noordpolderzijl

noordpolderzijl

woensdag 18 mei 2022

rust en ruimte in bentelo

Had het eigenlijk wel gehad met die camperplaats in Wijhe, maar dat schreef ik gisteren al. Vriend G te W vond dat ik maar een “Painkiller” moest nemen. Dacht eerst dat het een variant op aspirines was maar het is wat meer heavy spul: twee delen (een deel is 30 ml) donkere rum, twee delen ananassap, één deel verse sinaasappelsap en één deel kokosmelk. Gebruik een shaker met ijs: mieter alle ingrediënten in de shaker en even goed schudden. Uitschenken in een mooi lang glas en garneren met nootmuskaat, kaneel en een blaadje munt. Laat ik nu alles in de bus hebben behalve de shaker! Wordt trouwens tijd dat je dit op voorschrift van je dokter kunt krijgen.

Zit me nog op te vreten vanwege dat molenpaard (camperbuurvrouw) dat gisteren tijdens het inparkeren strak in de gaten hield of ik de witte scheidingslijn niet raakte, want “ik wil wel een beetje privacy”. Met molenpaard bedoel ik dan niet iemand die sterk is en keihard werkt (de oorspronkelijke betekenis) maar de nieuwe variant die verwijst naar een grove, potige vrouw. Laat zo’n mens toch braaf rondjes lopen in een tredmolen! W schreef “alles is betrekkelijk” en daar ben ik het helemaal mee eens. Denk maar eens aan een haar: één haar op je hoofd is te weinig, maar één haar in de soep is te veel! “Met het mes op tafel” en “dwars door de lage landen” brachten mijn levensvreugd gisteravond weer een beetje op peil met dank aan de KPN voor de snelle 4G-verbinding.

woensdag 18 mei 2022: @ bentelo

Dus vertrokken vanmorgen, het molenpaard kon zelfs geen “dag” over haar lippen krijgen nadat ik haar een fijne voortzetting van de reis wenste. Och laten we het maar over een niet-communicatief-molenpaard hebben, de menopauze heeft ze al ver achter haar liggen. Op naar Bentelo voor rust en ruimte. A: 177.764 en vertrokken bij tellerstand 177.708, dus een “kippeneindje”. Warm onderweg: rijtemperatuur tussen 22 en 26 graden en het was nog geen elf uur toen ik de bus parkeerde op de Bentelosche Esch. Plekje in het hoekje waar de eerste schaduwen vallen, luifel uit en een fietstocht plannen.

Dacht aanvankelijk dat het te warm zou worden voor wat lichamelijke activiteit, maar het was op de fiets heel goed uit te houden, mede dankzij de wind (NW 2-3) en dat terwijl ik om drie uur de melding kreeg op mijn telefoon dat Google geconstateerd had dat het 29 graden was in Rietmolen (de plek waar ik op dat tijdstip fietste) en het halfbewolkt was. Fijn al die meepratende apps. De route? Sint Isidorushoeve (waar ze binnenkort weer feest hebben), Haaksbergen, de watermolen bij Haaksbergen (wist niet dat het de Oostendorper molen heet), Rietmolen, Neede en Hengevelde. Mooi tochtje van 43,7 kilometer met een gemiddelde snelheid van 20 km/uur (stops niet meegerekend: er valt wat de kijken en te ontdekken onderweg), ruim drie uur onderweg geweest.


Valt er nog wat te melden? Weinig eigenlijk, behalve dan de opmerking van mijn Belgische buurman (30 meter verder): “Als ge hier een bierke opheft, begint ge al te zweten!” Volgens mij had hij het een beetje warm. Dezelfde man had het ook over “de gradenstok”, terwijl hij een thermometer bedoelde. Rare jongens die Belgen. Maar ook hij ziet de zon om 05:43 opkomen (als hij al wakker is tenminste) en om 21:31 onder gaan (gegevens Bentelo). Een mooie dag! En morgen? Morgen is er weer een dag. Morgenvroeg naar huis, want morgenmiddag een feestje van “het Fabriek” en dan vrijdag op naar Delft. Drukke tijden!