noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 3 juni 2015

dag 5: de industriemaas


Woensdag 3 juni: van Oteppe (B) naar Ittevoort (NL)

Een relatief laat vertrek: nog even de site bijgewerkt. Het wifi-signaal was een stuk zwakker dan gisteren, dus maar even de Powerwifi-installatie opgesteld; je hebt zo’n ding niet voor niets aangeschaft en het werkte (gelukkig had ik de handleiding nog in een kastje liggen). Toen het laatste blog in de lucht was kreeg ik het uitleenkabeltje met veel “Danke” terug: ik had de aardige Duitsertjes uit de “Patsche” geholpen. Het buikje van OBBB gevuld met een paar liter vers water en de draad van de Maastocht opgepakt bij Andenne.

Vanaf Andenne tot achter Luik is de Maas niet zo geweldig: bebouwing, industrie; af en toe is er een stukje Maas zichtbaar, maar dan meteen zie je veel loskades, volgestapeld met van alles. Huy was wel een aangenaam stadje. Ze houden er alleen markt op woensdag en de kraampjes worden opgebouwd op parkeerterreinen (geloof ik), dus waar parkeert een Belg? Daar waar het kan en vooral daar waar het niet kan.



 

 

 
Even buiten Huy kon ik een daar-waar-het-kan-parkeerplaatsje vinden; ik had nog geen foto van dit stukje van de rivier.

Luik is altijd een aangename stad om door te rijden. Men heeft de straten en vooral de promenades  aangepakt en volgens mij hebben zo ook de wegwijzers veranderd: ze zijn goed te volgen (eigenlijk erg on-Belgisch).

Na Luik was ik de weg helemaal kwijt, wilde het Prins Albertkanaal volgen maar dat lukte niet. Dat heb je als je op een kaart uit de vorige eeuw rijdt en geen bijrijder naast je hebt. Chang dus maar gewekt en Lanaken ingetoetst. Mijn reisbegeleider vond dat dat maar over Maastricht moest, sois! Nog wel even de Lidl-Grafenwalder-index aangevuld met de Belgische waarden: 0,59, net als in Nederland. Ook nog wat andere inkopen gedaan, zodat er weer een paar voedzame maaltijden op tafel komen de komende dagen.

Lanaken, Mechelen aan de Maas (ook: Maasmechelen genoemd), Maaseik: ergens rechts van me moet de grensmaas lopen, ik heb haar amper gezien. Toch maar een paar dagen in Ittervoort blijven om een deel van dit stuk op de fiets te doen.

Een behulpzame beheerder op camperplaats Ittervoort maakte me een paar flappen lichter: 8 euro naar de eigenaar, één euro voor de gemeente (ze noemen dat toeristenbelasting), één euro de lucht in (wifi) en voor € 2,50 mocht ik de bus aan de stroomtotempaal prikken. Alle genoemde bedragen zijn per dag.

Tijd voor een rondje fiets: Thorn (de Maasplassen), Wessem (daar komen toch een hoop watertjes samen, maar daarover morgen meer).
 
 

De statistieken:

Het weer: wisselend, droog, bewolkt met af en toe een zonnetje; frisjes als het bewolkt is, er staat nog een matig windje.

A: 54.119 (foei: gisteren géén kilometerstand genoteerd).