noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 9 mei 2024

in blijde verwachting – 5a: oma zit op lanzarote en opa? (deel 1)

Een rustige week: W is met een deel van de familie op vakantie naar Lanzarote. Nee, opa wil niet mee. Niet omdat ik moet wachten op dat verlossende telefoontje dat nog steeds niet is gekomen. Het trekt me niet: eerst vliegen (waar ik al geen voorstander van ben) en dan een week in zo'n all-inclusive toeristenoord, voorzien van alle gemakken zoals een aquaparadise en een poolbar met gratis drankjes. Sjouwen van de ene toeristische highlight naar de ander. Oeps klopt niet: er is ook een auto gehuurd, dus lange afstanden mag je rijdend afleggen. Laat mij maar gewoon thuis. Nou ja, wat is thuis? In het weekend en het begin van de week veel vrijwilligerswerk voor vrijwel al mijn clubjes maar van woensdag tot en met zaterdag alle tijd om Puzzel (en mezelf) eens goed uit te laten. Hare behaaglijkheid in de Atlantische Oceaan: een beetje frisjes (schreef ze als begeleidende tekst).


woensdag 8 mei
: @ oude pekela

Schreef ik de vorige keer (blog van 1 mei) dat het over het algemeen nog wel meevalt met het vinden van een vrij plekje voor je camper, moet dat verhaal nu bijstellen. Wilde met de Hemelvaart naar de Brandkoele in Lettele, een zeer simpele, niet-aangeharkte boerderijcamperplaats. Werkt met het systeem van online reserveren. Dit was de situatie die zondagmiddag getoond werd. Op camperplaatsen is het dus druk tussen El Dia de Trabajores en Día de la Ascensión (weet niet of het gebruik van lidwoorden wel correct is en día met streepje is Spaans en dia zonder is Catalaans heb ik me laten vertellen). 

Dus met in het achterhoofd “ruim eerst je kamer op en dan de wereld” het stenen huis op woensdagmorgen in alle vroegte weer toonbaar gemaakt (mannen hebben een ander idee over leefruimte dan vrouwen), naar de campersuper (vanwege de ruime parkeerplaats) en vervolgens naar Blijham-onder-de-rook-van-Oude-Pekela, ofwel de Turfstee waar eigenlijk altijd wel plek is.
“Heb je het hele huis voor jou alleen, ga je je behelpen in zo'n klein kruipding”, waren de afscheidswoorden van één van mijn buurvrouwen. Klopt: een paar dagen overgeven aan een vorm van min of meer minimalistisch leven. Sommigen zouden het zelfs primitief noemen. Ik ga genieten van de zon die door de lichtkoepels schijnt en de vogels die om een uur of half vijf al vrolijk beginnen te fluiten. “Eigenlijk ben je van plan om drie dagen helemaal niks te doen”, appte W mij vanaf Lanzarote en om een eerlijk antwoord te geven op deze gewetensvraag: volmondig JA. Misschien moet ik nog wat aanvullende boodschappen doen en als er markt is in Oude-Pekela (normaal op donderdag) wil ik wel kijken of Fazil Sahin ook hier een kraampje heeft om zijn noten te verkopen.

V: 208.150; A: 208.330. Rijtemperatuur: 14 tot 17 graden. Nadat ik de Vechte (Overijsselse Vecht) overgestoken had (ik reed op de A31 in Duitsland) kwam de zon af en toe door. Die bleef de hele middag vriendelijk knipogen. Gek veel warmer werd het vandaag niet in Oude-Pekela, gevoelsmatig misschien. Zon op/onder: 05:44/21:13. Lanzarote waar W deze dagen bivakkeert topt in de middag op 28 graden. Zij moet het wel met veel minder licht doen, want zon op/onder 07:06/20:34. Wel jaloersmakende foto's.

donderdag 9 mei: @ oude pekela

Toen ik gisteren een half uur na den noen aankwam op de Turfstee was de bezetting nog geen 20 procent. In de loop van de middag kwam het blik en vooral de kunststof aanscheuren: de een na de ander en vaak voorzien van een wit kenteken. André, de eigenaar, gaat zonder met zijn ogen te knipperen over van vlekkeloos Gronings Nederlands naar vloeiend Groninger Duuts. In het woordgebruik is weinig verschil te merken, behalve dan dat bij de laatste taal zijn kunstgebit iets meer klappert. Vanmorgen vroeg zag de camperplaats er ietsje gevulder uit, zie bijgaande foto (goed kijken!) Bezettingsgraad: ik schat 75 procent.

