noordpolderzijl

noordpolderzijl

zaterdag 18 mei 2024

in blijde verwachting – 8: familieweekend pinksteren (deel 3)

Broer T kwam gisteren met de Volkskrant aanzetten. Normaal lees ik liever de Trouw maar vandaag had de krant met de hoofdletter V een aantal zeer interessante artikelen over het nieuwe kabinet. Ook de rubriek “Lezers reageren” was erg verhelderend. Wat vind je van de bijdrage van Joanna van Schaïk uit Nootdorp? “We mogen ons feliciteren met het nieuwe kabinet. De politiek ervan staat ongeveer gelijk aan wat de boer (Caroline) niet kent, dat vreet zij niet. Buitenlanders? Ken ik niet, dus weg ermee. Klimaatproblemen? Begrijp ik niet, dus weg ermee. Nieuwerwets gendergeleuter? Snap ik niet, dus weg ermee. Het is van een ongekende, treurige simpliciteit. Als ik het niet snap, dan blief ik het niet. Het enige wat ik wel blief, is de hutspot van oma. Dit worden hele lange jaren, onder het nieuwe kabinet, Hutspot-I.” Dat laatste vind ik uitermate goed gevonden: Kabinet Hutspot 1. Hopelijk blijft die 1 maar een paar maanden en worden er geen andere cijfers achter het woord “hutspot” geplakt. “Hoop, lef en trots” is het motto van het langverwachte coalitieakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB. Dit hoofdlijnenakkoord maakt de weg vrij voor het meest rechtse kabinet dat Nederland ooit heeft gehad. “Maar fijn dat ik nu met 130 km/uur dit land kan ontvluchten” aldus een andere lezer. Meer reacties vind je op https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/wel-fijn-dat-ik-nu-met-130-km-uur-dit-land-kan-ontvluchten~b53124f37/. Hoop dat het niet achter een betaalmuur zit. Lees je één van de kranten van de Persgroep (DGP-media) dan moet het in ieder geval lukken. Had tot voor kort nog wel wat gevoelens voor Omtzigt, maar die heeft voor mij inmiddels helemaal afgedaan. Denk dat hij weet dat wanneer er nieuwe verkiezingen komen zijn partij zal worden gedecimeerd en dus daarom maar binnenboord blijft. Och, het schip gaat toch zinken, we weten alleen nog niet wanneer. Hoef nog niet te emigreren: heb altijd gezegd dat ik het land ga verlaten wanneer Wilders premier wordt. Dat lijkt nog net niet het geval te zijn.

zaterdag 18 mei: @ winterswijk

Een langzame start van de ochtend: pas tegen half elf zat de familie aan het ontbijt. Daarna moesten er boodschappen gedaan worden voor de barbecue en toen was het al weer tijd voor koffie. Geen probleem: de zaterdagkrant kent veel katernen, dus zij die niets te doen hadden hoefden zich niet te vervelen. Om één uur op pad voor de fietstocht met zes deelnemers. Tocht was gisteren al voorgereden. Eerste stop: een stuw in de Slinge. Omdat er meerdere Slinges in de omgeving zijn moet ik wat precieser zijn: de Boven-Slinge (in de volksmond ook Aaltense Slinge), een min of meer natuurlijke beek in de Achterhoek. De Boven-Slinge ontspringt in Duitsland. Daar is de beek bijna volledig recht getrokken. Pas over de grens krijgt hij zijn meer natuurlijke, kronkelige loop terug. Uiteindelijk wordt het water bij Gaanderen geloosd in de Oude IJssel. Ik schreef een paar zinnen geleden wel het woord “stuw”, maar dat is eigenlijk niet goed. Volgens haar van Komoot keken we naar de zandvang van Miste. Een zandvang is een voorziening die ervoor zorg draagt dat zand in een stromende waterloop gecontroleerd neerslaat. Regelmatig afvoeren dat zand en je hebt weer een probleem (verstopping) uit de wereld geholpen.

En toen sloeg het noodlot toe: één van de club werd niet goed. Voordeel van het niet meefietsen van een paar familieleden is dat je dan de patiënt kunt laten ophalen door een auto. Fiets bij een boer parkeren, ophalen is van latere zorg. En dat alles gebeurde bij wandelkeuzepaal Z29 op de weg van de Haart naar Aalten.


Route iets aangepast: Suzie's Farm, voormalige camping 't Walfort en de binnenstad van Aalten geskipt. Meteen richting Bredevoort. Vlakbij dat vestingstadje ligt het recreatiegebied Slingeplas, vooral in de zomer bezocht door veel zwemmers. Hier nog geen PFAS, in tegenstelling tot recreatieplas Het Blauwe Meer in Dinxperlo waar wel te hoge concentraties PFAS zijn aangetroffen in het water. Uiteindelijk kwamen we terecht bij Landgoed Mentink, genoemd naar boerderij Mentink dat al ruim driehonderd jaar wordt bewoond. Tegenwoordig eigendom van Vereniging Natuurmonumenten. We moesten natuurlijk even de grondwaterstand meten. Vlak bij het Korenburgerveen heeft Natuurmonumenten een meter geplaatst die boven de grond laat zien hoe diep het grondwater onder je voeten zit. Op de meter is in het groen aangegeven wat de beste grondwaterstand is voor de planten en dieren die hier leven. Wanneer het grondwater langere tijd in het gele of rode deel van de meter staat, is dat te laag voor de natuur. De gevlekte orchidee bloeide, altijd een mooi gezicht.



Bij Erve Zusje aangekomen bleek de patiënt al aan de beterende hand te zijn. Zwager D bracht me met de auto even naar
wandelkeuzepaal Z29 om bij de boer de achtergelaten fiets op te halen. Via een leuke knooppuntenroute kwamen fiets en ik een uurtje later ruim op tijd voor de bbq terug. Ik volsta met foto's. Een mooie (droge) dag. En morgen? Morgen is er weer een dag. Krijgsraad tijdens het nuttigen van de gebakken eieren. Je hoort van ons.