Toch wel lekker een nachtje camping: de nacht wordt er niet
anders van, maar tijdens de tijden ervoor en erna heb je wat meer comfort dan
wanneer je op een kale camperplaats zit. De uitgebreide douche was goddelijk.
Wel een beetje een sporthalgevoel: de deuren ontbraken. Hopelijk heeft men die
voor het hoogseizoen weer gemonteerd om preutse pubertjes ter wille te zijn. In
deze tijd van het jaar bezoeken alleen oude mannetjes het washok. En nee: ik
hoef de komende weken even geen Thüringer Bratwurst (al ligt Eschwege nog in
Hessen). Vanmorgen alles lozen en op een gemakkelijke manier 50 liter schoon water
in de tank, dat zit evenals de stroom in de 17€ (Acsi-tarief) inbegrepen.
Ons camperplekje in Eisenach is gloednieuw: de slagboom is
nog niet gemonteerd, dus we staan gratis. Alleen de stroom kost een Eurootje
per kwh. Code campercontact 52.513. Volgens onbevestigde berichten gaat het
hier straks een tientje per nacht kosten. Voorzieningen aanwezig. De Netto
tegenover ons en een paar minuutjes lopen naar het centrum: wat wil een mens
nog meer? Kennismaken met de geboorteplaats van Bach en de woonplaats van
Maarten Luther misschien?
Het stadsplattegrondje van Eisenach, dat we kregen bij de
vriendelijke juf van de Tourist Info, maakte ons duidelijk dat we best wel
down-down konden vanaf de Wartburg, maar dat up-up beter door lijn 10 van de
stadsbus verzorgd kon worden. Het paleisje (ruim duizend jaar oud en uiteraard
op het lijstje van de Unesco) staat nu eenmaal op bovenop een 441 meter hoge
heuvel. Bleef overigens nog een nare klimpartij over om van het parkeerterrein
annex bushalte bij de burcht te komen! Een erg leuke rondleiding door een zeer
klein gedeelte van de burcht overigens, waarbij de nadruk van de rondleiding
niet op Luther ligt (hetgeen je zou verwachten) maar op St. Elisabeth, een
tante die later heilig is verklaard (na eerst getrouwd te zijn op haar
veertiende, en op haar vijftiende kind één-van-drie te hebben gebaard). De
Wartburg is al ruim 100 jaar een museum en het ziet er allemaal gelikt uit.
En Luther dan? Luther ergerde zich mateloos aan de
aflatenhandel in de rooms-katholieke kerk. Je krijgt een aflaat wanneer je
berouw hebt getoond van en boete hebt gedaan voor je zonde. Dat betekent dat je
later na je dood geen straf krijgt voor wat je gedaan hebt. Aflaat kun je dus
vertalen met vergeving van zonden. Rome had echter geld nodig (onder andere om
de Sint Pieter te financieren) en een vindingrijke geestelijke (Johann Tetzel) verzon
een list: aflaten kun je ook kopen. Betaal een paar (of veel) centen en je
krijgt een document waarop staat dat al je zonden zijn vergeven en dat je na je
overlijden zonder een tussenverblijf in het vagevuur direct bij Petrus aan
de hemelpoort mag aankloppen en vriendelijk (dank zij je duurbetaalde briefjes van
goed gedrag) wordt binnengelaten. Luther klaagde deze wantoestanden in de
katholieke kerk aan met een document waarin hij in 95 stellingen deze dwalingen
aankaartte. Het was – volgens Luther – niet eerlijk dat op deze manier rijken
geen boetedoening hoefden te doen wanneer ze een zonde hadden begaan. Ter
illustratie één stelling: “27. Het is puur menselijk gedoe, als men beweert,
dat de ziel uit het vagevuur omhoogschiet, zodra de klank van het geld in de
kist rinkelt.” Overigens waren deze stellingen oorspronkelijk geschreven in het
Latijn, omdat ze een discussie onder geestelijken moesten aanzwengelen en niet voor Jan-met-de-pet waren bedoeld. Luther
vond echter geen gehoor bij de bisschop en de aartsbisschop en de paus vond nu eenmaal het
gedoe met de aflatenhandel helemaal geen probleem. Luther moest dus op het
matje komen en zijn beweringen herroepen. Uiteindelijk deed de keizer (Karel V)
hem in de ban, nadat de paus hem eerder al geëxcommuniceerd had: hij werd
vogelvrij verklaard en de verbranding van zijn geschriften werd bevolen.
Kareltje had echter buiten de waard gerekend, in dit geval de keurvorst van
Saksen (Frederik III), die Luther onderdak bood op de Wartburg. Onder de naam
Jonker Jörg bracht hij een jaartje op het bultje door en vertaalde intussen het
Nieuwe Testament vanuit het Grieks naar het Duits. In 1522 vond hij het
welletjes en verliet de Wartburg. Inmiddels waren er veel steden en gebieden
die zijn ideeën helemaal niet verkeerd vonden en waar hij zich veilig in
vrijheid kon bewegen. Het was overigens maar een piepklein kamertje waar Luther
een jaartje heeft doorgebracht. Wel had hij de beschikking over een zeer
prettige kachel.
Overigens ken je de naam Wartburg misschien als automerk uit
de DDR (eenzelfde soort stinkertjes als Trabantjes en DKW-tjes). Wartburgs werden van 1956 tot 1991 in
Eisenach geproduceerd. Na de Wende werd de fabriek grotendeels overgenomen door
Opel.
Het Lutherhuis, het Bachhuis en het Schmales Haus zullen
moeten wachten tot morgen. Het Lutherdenkmal en het Nikolaitor (stukje
overgebleven omwalling – ca 1180) en de Nikolaikirche (zelfde tijd, zat vandaag
op slot) hebben we wel gezien.
V: 89.421; A: 89.465