noordpolderzijl

vrijdag 1 april 2016

Op naar de zon 9: sol y playa in el campello

donderdag 31 maart: van Alquerías naar El Campello

Vandaag afscheid genomen van de Huerta van Murcia, van de leuke camperplek waar de eigenaresse ons in “perfect” Nederlands nog bedankte voor het bezoek (klonk als “bedankt für die bloemen”), waar we ook afscheid genomen hebben van vogeltjes in leuke gestreepte pakjes (echt een paar keer een hop gezien) en de veldmuisjes onder de citroenbomen. Er volgde weer een monsterverplaatsing van net geen 100 kilometer, waarbij we het eerste stuk over de N340 gereden hebben en in Crivillent de A7 zijn opgedoken op zoek naar camperpark “Campello Beach”, vlak bij zee aan Playa Muchavista, ergens tussen Alicante en El Campello in. Mooi camperpark met (wederom) geen natuurlijke schaduw, maar deze keer hebben we dat niet nodig omdat de temperatuur gedaald is naar een aangename 20 tot 21 graden.
Een verkennend fietstochtje liet ons kennis maken met El Campello, lange stranden en mooie boulevards, maar ook dure jachten en archeologische opgravingen. Zo laat Illeta dels Banyets zien dat er in 2000 BC al mensen in dit gebied woonden. Ja, en nu kun je er leuk snorkelen. Overigens wordt er beweerd dat je in deze kustplaats de schoonste lucht van Europa inademt (hadden we dat ook al niet in Noorwegen gehoord?)

V: 66.982; A: 66.074

vrijdag 01 april: met de tram naar Alicante
Het leuke kusttrammetje bracht ons voor € 1,45 pp/enkele reis een kilometer of 11 naar het zuiden (het eindstation Alicante Luceros). Volgens onze ANWB-reisgids heeft Alicante niet veel bezienswaardigheden, maar daar kun je een boom over opzetten. Een leuke straat (hier leven de sardientjes nog!) bracht ons naar de Paseo Explanada d’Espanya, één van de bekendste promenades van Spanje, waar je heerlijk kunt slenteren langs de haven (het schijnt niet goedkoop te zijn om je sloepje hier aan te meren). De plaatselijke Batavia (geloof dat de boot de Trinidad heette) ligt er ook te liggen.

Op naar het Castillo de Santa Bárbara, van (Moorse) oorsprong een kasteel uit de 9e eeuw op een heuvel van 166 meter hoog; wat er nu te zien is zijn de restanten van de fortificaties die tussen de 13e en 18e eeuw werden aangelegd. We konden de 166 meter hoogteverschil stilstaand overbruggen: een lift bracht ons omhoog en – zoals het hoort – gratis voor de oude man (W. mocht € 2,70 betalen). Een oud kasteel is nu eenmaal een oud kasteel, niets bijzonders dus, ware het niet dat het fantastisch helder weer was en we dus “sweeping views” – Lonely Planet – hadden over de stad en de baai. De bult af was leuk, maar niet het goede pad (wie maalt daarom?)

zaterdag 02 april: met de tram naar Villajoyosa
Een late start voor W.: de batterij van haar horloge blijkt geen eeuwigdurend leven te hebben, dus kwam ze er om tien uur achter dat de zon voor vijf voor zeven wel erg hoog aan de hemel stond. Ik was er twee uur eerder uit en weet nu welke essentiële attributen we zijn vergeten mee te nemen: lijmtangen. Deze zijn nodig om mijn anorexialijfje te verankeren aan de bedbodem, immers: W. heeft de gewoonte om ’s nachts alles tegen elkaar open te zetten, zodat eerst het setje dekbedden en vervolgens jezelf tegen de wc-deur waait.

Na een laat ontbijt konden we tegen twaalf uur aan onze dagactiviteit beginnen: met de kusttram naar een leuk plaatsje een kilometer of 10 ten zuiden van Benidorm: Villajoyosa, dus noordelijk van onze standplaats. Alle namen worden hier trouwens in twee talen weergegeven (zie foto). Voor € 4,25 pp konden we een ida y vuelta (zeg maar heen-en-terug) uit de automaat trekken en mochten we met lijntje 3 naar El Campello en daar overstappen op lijn 1 richting Benidorm. In El Campello moesten we een tijdje wachten op de aansluiting en wat doe je dan? Je gaat dienstregelingen bestuderen. Nu stikken de Spanjolen van de vrije dagen, dus zo’n timetable is een interessant gevalletje. Ik las later op internet dat er maximaal 14 dagen aangewezen mogen worden als feestdag; daarvan worden er 8 gekozen door de nationale regering en 2 door de gemeente, zodat elke deelstaat er dus nog 4 vrij kan kiezen. Overigens valt Eerste Kerstdag buiten de officiële 14. We misten in het overzicht 5 mei als feestdag (Hemelvaartsdag dit jaar); blijkt dat Jezus in Spanje een andere dienstregeling naar de hemel heeft: dia de la ascensión wordt hier op de zondag voor Pinksteren gevierd.
Het was een mooie rit door de heuvels langs de kust. Ook de plaats Villajoyosa was leuk om te bekijken (we hebben alleen het oude gedeelte met de gekleurde huizen en de boulevard gehad), geen zin om in het (nieuwe) winkelgedeelte op zoek te gaan naar een “pequeña bateria” voor een “reloj de pulsera”. Overigens was toen ook al de siësta begonnen, zodat we zouden moeten wachten tot vijf uur en dat past niet in ons strakke schema.

zondag 03 april: fietsen naar Alicante
Het is al weer een paar jaar geleden dat je ’s morgens op de camping overal het krakende korte-golfgeluid van Radio Nederland Wereldomroep hoorde. Ergens in 2012 is men gestopt met de Nederlandstalige uitzendingen voor vakantiegangers en expats. Sinds 2013 richt RNW Media zich op jongeren en jongvolwassenen in landen waar de vrijheid van meningsuiting en –vorming beperkt is. De girobetaalkaarten (en de rijen bij het postkantoor) om cash te krijgen en de files voor de telefooncellen mis ik niet, maar de goeie oude Wereldomroep mag van mij morgen weer uitzenden.
Onze laatste dag in El Campello hebben we sportief besteed: een fietstocht naar Alicante; zoveel mogelijk de kustweg heen en via de binnenlanden terug. Gelukkig zat er voldoende stroom in de accu’s: er zaten behoorlijk wat gemene bultjes in de route. Ook hier zien we weer veel bouwprojecten die stilgelegd zijn: wachten op economisch betere tijden? Morgen weer verder: we kennen het hier nu zo’n beetje.