zaterdag 29 juli tot dinsdag 01 augustus: @ oraniënburg
Het was eigenlijk de bedoeling nog een dagje in Maagdenburg
te blijven en wel op de camperplaats aan de Elbekade, maar helaas: onze
fietsaccu’s konden door een stroomprobleempje (nee mijnheer, nooit klachten
over gehad en er is nu niemand om er naar te kijken) op de camping niet
opgeladen worden. De broodjesman probeerde ook nog even of hij van een
vijf-eurobiljetje kon teruggeven in plaats van het briefje van tien dat ik hem gegeven
had en op dat soort momenten krijg ik helemaal de kriebels. Dus op naar Berlijn en dan wel graag
een overnachtingsplaats die nog enigszins betaalbaar is en waar je niet direct
de dollartekens in de ogen van de uitbaters kun zien schitteren. Het werd
Reisemobillstellplatz Schlosshafen (code 10.545) bij de jachthaven en het
slotpark met een vriendelijke havenmeester (en op zaterdag een vriendelijke
stellvertretente Hafenmeister die ons de werking van het Tellycardsysteem
uitlegde; als je het eenmaal door hebt is het een fluitje van een cent). 15
Euro voor een overnachting, 1 € per kwh stroom en 1 € voor een douche. Alles
supernetjes, op Campercontact krijgt deze plek dan ook terecht een hoge
waardering.
De weggetjes die Ome Tom ons liet volgen waren van dien aard
dat W zonder ook maar één pas te verzetten aan het einde van de rit 9.000
stappen op haar teller had staan. Zo’n stappenteller wil ik ook! Correctie: ze
zal een paar honderd pasjes gemaakt hebben bij de plundering van de Lidl in
Kremmen. Onze reisbijbel had ons al gewaarschuwd: buiten de snelwegen en de in
het boek aanbevolen route zou je reistechnisch voor verrassingen komen te
staan. We hebben het geweten. Overigens is dit gedeelte van Duitsland
behoorlijk “morsig”: er moet nog een hoop oude troep worden gesloopt of
gerestaureerd.
zondag 30 juli:
hernieuwde kennismaking met Berlijn
stadsaanzicht Berlijn 1688
Nog spectaculairder was de Oberbaumbrücke over de Spree die
de stadsdelen Kreuzberg (die van de lange nachten) en Friedrichshain verbindt.
De brug bestaat uit twee niveaus: één voor autoverkeer en voetgangers en
daarboven eentje voor metrolijn U1. De huidige brug werd rond 190 gebouwd en
lag tijdens de tweedeling van Duitsland op de grens van Oost- en West-Berlijn.
Na de hereniging werd het de hoogste tijd om de brug te renoveren.
Vanaf station Ostkreuz hadden we een directe verbinding met
Oraniënburg al kostte het wel enige moeite om het (verstopte) spoor te vinden:
Bauarbeiten, borden met meldingen over Schienenersatzverkehr en vooral
moe-zijn! Berlijn, 30 graden en wij tweeën, niet de meest geslaagde combinatie.
Zelfs de felle regenbui die ons probeerde nat te maken toen we de trein
uitstapten, kon niet voor afkoeling zorgen. Ondanks al mijn gemopper hier was het
een prachtige dag. Het biertje bij ons mobiele huis ging er best in (zelfs W
klokte een halve liter weg!). Voor de rest: bekijk de foto’s maar.
maandag 31 juli: fietsen rond Oraniënburg
Nog een warme dag, zij het wat minder warm dan tijdens het Berlijnse avontuur. Een ideale dag om de omgeving van Oraniënburg te verkennen. Ook dit gedeelte van Duitsland kent het knooppuntensysteem met op de Knotenpunkte een overzichtskaart. We hebben alles gehad qua fietsondergrond: mooie gladde asfaltfietspaden door de bossen, jaagpaden langs het water, modderige mountainbikeroutes (blij met elk fietsbordje dat we tegenkwamen: nog steeds op de goede weg) en routes over de B-wegen waar het verkeer met 100 km per uur langs je heen raast (nee: grote stukken géén fietspad). Totaal zo’n 60 kilometer weggetrapt. Duitsland is nog steeds een mooi fietsland als je niet alleen met Nederlandse ogen naar de fietspaden kijkt.
