noordpolderzijl

noordpolderzijl

zondag 28 april 2019

de gouden driehoek

Even er een paar dagen alleen tussenuit. Voor het absolute rustgevoel heb ik daarvoor de “gouden driehoek” in het leven geroepen; niet echt een driehoek, maar qua beleving wel van goud: Uelsen, Oude Pekela en Bentelo. Alle drie voorzien van een uitstekende internetverbinding zodat ik weer helemaal bijgeafleverd wordt met bijvoorbeeld Keuringsdienst van Waarde. Vriendin L tipte me dat ik toch echt de aflevering over de witte eieren moest zien en zuslief raadde mij de buitenbeentjes aan. Beide weer een schitterend staaltje journalistiek en schitterend hoe de verslaggever de gladde PR-dame van AH met de mond vol tanden liet staan. Kijken! Bijvoorbeeld via uitzendinggemist. 

maandag 22 april: @ uelsen 

Tweede Paasdag, rustig op de weg. Het tochtje naar Uelsen via de nieuwe N18 is inmiddels bekend. Wel valt me ineens een hectometerpaaltje op met het ronde getal 250.0. Vreemd, want de N18 (zelfs samen met de A18) is bij lange na geen 250 kilometer. Dankzij de prettige internetverbinding van de camperplaats opheldering gevraagd bij Wikipedia. Blijkt dat de N18 deel uitmaakt van Rijksweg 15 van de Maasvlakte naar Enschede. Het eerste stuk (tot aan Bemmel) heet inderdaad N15/A15. Het tweede stuk van Zevenaar tot Enschede heeft men een keertje omgenummerd tot A18/N18 omdat er geen verbinding bestond tussen Bemmel en Zevenaar. De hectometerborden geven dus de afstand aan vanaf de Maasvlakte. Ben benieuwd hoe het gaat worden als uiteindelijk de A15 wordt doorgetrokken. Ook vreemd dat je ook nog bordjes met een lage kilometerstand tegenkomt. De foto's van de hectometerborden zijn niet door de rode Canon gemaakt. 
de internetafbeeldingen laten ook nog de oude N18 zien. En tenslotte: het weer was een stuk beter dan de foto's weergeven.


Mooi weer en Pasen, dus druk op de camperplaats: uiteindelijk waren alle 13 beschikbare plekken bezet. Stoeltje in het zonnetje en nadenken over de zin van het leven; een bijna dagvullend programma. 

V: 133.690; A: 133.783 

dinsdag 23 april: @ oude pekela 

Zie ik na een leuk tochtje door het Duitse, Drentse en Groningse land camperplaats De Turfstee liggen, is dat net een brug te ver. De Blijhamsterbrug ligt eruit. Brug is “op reis”, namelijk naar Hoogeveen waar het ding opgekalefaterd wordt. Camperplaats De Turfstee ligt net aan de andere kant van de brug. “Had je één bruggetje verder moeten rijden”, waren de wijze woorden van André, uitbater van de camperplek. Ja, dan moet je de weg weten in Oude Pekela en niet vertrouwen op de aanwijzingen die Rijkswaterstaat in de vorm van gele borden aan de kant van de weg heeft gezet: kost je 15 kilometer “om” om uiteindelijk 50 meter verder te komen. Warm en windkracht 5, dus verder dan de Jumbo aan de andere kant van Oude Pekela kwam ik niet met de Chinese Imperfectie (versie 2). 

V: 133.783; A: 133.904 

woensdag 24 april: @ bentelo 

De N34, de Hunebed Highway, had me al eerder uitgenodigd om een uitstapje te maken naar een paar van de 54 hunebedden die Nederland rijk is. Professor dr. A.E. van Giffen (hoogleraar archeologie aan de RU te Groningen) nummerde de hunebedden van noord naar zuid ergens aan het begin van de vorige eeuw. In 1925 bracht hij verslag uit door middel van zijn werk “de hunebedden in Nederland”. Van de 54 Nederlandse hunebedden liggen er 52 in Drenthe, alle grafplaatsen in Drenthe beginnen met een D; die in Groningen met een G. Het noordelijkste (Drentse) hunebed D1 ligt even ten zuiden van Roden bij het gehucht Steenbergen. 

Weet niet meer wanneer en met wie ik voor de eerste keer een hunebed gezien heb. Er staat me iets bij dat het met een schoolreisje geweest is, maar het kan ook tijdens een autoritje met de Ford Taunus 12M van mijn vader geweest zijn. In ieder geval was het ergens in de zestiger jaren. Ik herinner me ook nog dat de schoolplaat van J.H. Isings “prehistorische nederzetting van 3.300 v. Chr.” (gepubliceerd in 1959) diepe indruk op me heeft gemaakt, maar dat deden eigenlijk alle geschiedenisplaten uit die tijd. De bewoners van dit soort nederzettingen moeten de hunebedden gemaakt hebben.


Heb ze niet allemaal bezocht vandaag; D17 en D18 achter de kerk en het kerkhof in Rolde wel. De meeste ansichtkaarten van hunebedden zijn van deze twee steenhopen gemaakt. De D27 bij Borger hebben W en ik een jaar of vijf geleden al eens bekeken tijdens een bezoek aan het Nationaal Hunebedden Informatiecentrum. Ik heb me hier vandaag beperkt tot een wandelingetje over het mammoetpad. Nog even voor de volledigheid: het gebruik van het woord hunebed wordt aan Titia Brongersma toegeschreven. Titia was een dichteres die in 1685 voor het eerst onderzoek liet doen aan het hunebed in Borger (het grootste van Nederland). 



Camperplaats De Bentelose Esch was weer goed voor een afwas van drie dagen. Ook het fragiele lijfje van de eigenaar van Puzzel kon een schoonmaakbeurtje gebruiken. John heeft het in Bentelo goed voor elkaar. 

V: 133.904; A: 134.101 

donderdag 25 april: @ home (een uurtje)

Naar huis. Nog wel even via Obelink om een onderdeel van de fietsendrager te scoren. Daarna alles in gereedheid brengen voor ons lange (oppas-)weekend in Delft. Het was weer erg gezellig met mezelf. 

V: 134.101; A: 134.163