Na drie fijne dagen in Oraniënburg en omgeving werd het de
hoogste tijd om te verkassen: wanneer je de bakker weet te vinden ken je het
dorp en wordt het tijd voor iets nieuws en als het dan ook ’s morgens nog eens
regent, weet je het zeker! Gekozen voor de ringweg om Berlijn (vermijden snelweg
zou wel erg ophouden). Hier zoals overal in Duitsland op de snelwegen
Bauhstellen und Stau (soms in omgekeerde volgorde). Opvallend veel
vliegtuigsymbooltjes op de verkeersborden, dus al rijdende de nodige informatie
ingewonnen (fijn zo’n mobiel internet).
Later op de camperplaats het huiswerk
dunnetjes overgedaan. Op dit ogenblik kent Berlijn nog maar twee vliegvelden:
Berlin Schöneveld en Tegel. Een derde belangrijk exemplaar (Tempelhof) is
gesloten in 2008. Tempelhof is vooral bekend vanwege de luchtbrug toen de
Sovjet Unie West-Berlijn isoleerde van juni 1948 tot mei 1949. De luchtroutes
boden de enige toegang tot dit gedeelte van Berlijn en haar twee miljoen
inwoners. Gedurende 320 dagen voerden militaire vliegtuigen voedsel, medicijnen
en andere belangrijke zaken zoals steenkool aan. Later is het vliegveld
opengesteld voor de burgerluchtvaart. Voor veel vluchtelingen uit de DDR was
dit de enige manier om ongehinderd van West-Berlijn naar West-Duitsland te
reizen. Op de transitroutes over land liepen ze het gevaar om bij het passeren van
de Oost-Duitse grens gearresteerd te worden. Tempelhof is opgedoekt omdat de
landingsbanen te kort werden voor moderne vliegtuigen en de luchthaven
ingesloten werd door bebouwing en omdat er sinds 1975 een nieuw internationaal
vliegveld in het stadsdeel Tegel geopend was. Overigens staat Tegel ook op de
nominatie om gesloten te worden. Wanneer de nieuwe internationale luchthaven
van Berlijn, Berlin Brandenburg, in gebruik wordt genomen is het gebeurd met
Tegel. Alleen wordt die ingebruikname keer op keer uitgesteld. De opening stond
oorspronkelijk gepland voor 2012, een voorzichtige schatting is nu 2019/2020.
Berlin Brandenburg is eigenlijk de luchthaven Schönefeld in een totaal nieuw (en
duur) jasje. Schönefeld is oorspronkelijk de luchthaven van Oost-Berlijn. Bij
de verbouwing ging er de laatste jaren van alles mis: ontbrekende vergunningen,
verzet van omwonenden in verband met geluidsoverlast, fraude, gerechtelijke
onderzoeken, uit de klauwen lopende meerkosten. Bovenstaande foto is niet van
onszelf en toont Berlin Brandenburg Airport zoals het er in 2012 bij lag.
Einddoel van deze dag: Lübben im Spreewald, waar we een
plekje vonden vóór Spreewaldcamping Lübben. Nadeel: géén stroom, voordeel: meer
dan de helft goedkoper dan een plekje op de camping zelf en toch alle sanitaire
voorzieningen. Code 463, prijs € 13,00 per nacht (overigens heb ik niet het
idee dat er gecontroleerd werd).
Het Spreewald is een van oorsprong bosrijk veengebied in het
zuidoosten van Brandenburg. Het gebied is ontstaan als gevolg van de laatste
ijstijd. De Spree kent er vele vertakkingen. Het andere water loopt door de
kanaaltjes die in vroegere tijden zijn gegraven door de Sorben (een bepaalde
bevolkingsgroep) die het gebied hebben “ontwaterd” en een groot deel van het
bos hebben gekapt om plaats te maken voor weilanden, boomgaarden en akkers.
Een mooie fietstocht (een deel van de Gurkenradweg, of was
het de Spreeradwanderweg?) van Lübben naar Lübbenau en via Lehde weer terug. Toerisme
met een grote T in de dorpjes, maar zodra je buiten de bebouwde kom fietste had
je grote stukken van de wereld voor je alleen. Spreewald: een Duitser vergelijkt
het met Venetië, een nuchtere Hollander zegt dat het net Giethoorn is. Toppunt
van toeristenval was Lehde, een dorpje dat pas sinds 1929 via het land
bereikbaar is. Pogingen om ons in het Freilandmuseum te krijgen mislukten,
omdat ik géén wasgoed wil wassen op een wasbord, niet een “echte” koe wil
melken, niet aan de zwengel van een waterpomp wil hengsten, vooral niet in het
hooi wil slapen en absoluut niet op klompen wil leren lopen (omdat ik denk dat ik dat al kan). Overigens hebben
we ook het augurkenmuseum links laten liggen en kon W mij niet overtuigen om
roeispanen te gaan bedienen (veel te warm!) Zelfs de Spreewälder Hefeplinse hebben we maar laten liggen en in plaats daarvan ein kleines Radler und ein grosses Bier besteld.
Als je een beetje langs de toeristen heen kijkt, zie je een
heel mooi gebied, veel ooievaars, reeën die over de weg schieten, grote
roofvogels (er schijnen hier zelfs zeearenden te zitten) en fantastische
fietspaden. Helaas maar voor één dag: wie Spreewald zegt, zegt muggen. De benen
van W hebben inmiddels veel weg van de kaart van Antartica. Komt ervan als je 's avonds buiten gaat eten en iets uit de "gut bürgerliche Küche" bestelt.
V: 96.680; A: 96.807