noordpolderzijl

noordpolderzijl

vrijdag 11 oktober 2019

najaarstocht 2019 – 12: fietsen nabij toulouse 

vrijdag 11 oktober: @ toulouse 

Er heeft een verkeerd kaartje bij het vorige verslag gestaan, ongetwijfeld heeft niemand dat gemerkt. We zaten namelijk niet meer in de regio Aragón, maar precies 200 meter over de grens: Cataloniė. Aragón of Catalonië, het was er koud vannacht. Vanmorgen om half acht bij het opstaan gaf de thermometer binnen 7,9 graden aan en buiten 4. Gelukkig hebben we nog genoeg gas, dus branden met die kachel. Dit soort temperaturen kun je verwachten in deze tijd van het jaar op 988 meter hoogte. Tijdens het rijden werd het nog een graadje kouder, dus de autoverwarming een tijd aangehad. 

Onze route naar Frankrijk ging via de Vielhatunnel, een tunnel die onder de 2290 meter hoge Port de Vielha ligt. Over dit pasje is nooit een weg aangelegd, wel over de Port de La Bonaigua (2072 meter hoog), een paar kilometer naar het oosten. Even heb ik de mogelijkheid geopperd om die route te nemen, maar toen W de specificaties van de weg zag vond ze het nemen van dit pasje een serieuze reden tot echtscheiding. Heb dus maar eieren voor mijn geld gekozen en na de leuke weggetjes van gisteren moet ik haar eigenlijk gelijk geven. 

De tunnel van Vielha/Viella verbindt de Val de Arran in het noorden met de rest van de provincie Lleida in het zuiden. De Val de Arran ligt dus aan de noordkant van de Pyreneeën en is daarmee een vreemde eend in de bijt. Bij de Vrede van de Pyreneeën (7 november 1659) kwam er een eind aan de Spaans-Franse conflicten die voortvloeien uit de Dertigjarige Oorlog (1618 – 1648). Gedurende die periode lag heel Europa met elkaar overhoop, inclusief de overzeese gebiedsdelen. Eigenlijk de allereerste wereldoorlog dus. De Dertigjarige Oorlog veranderde de geopolitieke situatie in Europa voorgoed. De Vrede van Münster regelde veel zaken, zoals de onafhankelijkheid van Nederland van Spanje. De Spanjaarden en de Fransen waren nog niet uitgeravot, dit duurde nog een paar jaar. In 1659 kreeg Frankrijk Spanje eindelijk op de knieën en werd de Vrede van de Pyreneeën gesloten. In het verdrag werd vastgelegd dat de waterscheiding van de Pyreneeën de grens tussen beide landen zou vormen. Dit betekende dat het deel van het gebergte waar de rivieren naar het noorden stroomden voortaan bij Frankrijk zou horen. Het gevolg was dat op sommige plaatsen de grens daarmee tot 40 kilometer naar het zuiden verschoof. Om een of andere duistere reden werd Val de Aran Spaans (was Frans). Het is daarmee een uitzondering op de regel van de waterscheiding want de Garonne/Garona stroomde en stroomt toch echt richting Frankrijk, tenminste als Bordeaux nog steeds bij Frankrijk hoort. Dit stukje Spanje in Frankrijk werd pas in 1925 op het Spaanse wegennet aangesloten door de aanleg van de C28 over de Bonaiguapas. In 1948 kwam de eerste Vielhatunnel gereed, die in 2007 werd vervangen door een nieuwe. Stelde niks voor die tunnel, met een poep en een zucht zaten we aan de andere kant. 


Een rustig tochtje door Frankrijk, vanaf de grens de N125 en daarna een combinatie van D-wegen en een stukje gratis autoweg (A64). Alleen de rit rond en door Toulouse was ronduit vervelend. We zijn aanbeland op camping Le Rupé in Toulouse (code Campercontact 26.830). Zwaar beveiligd, zelfs als voetganger of fietser moet je met een code door de poort. Misschien te maken met een erg groot gens de voyage-terrein op een paar honderd meter afstand? 18 € en 2 x 66 cent toeristenbelasting. Goed sanitair. 

Je kunt met de fiets langs het Canal Latéral à la Garonne naar het centrum van Toulouse. Volgens berichten is dit een mooi tochtje van zo’n 8 kilometer. Wij hebben wel datzelfde jaagpad langs het lateraalkanaal genomen maar de andere kant op. Even genoeg steden gezien. Leuk tochtje, eerst langs het kanaal, daarna langs de Garonne. 




Tot… Een fiets heeft een voorlicht, de mijne ook (beter gezegd: had). De lamp zit aan de stuurkolom vast met een stukje kunststof. Fiets is inmiddels tien jaar oud, stukje kunststof dus ook. Je snapt het al: een variant op metaalmoeheid. Als iets valt, valt het meestal naar beneden. Onder de stuurkolom draait een wiel. Weet je wat voor effect een koplamp kan hebben wanneer het in een draaiend wiel terecht komt? W reed achter me en is zich een hoedje geschrokken. Niets nieuws trouwens: ik heb wel vaker zo’n fietsavontuur en W rijdt altijd achter me, dus gemiddeld twee keer per jaar schrikt ze zich het apezuur. Kan ze mooi zien hoe ik halve salto’s maak en goed hard onderuit ga. In ieder geval: niet alleen koplamp stuk maar ook de elektrische aandrijving defect. Gelukkig is mijn lijf nog heel. “Fijn dat je een lange broek aan had: heb je geen schaafplekken op je benen, maar doe volgende keer als je gaat fietsen maar een harnas aan”, waren de troostende woorden van mijn wederhelft. 

De verkorte rit naar ons busje ging volgens de kaart van ons wonderappje Guru Maps over een pad, in werkelijkheid was het een (bijna) drooggevallen riviertje. 



Het waren weer leuke dingen voor de mensen. 

V: 144.840; A: 145.044 

Rijtemperatuur: 3 tot 23 graden; later op de camping nog een paar graad warmer.