noordpolderzijl

noordpolderzijl

donderdag 6 oktober 2022

om de noord – 4: in twee etappes terug

Stroom en campers, het is me wat. Zit nu al een paar uur te wachten op het moment dat het “lampje uitgaat”, oftewel: dan moet er een nieuw muntje in de stroompaal. Mijn busje verbruikt niet veel: de koelkast, oplader voor telefoon en laptop en ’s avonds een ledlampje (of twee) en natuurlijk de acculader voor de fiets (als ik die gebruikt heb). In Noordpolderzijl verbruikte ik 3 kwh (inclusief opladen fietsaccu), kostte me € 1,50. Hier in Den Helder stoppen ze òf meer stroom in een kWh òf de voorganger heeft een plasje elektriek achtergelaten. Ook op deze plek de vonken voor € 0,50 per kWh. Nog, want ongetwijfeld zal het hier ook duurder worden. In Ittervoort vragen ze inmiddels € 5,00 voor een stroomaansluiting, in Oude Pekela was de all-inprijs verhoogd met € 1,50. Op Camperforum gaat het al bladzijdenlang over hoe je nu moet omgaan met je stroomgebruik: is het acceptabel om elektrisch te stoken wanneer je een vast bedrag voor je vonken betaalt? De gangbare mening is dat dat een probleem is voor de campingbeheerder en niet voor jou. Hij moet een prijs bepalen die de kosten moet dekken; dat de steeds hogere energietarieven een significante kostenpost oplevert moet hij handlen door de juiste maatregelen te treffen. Vooraf en niet achteraf. Dus niet zeuren wanneer blijkt dat hij te maken heeft met een grootverbruiker. Als mogelijke oplossing wordt het afzekeren aangedragen. Volgens mij is dat maar een deel van het probleem aanpakken: piekverbruik wordt zo ondervangen (dan knalt de zekering eruit) maar een simpel rekensommetje leert dat ik zelfs op een 6A-aansluiting per dag nog bijna 35 kWh kan binnenhalen (24 uur x 6 ampère x 230 volt). Loopt aardig in de papieren voor de eigenaar als je bijna een Euro voor een kWh moet betalen. De beste manier is het gebruik van een meter en dan naar verbruik betalen. Was in Noordpolderzijl zo (via de app Aan/Uit) en is hier in Den Helder ook zo (muntjesautomaat). Wij zijn “kleine” energieverbruikers in camperland, wanneer we geen fietsaccu’s op te laden hebben, kunnen we het in de zomer best zonder walstroom doen, kunnen onze boordaccu’s in combinatie met de zonnepanelen wel aan. En nee: we stoken niet elektrisch, vind ik geen fijne warmte. Ik noemde het al eerder deze week: warme kop en koude poten. Oplossing: iedereen aan de meter en betalen wat je verbruikt. Kan Pietje elektrisch verwarmen en Karel zijn elektrieke frituurpan gebruiken. Kan een meter technisch niet (of is het te duur in aanleg) dan vind ik dat je als klant moet kunnen kiezen voor een plek met of zonder stroom. Bied een campingeigenaar een plek met stroom aan dan moet hij of zij duidelijk communiceren wat de regels zijn: niet elektrisch verwarmen/geen airco. En tenslotte het gezeur “ik wens niet te betalen voor zaken waar ik geen gebruik van maak”. Niet jij bepaalt wat inclusief is, maar de eigenaar van de plek waar jij gast bent. Wil je niet betalen voor niet afgenomen zaken, zoek dan een andere plek op. Ik maak nooit gebruik van een zwembad, maar betaal er wel voor omdat W graag in het water duikt en tenslotte: we gaan toch ook niet zeuren op een camping dat we geen gebruik maken van de aanwezige speeltoestellen en daarvoor een euro of zo korting willen.

woensdag 5 oktober: @ weesp

Ik voelde me een milkshake-in-opleiding, de hele dag. Vanmorgen op Willemsoord stond de bus al te schudden op alle vier wielen en tijdens de tocht naar Weesp moest ik goed beide handen aan het stuur houden. Windje 5 of zo uit het zuiden en als je van Den Helder richting Amsterdam rijdt staat die precies op je kop. Snelwegvermijdend rijden, kom je nog eens leuke dingen tegen, maar tegenwoordig vooral rotondes. “Neem op de rotonde de tweede afrit om op de N…. door te rijden”, zegt Miep voortdurend, waarbij je achter de N een mooi getal mag invullen. Heb ze vandaag geloof ik allemaal gehad tussen de 9 en de 400. Veel polderlandschap, dus ver wegkijken. Schagen, Broek in Waterland, Edam; allemaal links of rechts laten liggen: Nederland is dol op rondwegen. Met rotondes, inderdaad. Toen ik Amsterdam zag opdoemen en even mijn routekaart inspecteerde toch maar snel “snelweg vermijden” uitgezet. Geen zin om door de buitenwijken van Amsterdam te rijden, dus even A10 – A1 en A9 met de wielen gekust. En inderdaad: als je het routekaartje van vandaag bekijkt zie je dat ik me op het eind verreden heb. Kan Miep wel de schuld geven, maar moet zelf ook beter opletten.

