noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 3 juni 2015

dag 4: de rustige maas


Dinsdag 2 juni: van Dun-sur-Meuse naar Oteppe

Het was een rustige nacht op de camperplaats in Dun-sur-Meuse. Alleen het mooie weer laat bij het (vroege) opstaan verstek gaan: winderig en af en toe een drupje. Het leuke van zo’n tochtje met een zwerfwagentje (mooi Belgisch woord) is dat je ’s morgens bij het vertrek (om 08.30 uur) niet weet waar je ’s middags je overnachtingsplekje gaat kiezen. Alles is volkomen afhankelijk van route, zin en weer (en of je een douche en een redelijk toilet wilt, maar dit terzijde).
 

Vertrokken richting Stenay, maar dan over een witte weg (voegt niet echt iets toe, alleen gerammel). Vervolgens Mouzon (een leuk oud stadje, maar druk). De linkerkant van de Maas gevolgd tot Sedan (D4 en D6). Toen begon de bebouwing tot achter Charleville-Mézières, daar dwars door de stad, maar wederom geen mogelijkheid om te stoppen op leuke plekjes. Dat lukte wel in Nouzonville. Vanaf daar wordt de weg op de kaart geel met een groen randje, dus mooi.

Gestopt in Bogny-sur-Meuze voor een verlate brunz. Plekje aan de Maas kwam me heel bekend voor: toch eens opzoeken of we hier eerder geweest zijn. De volgende etappeplaatsen waren Revin en Fumay en voor je het weet ben je in Givet en kun je daarna weer “genieten” van de Belgische wegen! En eenmaal in België: een joekel van een omleiding tot Dinant. Het stuk van Dinant naar Namen hebben we ooit eens gefietst (ik dacht in 2007) dus snel een eindbestemming gezocht voor deze dag: een Acsi-camping in Oteppe (heeft niets met de Maas te maken, maar heeft wel sanitaire mogelijkheden: een mens moet af en toe leeg en schoon worden!) Windkracht 6: het mooie weer wordt naar me toegeblazen.

De titel van deze blogbijdrage “de rustige Maas” heb ik gekozen omdat er nog weinig te beleven valt op het water. Af en toe een verdwaalde toerist en soms een (kleine) beroepsboot. Pas vanaf Namen lagen er veel schepen aan de kades. Ben benieuwd wat de dag van morgen brengt.

Memorabele momenten vandaag:

·         In Namen volgde ik blindelings de bordjes en niet mijn gewaardeerde Chang (die had even pauze). Op het laatste moment kon ik een weggetje met een viaduct (hoogte 2,5 meter) ontwijken. Niet aangegeven of niet uitgekeken? Autootje achter me was niet zo blij met mijn reddingsactie: auto had een claxon en bestuurder had een vinger

·         De camping heeft van die Belgische stroomaansluitingen (ouderwetse aansluitingen). Kon een Duitser helpen met mijn reserve verloopstukje (ooit aangeschaft voor nog geen vijf Euri bij Obelink). Sinds een Duitser tijdens een fietsvakantie mijn band heeft geplakt moet ik lief zijn voor onze oosterburen. Kwam me later een “strong beer” brengen en noemde het een “Borgbierchen” (leenbiertje?). Biertje was wel van de Lidl, maar wat uit een goed hart komt….