noordpolderzijl

noordpolderzijl

zaterdag 6 juni 2015

dag 8: het albertkanaal


Zaterdag 6 juni: van Ittervoort (NL) naar Kinrooi (B)

Ja: het is hemelsbreed maar zo’n 12 kilometer van Ittervoort naar Kinrooi, maar je kunt er ruim 130 kilometer over doen, tenminste als je net als ik een beetje Albertkanaal wilt “proeven”. Dus terug naar het zuiden. Het weer was er vanmorgen goed voor: bewolkt, maar droog. Gisteren tegen de avond - na een bloedhete dag – betrok het en later werden we (niet) verrast door regen en onweer; het voorspelde noodweer bleef uit. Wel erg warm in de bus, het bleef nog lang rond de 30 graden (bovenluiken alleen bijna dicht in verband met de spetters) en vanmorgen tegen zevenen bij het opstaan gaf de binnenthermometer nog een flinke 21 aan. Weer om alles uit te doen, maar ja: dat vinden ze hier niet goed, tenminste als je buiten je busje komt. Alles tegen elkaar open zetten en het is snel weer tijd voor een trui.

Het Albertkanaal dus en wel ongeveer ten westen van het Nederlandse Eijsden. Vandaag onder meer bezocht Kanne, Eben-Emeal en Lanaye. Toch wel vreemd: ineens worden er géén aardbeien meer verkocht maar fraises (de asperges blijven hetzelfde, maar dit terzijde). Raar dat je op één weg, in één dorp, in één land op nummer 10 Nederlands spreekt en je buren op nummer 12 het Frans bezigen.

Ergens in 1930 stak koning Albert een schop in de grond (hij zal het wel niet zo vaak gedaan hebben en het zal die dag wel bij één ferme steek gebleven zijn) om het begin van de aanleg van het kanaal - dat zijn naam zou dragen - luister bij te zetten. Negen jaar later werd het kanaal geopend, maar de pret duurde niet lang: in de Tweede Wereldoorlog werden vrijwel alle bruggen opgeblazen. Het herstel werd in 1946 afgerond en toen kon het Prins Albertkanaal in gebruik worden genomen. Het kanaal dat Luik via Genk, Hasselt en Herenthals verbindt met Antwerpen, legt de eerste 15 kilometer vlak langs de Maas af.

Het watertje werd twee keer grondig op de schop genomen (de historie vertelt niet of er iemand van koninklijke bloede heeft geholpen): de schepen werden groter (het water moest breder en de oevers moesten worden verbeterd, zodat er sneller gevaren kon worden) en ook hoger (de bruggen moesten dus aangepast worden). Met dit laatste is men een aantal jaren geleden begonnen op het Vlaamse deel. Een jaartje geleden is de tweede fase gestart: 25 bruggen worden vervangen, 15 andere kunnen worden verhoogd, waardoor ook containervaart van vier-hoog (doorvaarthoogte 9,10 meter) mogelijk is.

Toen ik genoeg Albertkanaal had gezien werden er al snel géén fraises meer verkocht en was het busje al snel in Riemst. Na een kort uitstapje naar het dorpje Smeermaas (alleen omdat de Zuid-Willemsvaart en de Maas hier ongeveer honderd meter van elkaar liggen) snel naar Kinrooi. Waarom Kinrooi? Het ligt in de buurt van de Zuid-Willemsvaart (onderwerp van studie voor morgen), heeft een goedkope camperplek (Bomerhof: 10 flappen all-in) en vooral: het heeft een loospunt voor grijs water! Het wordt tijd, nog even en het gaat stinken. Ben hier alleen weer zwaar in overtreding, want: geen hond; dan ben je tegenwoordig geen “echte” camperaar meer.

’s Middags nog even een accuutje leeggetrapt op het fietsknooppuntnetwerk rond Kinrooi (schat zo'n 35 kilometer). Kwam in Tongerlo (de klein bij Bree, niet de grote) de Zuid-Willemsvaart tegen. Op het jaagpad kun je uitstekend fietsen. De volgende keer toch maar de fietsbroek (die met het zeemleren kruisje) meenemen, heb inmiddels een houten kont (andere details voor de kiesheid maar achterwege gelaten).


 
Opvallend in Kinrooi? Het “aspergestandbeeld”.
 
Opvallend in België? Dit soort borden:
 

V: 54.119; A: 54.253

Het weer: ’s morgens zwaar bewolkt, vanaf een uur of twaalf steeds beter; onbewolkt vanaf de namiddag. Let bij de verschillende foto's op het verschil in bewolking.