En toen, na de middag was het inmiddels, even op de fiets. Eerst naar Pekela, om de hoek. Pekela heeft een bruggenprobleem. Dwars door het lange lintdorp (Oude en Nieuwe Pekela vormen samen de gemeente Pekela) loopt de Pekel, voluit: Pekeler Diep. Aan weerskanten van het water wonen mensen en 34 bruggen (heb ze niet nageteld) verbinden de twee oevers. Alleen: Pekela is arm, heeft geen geld en het onderhoud van al die bruggen kost een vermogen. Ik schreef er al eerder over. De gemeenteraad heeft besloten tweederde van de bruggen te laten verdwijnen: 21 stuks in totaal, autobruggen en voetgangersbruggen. De bruggen die verdwijnen blijven de komende jaren gewoon liggen maar krijgen geen onderhoud. Is het uiteindelijk niet meer verantwoord om een brug te gebruiken wordt deze weggehaald. Over jaren en jaren zullen er nog zo'n 13 over zijn.

Pekela heeft niet alleen veel bruggen, het telt ook behoorlijk wat kerken (negen volgens betrouwbare bron). In de zeventiende eeuw waren het vooral de hervormden die in Pekela (en andere veenkoloniën) de dienst uitmaakten. Zij knutselden dan ook (jaren 80 zeventiende eeuw) de Hervormde Kerk van Oude Pekela in elkaar. Katholieken hadden weinig in de melk te brokkelen. Ze konden naar schuilkerken om illegale missen bij te wonen. Een van die kerkvieringen werd in 1771 gehouden in een boerderij. De protestanten kwamen er achter en lieten van de boerderij niets heel. In 1783 mochten de Pekelders alsnog een parochie stichten op voorwaarde dat de kerk er aan de buitenkant als een woonhuis uitzag. Ruim een eeuw later (1895/1896) werd de huidige Sint-Willibrorduskerk gebouwd als vervanging van de oude schuurkerk. Lijkt een Cuyperskerk, maar is het niet. Wel is de architect (Nicolaas Molenaar) een leerling van Pierre Cuypers, vandaar misschien. Ga er maar even voor zitten: Naar ontwerp van Nicolaas Molenaar gebouwde in 1896 gewijde neogotische kruisbasiliek met 3/5 gesloten apsis en rechthoekige zijkapellen. Met leien gedekte toren. Toren met twee nissen aan iedere zijde, frontale en hoge naaldspits. Spitsboogvensters. [….]” De rest krijg je van mij cadeau.

En toen zou er markt zijn in Oude Pekela. Gelezen: Op donderdag stallen de marktlieden hun waar voor je uit het Oude Pekela. Deze markt is van alle markten thuis. Elke week keert de donderdagmarkt terug. Je kunt hier van 13:00 uur tot 17:00 uur terecht voor de dagelijkse en wekelijkse boodschappen. De Oude Pekela markt is een middagmarkt, hierdoor hoeft u zich ’s ochtends niet te haasten.” Eigenlijk hoefde ik me 's middags ook niet te haasten: òf er was op deze Hemelvaartsdag geen markt òf ik zocht op de verkeerde plek. Wat ik wel zag was nog een kerk, een heel lief wit kerkje op de grens van Oude en Nieuwe Pekela. Pand is in 1762 ingewijd en is tot op de dag van vandaag in gebruik. Stempeltje: Evangelisch-Luthers. Dat het een zaaikerk is wist ik ook niet. Vond het gewoon een lief kerkje.

Na de kerk ging het de binnenlanden in. Mooi, maar goed dat W er niet bij was: zij vindt dit type landschap drie keer niks. Kijk maar eens naar bijgaande foto, gemaakt net voor Wedde. Wat een uitzicht.


Na Wedde kwam ik in het recreatiegebied de Wedderbergen. Sommigen vinden het mooi, ik drie keer niks: het ene huisjespark na het andere en voor de arme sloebers is er nog een camping. Landal is bezig de laatste hand te leggen aan een nieuw park, de Wedderplassen, alsof er nog geen huisjes genoeg zijn. Kan zijn dat je er al huisjes kunt boeken, maar houdt er rekening mee dat het er nog erg kaal is.

Mooie tocht? Eigenlijk wel, maar geen waardering van 10+. Daarvoor was de tocht (op enkele delen na) eentonig: lange rechte wegen door een ontginningslandschap. Niet ver (een kleine 30 kilometer) want mijn kontje moest wennen aan het harde zadel van het Chinese wonder op twee wielen. Mooie dag. Graad of 18; allerlei vormen van bewolking, maar dat zie je aan de foto's wel. En morgen? Morgen is er weer een dag! Ik heb al betaald: blijf hier.