noordpolderzijl

noordpolderzijl

dinsdag 21 mei 2024

in blijde verwachting – 11: familieweekend pinksteren (evaluatie)

Kwam toch gisteren een joekel van een blauwe vlinder tegen. Fladderde rond mijn busje. Elke keer als ik het geval wilde fotograferen was het weg. Kostte me veel moeite om op internet een soortgelijk fladdertje te vinden. De enige die een beetje (veel) in de buurt komt is de Grote Weerschijnvlinder. Theoretisch mogelijk: tot voor kort was dit een zeldzame standvlinder in Nederland met enkele populaties in de Achterhoek en Twente, maar heeft zich inmiddels uitgebreid. Ook de andere beschrijvingen kloppen: “Mede door de indrukwekkend blauw oplichtende vleugels, vergeet je een eerste ontmoeting met deze vlinder niet snel. De vlinder leeft voornamelijk in de omgeving van wilgenbroekbossen, vochtige loofbossen en beekdalen. Als waardplant is deze vlinder afhankelijk van boswilg om de eitjes af te zetten.” Alleen dan komt het: De vlinders zijn waar te nemen tussen half juni en begin augustus.” Het is pas eind mei. Meer info op https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/grote-weerschijnvlinder. Heb je een idee welke andere vlinder het zou kunnen zijn: ik houd me aanbevolen.

Nog één ding moet ik kwijt. Vrijdag fietsten we in de buurt van Aalten en kwamen tot de ontdekking dat er niet veel meer was overgebleven van camping 't Walfort. Slechts enkel zielige overblijfselen lagen zo links en rechts op het terrein te wachten op …. ? Inderdaad: op 1 januari 2023 is de camping gesloten en eind 2023 heeft de gemeente Aalten een realisatieovereenkomst gesloten voor de bouw van 116 recreatiewoningen op de locatie. En die vastgoedboys weten het zo mooi te brengen! Het plan omvat “een transformatie van een verouderd stacaravanpark zonder bijzondere kenmerken naar een recreatiepark met een toeristisch karakter en een onderscheidend logiesaanbod van hoge kwaliteit in een passende landschappelijke ambiance. Een eigentijds recreatiepark dat toekomstbestendig is en voor toegevoegde waarde zorgt en nieuwe doelgroepen aantrekt.” Centraal in het plangebied komt een voorzieningengebouw met onder andere een bowlingbaan, fitnessruimte en restaurant met ruim opgezet terras. Nabij het voorzieningengebouw wordt ook een speeltuin aangelegd, met klimtoren en een voetbalveldje en zwembad. Hadden we dat zwembad al niet?

dinsdag 21 mei: @ kötteldiek

De tijd gaat snel. Leefden we maar in Marokko: Marokkaanse tijd gaat twee keer zo lang mee. Och, je leest nog eens wat zo links en rechts. Gistermorgen (Tweede Pinksterdag) werden voor de laatste keer dit familieweekend de eieren gebakken. Daarna werd afscheid genomen van broer T en zijn wederhelft. Ook de (tweede?) bevelhebber van Erve Zusje werd bedankt voor zijn inbreng en gezelligheid en met zijn vijven deden we de “laatste ronde”. Zie hiervoor voorgaand verslag. Bij het bordje bebouwde kom gingen W en ik rechtdoor en de rest rechtsaf. Wij naar de super en zij naar de koffie. En niet gek veel later kon ik vanuit mijn ligstoel de grote wereld in de gaten houden. Ja, die vlinders, maar ook de andere (tijdelijke) bewoners van de camping. Had er zo mijn mening over. Maar wie weet wat ze van mij zeggen: die zielige eenzame man die in zijn eentje voor de camper een boek zit te lezen en een biertje te drinken. Zijn vriendin is weer vertrokken. Laat ze maar.

Mooi en vooral gezellig weekend. Alleen om nu elke avond de dag af te sluiten op het nabijgelegen kerkhof? Snap dat sommige mensen na een (overvloedige) maaltijd de benen even willen strekken, maar om gezellig grafstenen te gaan bekijken? We hebben verschrikkelijk geluk gehad met het weer. Waar elders in Nederland code weet-ik-veel werd uitgeroepen en fietsers van de Elfstedentocht moesten schuilen in huizen en schuren hebben wij slechts een paar drupjes gehad en dan voornamelijk nog op momenten dat we op één oor lagen. Nog een paar sfeerfoto's en dan kan dit weekend ook weer toegevoegd worden aan het fotoboek. Bedankt allemaal. En wat we allemaal beleefd hebben. Mijn broertje zou zeggen “De berichten zijn in essentie onwaar en voor het overige futiel.” Oh nee, dat was Plasterk en die lijkt alleen veel op mijn broertje.



En vanmorgen werd ik in mijn eentje wakker, kon de vaat van een paar dagen doen en de resten van de pelpinda's uit de bus vegen. Daarna naar de Kötteldiek waar W al druk was met oppasverplichtingen.