Vecht&Weide, we hebben er al een paar keer eerder gestaan. Midden in de landelijke omgeving van Weesp. Omgeven door weilanden en de rivier de Vecht is het een heerlijke plaats om tot rust te komen. Tenminste als je een plekje kunt bemachtigen want het is meestal vol en reserveren is niet mogelijk. Uiterlijke vertrektijd is 12:00 uur, dus als je net na de noen komt heb je de meeste kans op een staplaats. € 15,00 all-in is niet duur voor een plek met deze voorzieningen. Kon de afwas tenminste weer buiten de deur doen. Verder is het een prima uitvalsbasis om met de fiets of wandelend het prachtige Vecht- en plassengebied te gaan verkennen. Hebben we ooit al eens gedaan: Spiegelplas, Ankeveense Plassen en het Naardermeer en werden ooit eens getrakteerd op een immense regenbui in de buurt van Hilversum. Ook Amsterdam, Muiden en Naarden hebben we van hieruit al eens fietsend aangedaan. Rondje Amsterdam was misschien vandaag een optie als het niet zo hard zou waaien. Zag later dat er een bushalte op 300 meter afstand te vinden is. Maar ja, dat was later. Voldoende excuses dus om een rust(mid)dag te houden. Ook lekker, met een middagdutje als toetje. Windkracht 5: we blijven milkshaken. Toen er uiteindelijk 24 units stonden (volgens Campercontact kunnen er 25 staan) stortte de Wifi in, maar gelukkig heb ik dan de mogelijkheid mijn eigen hotspot te kunnen creëren. Slurpt een beetje bytes van mijn bundel op, maar heb nog nooit de grens van de 100 Gb gehaald.

V: 188.286; A: 188.409. Rijtemperatuur: stuiterend tussen 14 en 18 graden. Wisselend, later zwaar bewolkt maar wel droog. Later op de camperplaats zou het nog 19 graden worden, maar hoe ze dat meten? Thermometer met een lucifer eronder? Zon op/onder: 07:46/19:08 (gegevens Weesp). Een mooie rij- en rustdag. En morgen? Morgen is er weer een dag: de laatste kilometers naar de Kötteldiek. Dan mag vader (echtgenoot dus, de kinderen zijn al lang de deur uit) opnieuw het vlees aansnijden, ook wel weer leuk.


donderdag 6 oktober: @ home

De karbonades kwamen me de keel uit. Gisteren een mooi winkelcentrum ontdekt in Julianadorp: keuze uit de Jumbo, AH en de Lidl. Ruime parkeergelegenheid, ook voor mijn bussie. Geïnvesteerd in onder meer hamblokjes en ijsbergsla. Samen met een paar (gekookte) aardappelen, een eitje, een restantje eiersalade-uit-een-bakje-van-de-Aldi en de resterende, nog niet aangetaste delen van een gele paprika een overheerlijke eiersalade van gemaakt. Goed binnen te houden en weer eens wat anders dan bami of karbonades. Mistte alleen een rood kleurtje: een tomaatje had wonderen gedaan. En zie: de gasbus schijnt het eeuwige leven te hebben: gevuld vóór onze reis naar Zweden en nog steeds kan ik koken en wat nog belangrijker is: koffie zetten. Kachel overigens de laatste maanden zéér incidenteel gebruikt en de koelkast maar een paar keer op gas. De opwarming van de aarde heeft zo zijn voordelen.

Eigenlijk was het te mooi weer om huiswaarts te gaan, maar dan had ik de prik anders moeten plannen. En een weekje alleen is ook genoeg. Dus bussie reisvaardig gemaakt (kasten dicht, stoel omdraaien, stroomkabel oprollen en de koelkast op accu), een paar minuten werk en “binnendoor” naar Laren, daar de A1, file bij de oprit naar de A30, A12, A18 en N18. Nog even “gieren” bij het zwembad in Lichtenvoorde (fijn dat de gemeente daar een camperafwerkplaats heeft gemaakt) en op naar de Kötteldiek. Kreeg laatst een vraag in hoeverre dit een officiële naam is. Bewijs: schermafdruk van MapsMe en van Komoot. Durf nog eens te zeggen dat ik dingen uit mijn duim zuig. De kaartenmakers hebben alleen één T vergeten.


V: 188.409; A: 188.545; Rijtemperatuur 12 tot 15 graden, vrijwel onbewolkt. Zon op/onder: 07:42/19:00 (gegevens Lichtenvoorde). Een mooie week, maar denk dat Puzzel even een paar dagen geparkeerd blijft staan, ja: aan de Kötteldiek. Helaas voor fotokijkster C te L: deze keer alleen landkaartjes en zo, gewoon vergeten foto's te maken.