noordpolderzijl

noordpolderzijl

dinsdag 12 september 2023

de oppaskippen van kotten – 4: fietstocht door duitsland

De kogel is door de kerk: geen Marokkoreis dit jaar, door de NKC vooruitgeschoven naar 2024. Doen we niet aan mee: is te ver in de toekomst. Beiden vinden we het niet erg: met zijn tweeën reizen is net zo leuk en W is blij dat ze niet helemaal naar Tarifa moet (zegt ze). Misschien zijn we diep van binnen toch meer reizigers dan toeristen, al moet het geld wel op voor we dood zijn. Misschien later - als we echt groot zijn - zullen wij zo'n groepsreis nog eens overwegen. Dit najaar houden we het op “een stop maken op weg naar een plaats wat we eigenlijk nog niet besloten hebben”. Misschien wordt het wel Italiaans eten (uit eigen keuken) in Duitsland met een Frans wijntje en een Portugese fado als achtergrondmuziek. Misschien komen we wel weer een nieuwe droombestemming tegen en zo nee: dan niet. Wel zonde dat we speciaal voor Marokko een nieuwe TomTom hebben aangeschaft (W noemt het een ‘Miss Navi’), maar we troosten ons met de gedachte dat die ongetwijfeld is voorzien van kaarten voor Frankrijk, Spanje en Portugal. W noemde nog een voordeel: we kunnen eind november gewoon zelf stemmen en hoeven niet moeilijk te doen om nu al een machtiging te regelen. We willen toch wel meebepalen wie de komende vier jaar aan de knoppen gaat zitten draaien (dat doet een regering toch tegenwoordig: als een soort van operator in een grote fabriek naar rode en groene lampjes zitten te kijken en af en toe aan een knopje draaien om druk te verminderen of te verhogen?)


dinsdag 12 september: @ kotten

Wat een ander wakker worden vanmorgen: een kleine wereld, grijs en vochtig. Het heeft hier vannacht behoorlijk gespookt en op een kleine 200 meter is de bliksem ingeslagen. Mooi spektakel, al was W wat “less amused”. Ook vanmorgen af en toe een drup nattigheid, vind het altijd prettig klinken dat getik op het dak. Dacht ik vanmorgen filosofisch te zijn door de volgende tekst in mijn mond te nemen: “De dagen rijgen zich aaneen en de tijd lijkt wel vloeibaar te worden”, was het nuchtere antwoord van W: “Volgens mij is er wat anders vloeibaar geworden dan de tijd als ik zo naar buiten kijk”. Waarvan akte.

Fietstocht door het achterland (vandaag Duitsland) uitgestippeld. Wel even wachten tot er weer stukken blauw aan de hemel te vinden waren: je moet toch wat kunnen zien van de omgeving. De tocht van vandaag was zo'n 46 kilometer lang en ging voor het grootste deel door Duitsland. Mooie wegen en paden om te fietsen daar, zie bijgaande foto's. 



Enige minpunt was de opmerking “Als ik jou zo op de fiets zie zitten krijg ik medelijden met dat rijwiel. Het wordt tijd om af te vallen”. Gelukkig heb ik enige zeilervaring en wist dat het wat met wind van achteren te maken had, dus paste de route aan van een aan-de-windse koers naar halve wind. W ook weer tevreden. Dacht ik, maar hoorde ik niet heel stilletjes “dekzwabber”?