stond behoorlijk vol. Eigenlijk is deze plek mooier: ruimer van opzet, gras onder de voeten, meer sanitaire voorzieningen en voor ons erg belangrijk: rustiger. 

Een fietsroute uitgestippeld naar Muiden. Op weg naar het slot kwamen we langs de “Groote Zeesluis”. Tot 1674 kon de Zuiderzee haar invloed op de Vecht doen gelden tot Hinderdam, zo’n 10 kilometer stroomopwaarts van Muiden. Dat betekende dat eb en vloed het leven op een deel van de Vecht bepaalde. 

Door het bouwen van de “Groote Zeesluis” in Muiden ving men drie vliegen in één klap. Ten eerste: er kwam een schutsluis voor het scheepvaartverkeer tussen de Vecht en de Zuiderzee. Ten tweede: het land werd beter verdedigd tegen de Zuiderzee. Ten slotte had de sluis een militaire functie: Muiden maakte deel uit van de Hollandse Waterlinie. In geval van inundatie was de beheersing van de inlaat van Zuiderzeewater essentieel. De sluis voorkwam ook het wegstromen van water uit de gebieden stroomopwaarts die onder water waren gezet. De belangrijkheid van de sluis nam in de loop der eeuwen af. Tegen het einde van de 19e eeuw werd het Merwedekanaal (en later het Amsterdam-Rijnkanaal) in gebruik genomen waardoor het scheepvaartverkeer over de Vecht flink afnam. Toen in 1932 de Afsluitdijk gereed kwam bleek dat het IJsselmeer een stuk vriendelijker was dan haar voorganger de Zuiderzee. In de jaren 70 van de vorige eeuw werd de sluis gerestaureerd en gemoderniseerd waarbij geprobeerd werd de originele aanblik te behouden. Tegenwoordig wordt er vrijwel alleen recreatievaart geschut. 


Vlak bij de sluis ligt het Muiderslot dat in de 13e eeuw moet zijn gebouwd. Floris V gebruikte het om tol te heffen op de Vecht, een ketting over het water versperde de doorvaart. De vraag is of Floris het kasteel heeft laten bouwen of een bestaand stulpje heeft gekocht. Kunnen wij met die onzekerheid leven? Lang mocht Floris niet van zijn kasteeltje genieten, in 1296 waren 22 messteken voldoende om een einde aan zijn leven te maken. Op de schoolplaat van Jensen is de goede man nog in leven; misschien kon de tere kinderziel een moord niet verwerken en bleef het bij de weergave van de gevangenneming.



We maken even een sprong in de tijd. In 1609 werd het Muiderslot de ambtswoning van P.C. Hooft, drost van Muiden. Hij woonde er alleen maar in de zomer, in de winter waren de vertrekken niet voldoende warm te krijgen en bleef hij in zijn huis in Amsterdam. De functie “drost” moet niet veel tijd in beslag genomen hebben: Hooft heeft aardig wat gepubliceerd en stond ook bekend om de feestjes die hij op zijn slot gaf. Rond 1900 toverde Pierre Cuypers de bouwval om tot een sprookjespaleis. Er waren geen originele tekeningen voorhanden dus onze Pierre kon zijn lusten botvieren door kwistig te strooien met allerlei tierlantijnen en frutseltjes die tijdens een latere restauratie weer zijn weggehaald. Het is nu een slot zoals een middeleeuws slot er in mijn ogen uit hoort te zien. 

Met onze Museumkaart was de toegang (inclusief twee keer twee audiotouren) gratis. W was vooral geïnteresseerd in het gemak van het gemak. Ze werd op haar wenken bediend: het slot is van vele gemakken voorzien.


Onze fietstocht ging verder richting Amsterdam, voor een groot deel langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Pauze op de plek waar de rivier de Diem doorsneden wordt door het kanaal. 




Om aan de verplichte kilometers te komen ging het nog een tijdlang door de buitenwijken van Amsterdam. Niet fijn om er te wonen, wel mooie vrijliggende fietspaden. 


V: 150.324; A: 150.491 
Voor het weer: zie bijgevoegde schermafdruk (wel frisjes, graad of 18 maximaal).